och går jag längs ledningen med en handscanner VHF AM så märks det tydligt vilken stolpe det kommer ifrån, en avgrening.
Det där brukar funka mycket bra för att hitta vilken stolpe det är. Som bonus får man ofta en lång stärkande promenad. Av någon anledning går man alltid åt fel håll först. Kraftledningsgator kan vara sanslöst risiga. Har man flax och det går en väg i närheten så kan man ha en mobilpinne på bilen. Erinrar mig ett störningsletaräventyr i en viss stad i SM1 där jag råkade åka längs med vägen kring Biltema-GEAB-Sliterondellen och där var det livat på VHF.
Jag byggde en ultraljudsparabol (Peros skolteknik säljer en enkel liten plastparabol). Finns massor med ritningar där ute på nätet. Det finns nördar som lyssnar på fladdermöss med sådana grejer. Med en sådan kan man se vilken isolator som är kass. I parabolens fokus sätter man en ultraljudsmikrofon och elektroniken är i princip en direktblandad mottagare som gör att man hör ljudet.
När en isolator blir dålig ligger det och gnistrar någonstans. Fukt släcker det. Kan också vara glapp eller lösa delar. På en linje hade hackspettskyddets (nät runt stolpen) jordning släppt och där gnistrade det. Om man tittar på LF:en från radion med ett oscilloskop borde man kunna se att det är relaterat till nätfrekvensen genom att trigga svepet från nätet.
Lite teknisk signalspaning på en kraftledning med en spektrumanalysator visar på ett typiskt utseende:
Här visas tidsplanet vid en viss frekvens (råkade bli 129 MHz) och det blir en skur med elände med 10 ms periodtid. Lyssnar man på det så låter det som ett rått och omusikaliskt ljud. Spraket tänder upp en gång per halvperiod.
Här har yours truly parkerat under ledningen (VL17 mellan Karlstad och Hammarö).
Ofta finns en skylt på någon av stolparna där det framgår vem som äger linjen. Även ett stolpnummer som är bra att anteckna.
Hittade en annan ganska typisk bild i mitt lilla signalreferensbibliotek. Någon kanske kan gissa vad det var som störde här (samma tema...). Samma taktik för att hitta felet kan tillämpas även här, dvs gå över till att lyssna på högre frekvens när man närmar sig källan.