Elsäkerhet

SM4FPD

Well-Known Member
Jag brukar ju skriva om elsäkerhet, här har vi en skrämmande sak på SVT hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/undermalig-datorladdare-kunde-kostat-benjamin-livet
Laddaren, eller nätaggregatet liknar en Apple, men tydligen en billigare kopia.
Men ser här hur den är byggd för att kunna levereras med olika stickpropp för olika marknader.
Så är en originla APPLE gjord oxo.
Jag har dragit i min, faktiskt väldigt hårt, men den släpper inte, att min är original vet jag då den följde med en dator.
Egentligen helt otroligt hur man tillverkar och säljer saker som är helt kass, och i dett fall livsfarliga.

SM4FPD
 
En gammal diskussion handlade om CE-märkning. Då visades bilder på två olika
CE-märkninger. Den ena betydde China Export. Den andra visade den riktiga märkningen.
Detta fenomen trodde jag var allmänt känt.
upload_2020-7-29_10-2-28.png
 
Last edited:
Vissa eluttag gripar tag i stiften på laddaren så man inte får ut den. Vi har Eljo Trend (Schneider Electric) på de flesta ställen. För att förmodligen spara pengar satte elfirman dit nån kopia som ser exakt likadan ut på alla ställen där det är dubbeluttag. Det upptäckte jag flera år senare. I dessa uttag fastnar alla laddare mer eller mindre när man skall dra it dem. Lite beroende på hur stiften ser ut. Jag har dragit sönder 2-3 uttag för att jag inte fått ut laddaren. Uttaget har gått sönder man laddaren har oftast klarat sig. Att det blir som i artikeln är ju inte bra men kan ju vara en kombination av både dåligt uttag och laddare.
 
Ja Kinesernas falska CE-märke finns det många myter om.
Tror inte att de hittat på att det skulle betyda China Export, utan märket är helt enkelt falsk och inte rätt utfört.
Alla varumärken och märken, inkl vårt gamla S-märke är väl specat med noggranna ritningar för att vara lite klurigare att förfalska.

I dett fall var det ett barn som försökt dra ut laddaren från vägguttaget, pinnarna in i laddaren släppte och gav två kvarsittanade långa pinnar som var strömförande, hur hårt dessa satt förtäljer inte storyn, men om de satt fast skulle säkert inte barnets kraft räcka för att förstöra laddaren.
I dettta fall försökte nog barnet dra ut stiften och fick stöten av det.
Utan huvudproblemet måste vara att laddaren gick sönder. Var bristfälligt limmad, felaktigt byggd, eller rent felkonstruerad.

Riktiga CE-märkta stift från en EU kontakt är så gjorda att de inte har någon nämnvärd tröskel och bör därför inte fastna i vägguttag som är konstigt konstruerade, dvs de är jämntjocka.
Vid testen för att få CE-märka används speciella verktyg som skall ge rätt kraft vid provningen.

Har man vägguttag som får stickpropparna att fastna bör dessa bytas ut.......


Sen kan man undra hur många likande fall som aldrig uppmärksammats.

SM4FPD
 
Riktiga CE-märkta stift från en EU kontakt är så gjorda att de inte har någon nämnvärd tröskel och bör därför inte fastna i vägguttag som är konstigt konstruerade, dvs de är jämntjocka.

Kollade ett antal kontakter/adaptrar. Nästan alla har en liten kant mellan metallhylsan och plasstiftet. Även de som är CE märkta. Dessutom så är stiften oftast inte heller parallella, många har en tendens att gå inåt mot varann…
 
Jo det håller jag med om SM6MUY, de lutar inåt, men klämmer man på dem känns de väldigt starka.
SEMCO hade en kil som klämde stiften utåt, och med en viss kraft på kilen kunde man se om stiften var tillräckligt starka.
Ja en liten kant kan jag hålla med om att det finns på en del pluggar. men de jag kännde på är kanten nästan obefintlig, kanske 0,1 - 0,2 mm så den bör ju knappst fastna, tycker man i alla fall.
Nu kollade jag en liten laddare, där är de betydligt mer framträdande, men väl fasade uppåt på stiften, så jag kan inte tänka mig att de kan fastna.....
Men tydligen är toleranserna stora på dessa pryttlar.

Ang tolernaser, jag skulle använda popnit igår, och hade ett antal liggande, samt brickor till dem.
Måtten varierade våldsamt trots att de verkde vara av samma storlek. Tydligen skall de vara 1/8 tum dvs 3,1750 mm. Mn de kunde vara 3,0 - 3,22 mm. På de ena gick brickorna lätt på de andra fick man tränga på brickan.
Sen dragstången, samma popnit kunde ha olika mått så man fick byta munntycke på tången.
Ja så fortsatte det efter att ha kollat i BILTEMA och Clas Olsson katalogerna.... alla har olika mått, fast de borde vara samma storlek.
Ungefär som Henry Ford som beställde 1/4 tums skruvar från olika tillverkare, de passade inte ihop....

Nå nu var det elsäkerhet vi pratade om.....
Något som tydligen inte blir bättre med tiden.

SM4FPD
 
Här ett skrämmande exempel på dålig elsäkerhet.
Då elektronikforument finner vi en tråd där någon har öppnat för att eventuellt laga en LED-spotlight, eller byggstrålkanstare.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=100653
Finns bilder.
Vad vi ser är en 230 V ojordad sladd som är direkt ansluten till folierna på kretskortet, kortet är ett alumniumkretkort, för kylningen LED:arna, plåten är sedan skruvad i höljet.
Isolationsavståndet mellan 230 V trådarna mot plåten och höljet består av foliernas klister mot plåtkretskortet.
Dvs någon tiondels mm. Vidare är nätspänningsförane kretsar som drosslar, VDR, likriktare och sekundärkretsar för LED-divning monterade med inget isolationsavstånd.
Kraven är omkring 3 mm har jag för mig, och dubbelsioleade nätsladdar, rätta mig där om jag har fel.
Tillverkaren av denna i övrigt fina och säkert vällysande ljuskälla har ringa eller ingen som helst känsla för mänskligt liv.
Avstörningen verkar vara två 5 mm långa ytmonterade drosslar i serie med 230 V ledningarna på plåtkortet.
Risken för att få nätspänning i höljet hänger på ett limlager.
Anledningen till tråden var att den hade lagt av.... ja kanske man får vara nöjd med några timmars funktion om det är billigast möjligaprodukt.

Isolationsavståndet på normla konstruktioner brukar vara luft mellan primär och sekundärkretsar på ett rikigt kretskort, optokoppplare etc.
Smältsäkringar, och jordad sladd vore ju en säkerhet.

SM4FPD
 
Nja, den har faktiskt jordat sladdställ - se sista bilden i första inlägget och de två sista i tredje inlägget.
Men i övrigt håller jag med om att isolationsavstånden är tveksamma på produkten.
 
Ja du har rätt det finns en gulgrön.
Men inte dubbelisolerade trådar från sladdstället. Förmodligen inte heller godkänd sladd som tål kravet på temperatur.

På SRS testade vi många olika nätagg, 13,8 V 20 A., en gång i tiden.
En modell hade CE-märke, och vi provbelastade, det belv varmt som sig bör, kylflänsen belv väl över 70 grader och nätsladden råkade ligga mot kylaren bakpå agget.
Stora smältmärken uppstod på nätsladden. Agget köptes inte in för försäljning, men kom senare ut från andra företag....


Jag har dock funderat på hur sådana här plåtkreskort funkar?
De är tröga att löda då ju plåten tar upp värmen från lödkolvern, det ser vi ju på att tillverkaren har handlött VDR.
Sitter kopparfolien limmad direkt på plåten via något isolationsmaterial? eller hur är de uppbyggda?
Någon?

SM4FPD
 
Tack SM3VLC, men det behöver du inte. Jag har säkert några skrotade saker med sådant kort liggande.
Men vet du hur det är uppbyggt vore det intressant.
De ser ju väldigt tunna ut, al plåt och sen ser man vit färg med synliga folier under färgen.
En bra fråga är då hur folierna sitter fast på plåten, och hur isolationen ser ut mellan plåt och folien.
Knappast så det räcker för 230 V och någon typ av elsäkerhet i alla fall så vitt jag förstår.

Har för en tid sedan skrotat en LED arbetslampa för fordon, består av 9 LED med reflektorer.
Höljet med fästet hade gått sönder, så jag öppnade för att se hur det ser ut invändigt.
Allt sitter på en sådan AL-plåt med lödpunkter genom den vita färgen.
Sen finns tre små switchade likspänningsomvandlare för tre st tre-gruper av LED:en.
Avsedd för 10 - 30 V. Men att ha 230 V AC på ett sådant kort verkar vara farligt.

Vad jag vill visa är hur elsäkerhet kan se ut i icke CE-märkta pryttlar.
Och att man lär sig hur man ser sådna faror.
Många tror att CE-märkningen och de krav på eläskerhet i EU bara är fantasi och att Kinan saker är säkert lika säkra.
Så sånt gäller inte "mig"..

Klart att en svensk radioamatör skall väl tåla 230 V, men i många fall finns en familj bakom som kanske inte tål 230 V.

SM4FPD
 
Ja det var ju bra spec. den bifogade bilden visar att man har 60 mikrometer = 0,06 mm avstånd mellan kopparfolien och aluminiumplåten.
Lite klent för 230 VAC kanske.....

Länken visar rätt oseriösa spec, bl.a talar man om millihertz???? eller milli tim zebra
Överslagspänning >2 k må om det betyder kV?
n menar man tydligen skall betyda N (Newton)
Vissa mått och belopp skrivs ihop, andra inte.
Nej skall man specificera så viktiga saker som kretskort så bör man bemästra SI enheter.
Ett sånt kort skulle jag inte köpa.

SM4FPD
 
Back
Top