Elstängselapparater

SM2DNR

Well-Known Member
Bonden som bor nästgårds är en snäll och vänlig karl. Han har nyss (nåja) övertagit jordbruket och har startat uppfödning av köttdjur, Hereford.
Nu när han har släppt ut kossorna på grönbete måste han förstås också hålla kossorna - och kalvarna! - på plats med hjälp av elstängsel.
Problemet är att pulserna från elstängselapparaten hörs över hela kortvågen.
Bonden på andra sidan har också startat upp en elstängselapparat och någon av dem har ytterligare en sådan där jädrans apparat igång.
Och eftersom alla djur går ute dygnet runt så hörs knäppandet på kortvågen dygnet runt. De kör också i olika hastigheter, allt ifrån en jämnt utbredd pulsmatta till ett samfällt massivt dunkande.

Jovisst, NoiseBlankern gör underverk men den har lite biverkningar på signalen.
Hur stör man av en sådan där apparat, är det så enkelt som 10 nF tvärs över utgången?

Finns det några EU-regler om radiostörningar från sådana här elstängselapparater?
 
På mitt förra QTH hade jag ett elstängsel som störde på två olika vis.
Dels var det själva induktorns pulsande som var rätt jobbigt, men det värsta var att stängslet plockade upp fältet från en 400 kilovolts kraftledning som passerade ganska nära elstängslet.
Eftersom det var avbrott på vissa ställen i de tunna trådar som stängslet var tillverkat av, bildades gnistor med samma frekvens som kraftledningens 50 Hz. Störningarna var allra värst på 80m-bandet.

I rapporten från Ragnar Forshufvud nämnes att avbrott i ledningen kan bidraga till mera störningar.
Förr hade man en enkel tråd som elstängsel, men numera verkar det populärt med de s.k. banden som har ett antal tunna, parallella ledare som kreaturen kan skada.
Det kan vara svårt att lösa ett sådant problem som du har, om det går överhuvudtaget.

/ Ingvar
 
Last edited:
Jag bor på landet och min förra granne hade ett elstängsel för sina hästar. Några störningar från detta kunde jag först inte notera. Men så plötsligt en dag märkte jag att det knäppte rejält på mellanvåg och bra en bit upp i kortvågen. Efter att ha vandrat runt i grannskapet med en vanlig "transistoradio" försedd med inbyggd ferritantenn så konstaterade jag att störningarna kom från nämnda häststängsel. När strömmen till elstängselapparaten bröts blev det tyst. Felet var lätt att finna. Överslag från stängselbandet till grässtrån som låg emot på flera ställen i ett av hörnen i hästhagen. Jag tipsade grannen om att han borde ta fram lien och slå sitt ogräs ty annars uteblir funktionen av elstängslet och hästarna kanske rymmer. Dagen efter var det åter tyst och även ogräsfritt under stängslet.

Just denna elstängselapparat verkade vara av en modern konstruktion som inte orsakade några klickstörningar. Högspänningspulserna kanske genereras på elektronisk väg numera och inte via en stor induktor matad från ett tickande relä. Någon som vet?

/Bengt
 
Jag har en granne som har inhägnat sin tomt för att slippa rådjur, som äter upp allt i trädgården. Jag har inga störningar så länge anläggningen är i trim. Ibland har det dock varit störningar. De värsta uppstod när det var dålig kontakt till jordspetten. Annars har det varit när gräs har växt upp mot trådarna. Grannen har en radio med mellanvåg och lyssnar då och då på den för att slippa att jag kommer och ringer på :). Det ska inte låta om elstängsel om dom är riktigt gjorda. Tyvärr är de flesta dåligt byggda och inte underhållna.
 
Last edited:
Tack för länkarna, informativ läsning!

Bonden har valt vita band för sitt stängsel vilket då inte är så lyckat, avbrott på någon av de klena trådarna i bandet kan tydligen öka risken för gnistbildning och störningar.
Det hjälper då inte med den där keramiska kondingen på 10 nF tvärs över apparatutgången om det är själva stängseltrådarna som orsakar störningarna.

Man skulle förstås kunna prova med att hänga på jordade kondingar här och var på elstängslet för att se om störningarna minskar.
Åtminstone kossorna borde blir gladare ju fler kondingar jag hänger dit... :rolleyes:
 
Ofta är banden skarvade med en knut. Det är ett säkert sätt att få dålig kontakt. Man ska använda speciella "bandskarvar".
 
... Det är ett säkert sätt att få dålig kontakt. Man ska använda speciella "bandskarvar".
Framhåll fördelen för lantbrukaren att han får ett effektivare stängsel genom att använda ändamålsenliga bandskarvar och kan räkna med att färre kreatur smiter ut. Sedan finns det tyvärr en och annan ko som inte bryr sig utan helt sonika lyfter upp stängslet med stolpar och allt, men det är en annan historia. Och det finns effektiv "bot" för det också! :cool:

/ Göstha
 
Kan man förvänta sig andra störningar än de typiska knäppningarna? Försöker köra i närheten av en hästgård (många och långa staket, flera aggregat), men har en tråkig permanent brusmatta som inte går under S6 ens på höga frekvenser. På lägre band ligger den uppåt S9. Läget borde vara hyfsat: på landet, nära saltvatten, närmsta granne ca 1 km bort, inte en massa elektroniska prylar i närheten, ingen plasma-tv eller laptop-laddare osv. Kan elstaketen var boven?
 
Till Skalmannen!

I senaste numret av QTC (nr6) är en artikel skriven av SM7DBD om en störjakt som slutade lyckligt.
Men det var mycket pejlingsjobb och en del personer som ställde upp innan allt var klart.

Hos en lantbrukare fanns en fläktanläggning på en vind med en frekvensomriktare och en oskärmad 30 meter lång kabel mellan enheterna.
Flyttning av frekvensomriktaren till vinden och en kort skärmad kabel botade störningarna.
Men försök låna tidningen om du inte är medlem. Det är mycket intressant läsning.

/ Ingvar
 
Back
Top