Elsäkerhet

SM4FPD

Well-Known Member
Jag brukar propagera en del för elsäkerhet, och påvisa dålig elsäkerhet i äldre amatörradio.
Något som många radioamatöer bör tänka på.
Här är en artikel i som handlar om hur dålig elsäkerhet i bostäder kan orsaka olyckor och bränder.
https://www.nyteknik.se/opinion/und...ostad-800-skadas-i-elolyckor-varje-ar-6994497
Man kan se att 800 männsikor skadas och 8 avlider av dålig elsäkerhet.

Det är lätt hänt att radioamatören "fixar" själv.
Kör apparater som är avsedda för jordat vägguttag ansluta till icke jordade.
Dvs man ser inte till att ha jordade vägguttag i radiorummet.
Hembyggen, amerikansk äldre radiostationer avsedd för 110 v körs med allt vad det kan innebära.
Gamla murkna sladdar, ahlvruttna gummisladdar.
Enpoliga nätströmbrytare, ( ja när jag gjorde provet för att bli radioamatör fick man lära sig att det skulle vara tvåpoliga nätströmbrytare).
Seriekopplade skravsladdar, billigast möjliga sladosor etc.

SM4FPD
 
Jag har med åren låtit installera jordfelsbrytare
i olika delar av huset där jag bor. Och det skall erkännas
att den som svarar för amatörradiorummet
fått utlösning några gånger...

EN gång i ungdomen lade jag handen på nätagget
som matade mitt 2C39-PA. Det small ordentligt
och långfingret fick ett hål i sig. 1kV DC är
inte trevligt. Sedan dess är jag mycket försiktig med
högspänning. Ena handen i fickan, osv.

Jag hjälpte en bekant att byta rör i hans slutsteg
(vilket var ett komersiellt producerat amatörsteg)
där bytet innefattade även påföljande neutralisering
vilket krävde att man arbetade med öppen låda
och förbikopplad säkerhetsswitch. Några kV
exponerat under trimningen.
Det var mindre kul.
 
Hej!

Elsäkerhet, ett ofta missförstått ämnesområde?
Jag har under stora delar mitt yrkesverksamma liv och privat umgåtts med påtagligt farliga elprylar.
Diverse från min första egenbyggda CW sändare med 6AG7-2x 807 med 560 V på anoderna, TV-reparation, en "rejält fet" röntgen för container och fordonskontroll magnetron och linjäraccelerator och på senare tid elfordon.
Har även föreläst en del för fordonstekniker som chefer, ja... det finns kunskapsluckor att fylla!

Under den tid vi frekventerade husvisningar så såg man många mycket otäcka elinstallationer, när jag frågade mäklaren så fick jag ALLTID svävande svar eller "nej allt är i sin ordning". O när blev det i sin ordning att dra om elen i köket med spikad FKX "lampsladd"...? Mikron skarvad till installationen, isolerad med vanlig "hushållstejp" i skåpet bredvid...

Jordfelsbrytare i all sin ära, men är det någon som installerat ljusbågsskydd?
Såvitt jag förstått är det obligatoriskt i USA, men är lite osäker, de har en massa lagar jag inte har koll på. I Sverige är det krav på det i vissa installationer sedan några år tillbaka.

Jo, hittills, jag jag som mest fått en liten pärla på 560 V, men då var jag 15 år, annars någon enstaka måttlig "pärt". (kärt barn har många namn)
Samt, JA, jag har jordade uttag i mina radiorum och även en gemensam samlingsskena för att binda ihop de olika apparaternas hölje.
 
Det som brukar hända i mitt radiolabb är att något gammalt instrument jag försöker få igång
är bestyckat med gamla RIFA kondensatorer vid nätintaget. Dessa bärnstensfärgade
tingestar av Metallerat Papper har med åren utvecklat små sprickor som släppt in fukt
i innerstrukturen. Det är inte fråga om OM utan NÄR de tar fyr i dom.

Jag brukar alltid leta runt efter dessa och vanligtvis ALLTID börja med att byta dom men ivrig
som man ibland är missar man det. Ibland finns liknande kondensatorer inne i RFI-täta IEC
anslutningar vilket är lika otrevligt Har jag missat det blir resultatet alltid en stinkande rök,
att jordfelsbrytaren kan lösa ut och att labbet får vädras länge efter.
Det blir också fråga om kretskortssanering för att få bort klegget.

Har därför ett litet förråd av nya X-och Y-kondingar liggande specade till 260 eller 300 VAC
arbetsspänning.

På begagnade instrumentetusiastforumen hörs ett ständigt mumlande mantra "RIFA....BYT...."
 
Problemet med att komplettera en äldre elanläggning med en jordfelsbrytare kan vara att det finns
Ett fel någonstans så att jordfelsbrytaren löser ut hela tiden och måste återställas med att den trippar igen
 
Problemet med att komplettera en äldre elanläggning med en jordfelsbrytare kan vara att det finns
Ett fel någonstans så att jordfelsbrytaren löser ut hela tiden och måste återställas med att den trippar igen

Det löser man genom att tälja till en pinne som håller återställningsknappen på plats.

Inte bara eleketriska problem löses med den metoden.
Läste på ett husbilsforum om problem med frostvakten, en ventil som släpper ut färskvattenet om det blir kallt så att frostrisk föreligger.
Den brukar släppa vattnet vid ett antal grader över fryspunkten, exvis 5 C för säkerhetskull.
Lösningen var att skapa en järntrådsbygel som håller knappen på plats.
För inte blir det väl frost inatt väl.....

Liknande tänk förekommer inom det elektriska, som när det är slut på proppsäkringarna, att laga dessa med en egen tråd, och tar man en rejäl koppartråd så håller fanstyget....

Som 6OID nämner, vid husvisningar, jag var med på en sådan för en tid sedan som erfaren bedömare. Vad gäller det eleketriska så blir man närmast chockad.
Särsklit minns jag köket som var nyrenoverat med köksö och allt. Men med lampsladdar tvärs och härs över väggar och tak....
Äldre hus kan ha bakelitvägguttag som är avseda för 2 A. Men med nyare elcentral och 10 A säkringar. Kuloledningarna på väggarna kan ha varit överhettade... de brukar ju vara övertapetserade. Bakelitlukten är påtaglig när ett 1 kW värmeelement kopplas in... Ja veden tar ju slut och det är inte kul att hämta med ved. Så värmen gör sig gällande vid överström.

Husvagnar och båtar som står ute på gården över vintern, matas med mängder av provisoriska sladdar hängande och liggande. I vissa fall ojordad lampsladd. Det är ju inte så lyckat att seriekoppla långa skarvsladdar, med icke vattentäta skarvdosor, eller sladdhärvor under skrivbordet.

Jo jag har sett en traktor som inte villa starta, däremot kom det rök från golvet. det viade sig att där fanns två stor feta 6 C batterier, och när startmotorn försökte få tillräckligt emd ström belv det värme vid anslutninagrna som blev så hög att det bildades rök, dvs nära brand....
Så även lågspänning kan vara farligt om det är dåligt gjort och dåligt skött. Man läser ju om bilbränder, maskinbränder etc....

Damm vid elc. är även det ett problem som kan orsaka brand.
Skulle själv vara försiktig med allt för mycket damm i ett slutsteg.....

Damm är explosivt i vissa fall.
De första experimenten med Dieselmotorer drev med just damm, kolpulver eller träpulver.

SM4FPD
 
Har du inte hört ordspråket Att det är bättre att sitta på Asea och göra motstånd istället
 
Last edited:
Värre är det när vart tvungen att klippa en kabel med spänningen på för att man inte hittade
Säkringarna till matningen för att det var dåligt uppmärkt i centralen och man sabbade den dyra
Sidavbitaren med ett Jack i skäret av kortisen och ljusbågen 10 A kan smälla rätt så bra thatts life

mvh sm0ydo
 
Jag nämnde i inledningen om många oluckor och dödsfall.
Frågan är när en sådan eldsvåda kommer i radio, TV och tidningar med rubriken:
"Radioamatör orsakade villbrand, en person död"

de
SM4FPD
 
Back
Top