1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Elsäkerhet

Discussion in 'Övrigt' started by SM4FPD, Jul 29, 2020.

1. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Jag brukar ju skriva om elsäkerhet, här har vi en skrämmande sak på SVT hemsida.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/undermalig-datorladdare-kunde-kostat-benjamin-livet
    Laddaren, eller nätaggregatet liknar en Apple, men tydligen en billigare kopia.
    Men ser här hur den är byggd för att kunna levereras med olika stickpropp för olika marknader.
    Så är en originla APPLE gjord oxo.
    Jag har dragit i min, faktiskt väldigt hårt, men den släpper inte, att min är original vet jag då den följde med en dator.
    Egentligen helt otroligt hur man tillverkar och säljer saker som är helt kass, och i dett fall livsfarliga.

SM4FPD

2. SM7CZR

SM7CZR Old Member

En gammal diskussion handlade om CE-märkning. Då visades bilder på två olika
    CE-märkninger. Den ena betydde China Export. Den andra visade den riktiga märkningen.
    Detta fenomen trodde jag var allmänt känt.
    upload_2020-7-29_10-2-28.png

Last edited: Jul 29, 2020
    SM0KBW and QRP like this.
  3. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

Vissa eluttag gripar tag i stiften på laddaren så man inte får ut den. Vi har Eljo Trend (Schneider Electric) på de flesta ställen. För att förmodligen spara pengar satte elfirman dit nån kopia som ser exakt likadan ut på alla ställen där det är dubbeluttag. Det upptäckte jag flera år senare. I dessa uttag fastnar alla laddare mer eller mindre när man skall dra it dem. Lite beroende på hur stiften ser ut. Jag har dragit sönder 2-3 uttag för att jag inte fått ut laddaren. Uttaget har gått sönder man laddaren har oftast klarat sig. Att det blir som i artikeln är ju inte bra men kan ju vara en kombination av både dåligt uttag och laddare.

4. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Ja Kinesernas falska CE-märke finns det många myter om.
    Tror inte att de hittat på att det skulle betyda China Export, utan märket är helt enkelt falsk och inte rätt utfört.
    Alla varumärken och märken, inkl vårt gamla S-märke är väl specat med noggranna ritningar för att vara lite klurigare att förfalska.

I dett fall var det ett barn som försökt dra ut laddaren från vägguttaget, pinnarna in i laddaren släppte och gav två kvarsittanade långa pinnar som var strömförande, hur hårt dessa satt förtäljer inte storyn, men om de satt fast skulle säkert inte barnets kraft räcka för att förstöra laddaren.
    I dettta fall försökte nog barnet dra ut stiften och fick stöten av det.
    Utan huvudproblemet måste vara att laddaren gick sönder. Var bristfälligt limmad, felaktigt byggd, eller rent felkonstruerad.

Riktiga CE-märkta stift från en EU kontakt är så gjorda att de inte har någon nämnvärd tröskel och bör därför inte fastna i vägguttag som är konstigt konstruerade, dvs de är jämntjocka.
    Vid testen för att få CE-märka används speciella verktyg som skall ge rätt kraft vid provningen.

Har man vägguttag som får stickpropparna att fastna bör dessa bytas ut.......

Sen kan man undra hur många likande fall som aldrig uppmärksammats.

SM4FPD

5. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Ja kvallitet kostar hursomhelst

mvh sm0ydo

6. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

Kollade ett antal kontakter/adaptrar. Nästan alla har en liten kant mellan metallhylsan och plasstiftet. Även de som är CE märkta. Dessutom så är stiften oftast inte heller parallella, många har en tendens att gå inåt mot varann…

7. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Jo det håller jag med om SM6MUY, de lutar inåt, men klämmer man på dem känns de väldigt starka.
    SEMCO hade en kil som klämde stiften utåt, och med en viss kraft på kilen kunde man se om stiften var tillräckligt starka.
    Ja en liten kant kan jag hålla med om att det finns på en del pluggar. men de jag kännde på är kanten nästan obefintlig, kanske 0,1 - 0,2 mm så den bör ju knappst fastna, tycker man i alla fall.
    Nu kollade jag en liten laddare, där är de betydligt mer framträdande, men väl fasade uppåt på stiften, så jag kan inte tänka mig att de kan fastna.....
    Men tydligen är toleranserna stora på dessa pryttlar.

Ang tolernaser, jag skulle använda popnit igår, och hade ett antal liggande, samt brickor till dem.
    Måtten varierade våldsamt trots att de verkde vara av samma storlek. Tydligen skall de vara 1/8 tum dvs 3,1750 mm. Mn de kunde vara 3,0 - 3,22 mm. På de ena gick brickorna lätt på de andra fick man tränga på brickan.
    Sen dragstången, samma popnit kunde ha olika mått så man fick byta munntycke på tången.
    Ja så fortsatte det efter att ha kollat i BILTEMA och Clas Olsson katalogerna.... alla har olika mått, fast de borde vara samma storlek.
    Ungefär som Henry Ford som beställde 1/4 tums skruvar från olika tillverkare, de passade inte ihop....

Nå nu var det elsäkerhet vi pratade om.....
    Något som tydligen inte blir bättre med tiden.

SM4FPD

8. SM7TLH

SM7TLH Well-Known Member

Share This Page