Elmätarna.

SM0CTK

Well-Known Member
Elmätare.

Skrev för en tid sedan om problemen med dessa.
Kan ej hitta tråden.
Återigen är det problem med ett visst fabrikat.
Jag har nu plockat fram en energimätare och en värmefläkt.
Skall kontrollera strömmen och sedan belasta nätet. Skall bli
givande att se vad mätaren visar på i proppskåpet. Skall även testa
med lågenergilampor tillsammans med värmefläkten.

Elmätare störs av lågenergilampor - Nyhetskanalen.se - Sveriges nyhetskanal på nätet - nyhetskanalen.se


sm0ctk/stig
 


Tack för länken!

Det verkar att vara otydligheter med tillförlitligheten av dessa mätare. Kanske t.o.m sw nätaggregat
kan ställa till med bekymmer.
Antag att man som amatör lyckas att störa grannarnas och sin egen Elmätare så att elräkningen blir högre.
Detta kan ej främja grannsämjan.
Finnes det ej elmätare som är testade av någon neutral provningsanstalt. Har för egen del fått ca 30%
högre elräkningar numera. Detta trots att jag försöker att spara på allt.

Mera info

Västerbottens-Kuriren - Miljonstrategi slås ut av lågenergilampor


sm0ctk/stig
 
Vi har fjärravläsning via elnätet.
Ökning med 30% här också.
Min senaste kvartalsräkning var på 2200:- före mätarbytet 1700:-
Skall avvakta nästa faktura innan jag kontaktar elbolaget igen.

/Ingvar
 
Hej igen!
Jag slänger mig in i diskussionen efter ett längre uppehåll - möjligt att ni minns mina tidigare inlägg gällande störningar från switchade omvandlare (och lågenergilampor).
Efter de olika artiklarna om lågenergilampors störverkan tog jag kontakt med Martin Lundmark, elforskaren omnämnd i artikeln.
Hans ståndpunkt är att det inte är bra för elmiljön med 'förtätning' av potentiella störare så som lågenergilampor. Det lät onekligen som att han uppskattade mitt bidrag när jag påtalade problemen med switchade omvandlare jämtemot ADSL-förbindelser.
Min uppfattning, skapad av elkraftstekniker på västkusten är att en defekt omvandlare som avger kraftig EMC i sin tur påverkar och försämrar andra switchade omformare/nätadaptrar. Om detta får fortsätta sitter vi troligtvis på en potentiell EMC-bomb inom en snar framtid.

Kommentarer på detta? :)
 
Back
Top