Elmätar-QRM

sm6cpy

Active Member
Jag har störningar från min elmätare. Där sitter en mätare av märket Kamstrup och den sänder på mobilnätet. Troloigen är det ett switchat nätaggregat som stör 160 och 80-metersbanden. Värst är det på 160m. Kulmen ligger på ca 1300 kHz. Någon som har erfarenhet av denna QRM-typ. Eller kan ge tips om avstörning etc.
73 Calle SM6CPY
 
Knalla runt med en batteridriven MW-radio och kolla mätarna av samma typ hos grannarna brusar lika mycket.
Skruva ur huvudsäkringarna för att se om störningarna strålar ut via elverkets inkommande ledning eller via husets elnät.
Hur sitter elmätare/ledningar i förh till dina antenner?
Har man tur kan man få hjälp via elbolaget, men man måste noga kunna beskriva sitt problem.
 
Hej,
Efter att du lokaliserat var störningen strålar ut, kontakta din elleverantör och be dem åtgärda.
Jag gick ett steg längre när vi gick över till fjärravlästa mätare, och hänvisade till att jag hade en radiostation som stördes av de överlagrade pulstågen som sändes tillbaks till elnätsleverantören via distributionsnätet. Efter en lång dialog gav de tillslut med sig och installerade ett jättestort bandpassfilter som de tagit fram för någon stor beställares räkning, inget namn nämnt. Det var en omfattande installation som inkluderade nytt jordtag och det separerade signalmässigt hela huset från elnätet.
Om jag inte minns fel så rörde det sig om överlagrade växelspänningar i form av pulståg på frekvenserna ca 76 resp 94 kc som överförs via elnätet ett par gånger per dygn. Resultatet blev bra och leverantören ansträngde sig tillslut efter den inledande dialogen som var ganska utdragen.

I ditt fall borde det vara betydligt enklare då det är en GSM-överföring och då handlar det väl enbart om att det är ett switchat nätaggregat som bråkar.

73 Fredrik / sa0bli
 
Back
Top