Elfa-konvertern, schema?

SA2CLC

Well-Known Member
Hej,
Fick med mig en gammal Elfa konverter för 2m från SK2AU ikväll. Är det någon som har ett skannat schema eller kanske rentav byggbeskrivningen så vore jag tacksam. Skulle ju vara kul att lyssna efter lite signaler när det är månadstest på 2m med den gamle 348:an
//Tommy, SA2CLC

Här kommer byggbeskrivning och schema till byggsats X81 eller Elfa-konvertern som den kallades. Under årens lopp gjordes några mindre modifieringar men i stort sett är det samma koppling som går igen.

När du trimmar så kan det vara bra att känna till att injektionsnivån till blandaren är mycket kritisk och om känsligheten är allt för dålig så kan några av kretsarna i LO:n ha råkat hamna på fel överton. Det går att maxa kretsarna ändå men injektionsnivån blir otillräcklig. Kolla med grid-dip meter.

Du kan hämta hem en dryg dB i brusfaktor genom att optimera ingångskretsen. Den som beskrivs är inte helt optimal men med tanke på att det är en 50-talskonstruktion så tycker jag det är OK. Brusfaktorn på ett vältrimmat exemplar med ett selekterat ECC88 hamnar i häradet 5.5-6 dB vilket får sägas vara ganska bra och fullt användbart. I alla fall i tätbebyggt område.

Attachments

Någonstans i mina samlingar finns det QTC-nummer från 1956 där Elfa-konvertern finns beskriven.
Ett särtryck bifogades byggsatsen X81.
En BC-348 är en sällsynt lämplig mottagare för en 144 MHz konverter med 4-6 MHz MF, eftersom hela bandet är i ett stycke.
BC--312 byter band vid 5 MHz så det var ett evigt vevande för att lyssna av hela bandet på den "gamla goda tiden" när det fanns aktivitet...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

På slutet kom en tillsats med en 6CW4 nuvistor för att förbättra brusfaktorn. I praktiken märkte jag ingen skillnad jämfört med E88CC, men någon seriös mätning gjorde jag aldrig.

/Roland

Ojoj, det var snabba svar, tackar ödmjukast. Tänkte att jag kniper konvertern nu när jag fått mottagaren att fungera så pass bra som den gör, även om jag skulle behövt trimma in den en aning då den är lite väl okänslig. Det måste bara göras i rätt ordning. Någon som kommer ihåg Pettson och Findus, då gubben Pettson ska göra pannkakstårta, men mjölet är slut, cykeln har punktering så han kan inte cykla till affären, nyckeln till snickarboden är borta osv. Ungefär så är det hos mig :)
Signalgenerator ur funktion, felsökning med dåliga instrument får en att tappa tålamodet. Vänta in nästa lön att införskaffa instrument, inse att en billig frekvensräknare från ebay bara är just det, billig, upptäcka att traktormekanikern inte får loss en trimkärna, låna sig en krallig lödkolv mm. Men så småningom ska väl allt fallit på plats, tack än en gång för hjälpen.
//Tommy, SA2CLC

Varsågod. Om du bara skall lyssna på den seriösa delen av 2 m så plocka bort 3,9 k över L6 så får du lite mer fart i konvertern. Motståndet är till för att sänka Q-värdet i kretsen så den täcker hela MF-bandet 2 MHz. Det gör konvertern halvdöd särskilt om BC348:an inte är på topp.

Du behöver i princip inga instrument. En multimetern räcker. En grid-dip meter är lyx och som signalkälla kan du väl använda någon av dina sändare och lyssna på övertonerna. Så gjorde vi förr när veckopengen var liten. Ställ in sändaren på 28,86 MHz och anslut en konstantenn plus en kort trådstump som "144 MHz antenn" på konstantennen. 28,86 x 5 = 144,3 MHz.

L4, L5, och L10 är trickiga. En del byggen jag sett är antingen modifierade eller felbyggda. Jag fick göra om de kretsarna helt i mitt exemplar som byggts av någon annan.

Injektionsnivån ställer du först till max utslag genom att mäta i mätpunkten på gallerläckan i blandaren ECC81. När du fått fart på konvertern kan du sedan finjustera till minimum brusfaktor. Här får du lirka med linken och eftertrimma etc. Ganska tidsödande men lönar sig.

Ett effektivt sätt att justera till till bästa känslighet är att lyssna i FM-läge på din ordinarie KV-mottagare som MF och ställa in nivån på 144 MHz insignalen strax under den nivå där mottagarens börjar begränsa. Du hör då så små skillnader i brusfaktorn som 0,5 dB, eller mindre med tränat öra. Trimma för minimum brus. Det är en bra metod.

Det hela står och faller med oscillatorkedjan. Bara med en tillräcklig signal till blandaren går det att få den genomgångsförstärkning som behövs framför en lite äldre mottagare. Neutraliseringen av E88CC kan också vara lite "trickig".

Att använda FM-läget vid trimning är en mycket känslig metod för att kunna avgöra maximalt S/N eller minimum brusfaktor.
Den är nästan lika bra som att trimma med brusfaktormeter eller med AM-signalgenerator+SINAD-meter.

E88CC är i sig kapabelt till 3-3,5 dB brusfaktor, men i Elfa-kopplingen kommer man nog inte under 4-4,5 dB.
Båda mina Elfa-konvertrar har ett ytterligare HF-steg framför sig, en har 417A som ger 2-2,5 dB total brusfaktor och den andra TIS88 (2N4416 i plastkapsel) som gav c:a 1,8 dB mätt med Rohde&Schwarz SKTU bruskälla.

Med riktiga instrument går numera justeringen av en 144 MHz-konverter rätt snabbt, i synnerhet när man kan svepa bandpasskurvan så att den blir bra innan fintrimningen av HF-stegen görs med en radiostationsprovare med både signalgenerator+SINAD-meter. Utan sådana hjälpmedel tar det rätt lång tid, i synnerhet för en ovan.

Hör gärna med Umeå-amatörer som jobbar med komradio ifall det går att få låna en stationsprovare för sluttrimningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back