Elsäkerhet?

SM7DVO

Well-Known Member
Egentligen lite off topic men såpass anmärkningsärt att jag ville dela med mig.
På Tradeaköpte jag en LED-slinga med 100 ljus för att ha i en julgran.
Den kom och är nog bland det märkligaste jag sett.

"Kabeln" som använts hör snarast hemma i ett dockskåp.
Lite smältlim som dragavlastning kan ju resultera i ren katastrof om ett barn får för sig att leka med dosan som ju också reglerar om slingan blinkar, fadar eller lyser med fast sken.
Just denna produkt finns med i EU's databas över produkter som är bannlysta på marknaden men då det idag är jätteenkelt för privatpersoner att köpa allehanda skit direkt från Asien kan det bli så här.
Förmodligen stör eländet kopiöst också men det får man väl på köpet.
 

Attachments

  • DSC00431.jpg
    DSC00431.jpg
    97,7 KB · Views: 89
Vågar du använda slingan?
Nätkabeln måste ju vara dubbelisolerad för att vara godkänd.
Det skulle vara intressant att EMC-mäta på en sådan ljusslinga.

/Micke
 
Lev farligt och dö ung, så blir du ett vackert lik, sa min ellärare på 70-talet.:)

Jag lever fortfarande trots många elektriska experiment.:p
 
Hej!

Jag saknar ord för vad jag tycker om produkter utförda på ett sådant sätt.
Önskar att den personen, som gissningsvis importerat en hel drös med sådant skräp, verkligen får skäl att ångra sig.
 
Men har den ett CE-märke så har ju någon, (hög chef) med sin namnteckning försäkrat att produkten överensstämmer med kraven för att få sätta på ett CE-märke.
Du kan se denna försäkran på det dokument som alltid måste följa en CE-märkt produkt, det sk DECLARATION OF CONFIRMITY, (försäkran om överenstämmelse).
Denna person har då ansveret för liv och lem.
Dokumentet kan följa produkten som ett litet blad, vara tryckt på kartongen eller finnas tryckt i manualen. Där står även vilka EU-direktiv produkten uppfyller.

Och nog kan smältlim ge en dragavlastning som uppfyller kraven, dvs en viss dragkraft. Ja nästan då....
Och nog finns det genomskinlig plast som dubbelisolerar sig själv i nätsladdar.
Nog går det att göra en genomskinlig Europastickpropp som klarar testet, där belatningar mäts för deformering.

Inte skulle väl någon skriva på, och äventyra sin ställning, ett sådant dokument om det inte finns fog för att den verkligen uppfyller kraven..

de
FPD
 
Men jag nämnde att ett CE-märke skall följas av ett underskrivet
DECLARATION OF CONFIRMITY, (försäkran om överenstämmelse).

Finns inte detta dokument gäller inte CE-märket.

Ett CE märke har ett halvt mellanslag mellan bokstäverna. Det går att jämför med CE-märket på en annan produkt.

de
FPD
 
Här kan man läsa om produktens förträfflighet.

EUROPA - Consumer Affairs - Safeguarding Consumers' Interests

CE-märket har man lyckats klämma in "kvadrat i kvadrat"-märket som väl betyder att enheten är dubbelisolerad?
IP44 är väl hyfsat hög klass på fukttåligheten?
EMC - LVD tested har tillverkaren också klämt till med.
Sedan fick det inte plats med mer på locket.
I burken är ett litet kretskort med ett 10-tal komponenter men inte någon avsäkring. Fint om det blir kortis i slingan!

För oss som har lite hum och elektriciteten och farorna som är det kanske inte få farligt att få något dylikt i handen men en lekman kan i värsta fall bli utsatt för ren livsfara.

Det enda positiva är att den konstigt nog inte stör, det verkar inte vara något annat än ren DC-reglering.

@Roy, om man köper av ett företag kan man väl kräva att en undertecknad "Declaration of conformity" skall gå att skaka fram men det gäller knappast vid köp från privatperson?!

/Nisse
 
Dokumentet DECLARATION OF CONFIRMITY, (försäkran om överenstämmelse).
Skall följa varje godkänd produkt
Det du har rätt att kräva fram är underlaget föra detta. Dvs mätrapporter etc. Ofta ett rätt stort dokument.

DECLARATION OF CONFIRMITY, (försäkran om överenstämmelse). Kan vara ett löst blad, tryckt på kartongen eller tryckt i manualen.

De
Roy
 
Back
Top