Elstörning: vad kan detta vara?

SM5MX

Well-Known Member
Sedan en tid har jag en kraftig elstörning, som gör det lite lotteriartat att försöka köra radio seriöst.

Det är ett c:a 5 sekunder långt sprak som är ungefär S9 +10 dB på alla band utom 160 m, där det inte hörs. Verkar vara starkast på 20 m, S9+20.

Efter 5-sekundersspraket är det ett uppehåll på cirka 15 sekunder, därefter nytt sprak, ny paus o s v, o s v. I min Sony SW-100 hörs störningen från c:a 2,7 MHz upp till 30 MHz; högre kan jag inte lyssna. Oljudet hörs dygnet runt.

Jag kommer att få låna en rävsax för att försöka pejla in störningkällan, men är det möjligen redan nu någon som kan tipsa om vad det kan vara med ledning av beskrivningen ovan?

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Periodiciteten kan tala för någon form av reglerutrustning, till exempel en termostat, prova att helt kort stänga av saker som kyl, frys och varmvattenberedare.
det kan även vara till exempel en batteriladdare som periodiskt toppladdar ett batteri förslagsvis grannens självgående gräsklippare eller din skruvdragare, rakapparat eller mobiltelefon?
 
Sri, glömde nämna att jag redan provat att stänga av all el i vårt eget hus! Inget problem här, tydligen/Rolf
 
Jag tror också på en trasig termostat. Jag hade en liknande störning, men med längre tysta intervall. Det visade sig vara en rätt ny byggfläkt från Jula, som stod i ett garage några hundra meter bort. Det var en helt vanlig mekanisk termostat och apparaten fungerade utan problem :-(.
Det var omöjligt att få en bra bäring på 80 meter. Störningen fanns i luftledningarna till alla hus. På 20 meter kunde jag avgränsa störningen till ca 4 hus och på 70 cm kunde jag pejla in garaget där störningskällan stod. Jag använde en FT-817 och magnetisk loop på 80 och 20m och en longyagi på 70 cm.

/Roland
 
Har du en plåthink så kan du lägga radion i den och knalla runt i grannskapet,
är det någon granne som undrar vad du sysslar med kan du alltid säga att du lyssnar på havets brus :)
 
Man tackar för alla möjliga intressanta tips. :)

Jag blir lite extra nyfiken på din erfarenhet, Roland. Hur lyckades du förmå ägaren till otyget - som tydligen fungerade - att han/hon borde byta ut grejen, för jag antar att det var var nästa steg? Inte alla tycker att det är fel på något som "bara" stör min radio.

73,
Rolf
 
Jag blir lite extra nyfiken på din erfarenhet, Roland. Hur lyckades du förmå ägaren till otyget - som tydligen fungerade - att han/hon borde byta ut grejen, för jag antar att det var var nästa steg? Inte alla tycker att det är fel på något som "bara" stör min radio.

73,
Rolf

Vi känner varandra ytligt här i området. Man morsar när man ser någon på tomten. Dessutom är en magnetisk loop eller en yagi kontaktskapande. Nästan lika bra som en hund.

Jag tog hem fläkten för reparation, men Jula kunde bara erbjuda en begagnad termostat. Risken var stor att det skulle bli samma elände igen så jag köpte en ny motsvarande fläkt på Biltema. Jag var glad att bli av med störningen som plågat mej flera vintrar och grannen blev glad för sin nya fläkt.

/Roland
 
Back
Top