Varsågod. Om du bara skall lyssna på den seriösa delen av 2 m så plocka bort 3,9 k över L6 så får du lite mer fart i konvertern. Motståndet är till för att sänka Q-värdet i kretsen så den täcker hela MF-bandet 2 MHz. Det gör konvertern halvdöd särskilt om BC348:an inte är på topp.
Du behöver i princip inga instrument. En multimetern räcker. En grid-dip meter är lyx och som signalkälla kan du väl använda någon av dina sändare och lyssna på övertonerna. Så gjorde vi förr när veckopengen var liten. Ställ in sändaren på 28,86 MHz och anslut en konstantenn plus en kort trådstump som "144 MHz antenn" på konstantennen. 28,86 x 5 = 144,3 MHz.
L4, L5, och L10 är trickiga. En del byggen jag sett är antingen modifierade eller felbyggda. Jag fick göra om de kretsarna helt i mitt exemplar som byggts av någon annan.
Injektionsnivån ställer du först till max utslag genom att mäta i mätpunkten på gallerläckan i blandaren ECC81. När du fått fart på konvertern kan du sedan finjustera till minimum brusfaktor. Här får du lirka med linken och eftertrimma etc. Ganska tidsödande men lönar sig.
Ett effektivt sätt att justera till till bästa känslighet är att lyssna i FM-läge på din ordinarie KV-mottagare som MF och ställa in nivån på 144 MHz insignalen strax under den nivå där mottagarens börjar begränsa. Du hör då så små skillnader i brusfaktorn som 0,5 dB, eller mindre med tränat öra. Trimma för minimum brus. Det är en bra metod.