Elsäkerhetsverket, EMC och Elsäk

SM4FPD

Well-Known Member
"Uttaget för nätspänning har jordbleck men jordblecket är inte anslutet till något och dessutom är den inte tillräckligt isolerad"

Ja så här kan det stå om förbjudna produkter på elsäkerhetsverkets hemsida. Kolla elsäkerhetsverkets hemsida, på förbjudna produkter: Försäljningsförbud

Vi kan läsa om en massa produkter som fått försäljningsförbud, och även krav på återtagande från kund.

Vad jag vill komma fram till är att vissa produkter även har fått försäljningsförbud pga EMC, störningar. de stör radio mottagning.
Det är således möjligt att få till försäljningsförbud pga av att en pryl stör i radio. Hur man gör om grannen har en Plasma TV som stör vet jag inte....

Att studera detta är att lära sig saker, som radioamatör bör vi ju ha viss kunskap om EMC, Elsäk, etc då vi ju är betrodda att bygga själv.

En del saker har elsäkerhetsmässiga brister, det är väl inget för radioamatörer att bry sig om, då en radioamatör bör tåla minst 230 Vot AC.
Hur mycket tål du? 10 cl? Eller 185 Volt?

Andra produkter har anmärkningar på märkning och CE märkning försäkran etc.
 
Hur gör man som privat enskild person i situationer där man konstaterat störning (typ av störning som är relevant för Elsäkerhetsverket) från en viss produkt ?

Elsäkerhetsverket verkar(?) enbart ta emot ärenden från företag, dvs. företagen måste anmäla sig själv (och sin dåliga produkt) eller bli anmälda av ett annat företag/instution (som konstaterat störningar) ?

Kanske är det SSA som skall agera motpart ?
Kanske måste man vara hårdare mot den leverantör som man köpt produkten av?
 
Förstår din frustration Roy!
Men modellbyten sker så snabbt, att ingen myndighet hinner med.
En teknisk lösning, vore att alla produkter måste testas och godkännas
innan de över huvud taget fick släppas ut på marknaden till försäljning.
Förmodligen strider detta synsätt mot något EU-fördrag eller globala
frihandelsavtal.
Men det är, enligt min mening, det enda sättet att komma åt problemet.
Först då, anpassar kanske tillverkarna sin produktion till faktiskt gällande normer.

Spelar nog ingen roll i slutändan. Massproduktionen av en specifik modell, överensstämmer
nog ändå inte med inlämnad produkt för utvärdering.

Eller varför lyckas så många produkter överleva garantitiden med bara några månader.
Tillfällighet? Kanske.

Kommer ihåg en händelse för ett år sedan.
Glödlampan till spisfläkten gick sönder efter två år.
Ok, ett s.k. energisnålt alternativ skruvades i från IKEA.
Denna nya frälsare till EU-energireduktion, höll en månad. Kvittot inte sparat.
Jo, men visst, en spisfläktlampa har man väl inte i gång dygnet runt.

Är nog inte så säker på ett energimässigt hållbart samhälle, när t.o.m.
dess främste ljuspunkt, den enskilde lampan, håller måttet.
Ock då har jag inte ens nämnt störningsdimman på kortvågsbanden.
 
Last edited:
Back
Top