EM34, äntligen...

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Skall dela med mig av en lång historia som änligen kom, mer eller mindre, till sitt slut härom dagen.

Farfar och farmor hade en DUX radiogrammofon, årsmodell 1955 om jag inte misstar mig. Denna tingest är delvis skulden till mitt radiointresse, med dess skalor i olika färger samt det MAGISKA ÖGAT som tittade på mig.
Många "märkliga" röster strömmade ut ur högtalaren när jag rattade runt, när man blev lat kunde man, med hjälp, få spela lite stenkakor. Kommer i synnerhet i håg "Den ensamma hunden" med Fridolf Rhudin...

Men, som vi alla vet(?) så blir magiska ögon som EM34 lite ljussvaga med tiden, så jag ville att det skulle vara mörkt när jag skulle lyssna på radio, mest för att kunna se det magiska ögat bättre men givetvis för att skalorna lyste så mysigt. Nåväl, ibland så var det inte praktiskt att jag skulle få mörklägga i den omfattning jag ville, farfar fann på lösningen. "Vi får gå och köpa ett nytt rör". Sagt o gjort, vi tog en promenad till "Radio Strandberg", jag kommer inte ihåg vad "gubben" Strandberg hette i förnamn, men trevlig var han. I vilket fall som helst så förklarade farfar "problemet", men svaret vi fick vart inte så upplyftande för en förväntansfull 4½-åring. "Vi har inte några sådana rör på lager, dessutom är de lite dyra". Rent ut sagt, fy fan vad besviken jag blev! "Radio Strandberg" tyckte synd om mig så jag fick tre 10-öringar att köpa godis för, detta utspelade sig kring 1971, så man fick ju faktiskt "en hel del" för slantarna. Vi gick hemmåt, jag mycket besviken, på vägen stannade vi till hos Astor som hade kiosk och kaffé. Jag fick mina godisar, farfar berättade varför jag var så ledsen varpå jag fick lite extra med godisar av farbror Astor.

Sedan dess har jag alltid tänkt på den där dagen då jag blev besviken på att EM34 inte var lagervara, jag tänkte att en dag skall jag banne mig sätta dit ett nytt rör. Det gjorde jag i måndags kväll, vilken märklig känsla det var och vilka minnen det återupplivade. Givetvis är farfar och farmors gamla DUX med alla stenkakorna omsorgsfullt bevarad, för "den var min" redan för länge sedan.

Jag "städade" i några flyttlådor med oktalrör, tänket att det kan vara intressant att kolla vad man har i gömmorna, tror på tusan, jag hittade TRE (3) kartonger med helt nya EM34. Att jag inte redan visste detta berodde på att de låg i kartonger avsedda för PL519...

Slutet Gott, Allting Gott!
 
Jag har en ask med fem helt nya EMM34, dvs sterovarianten av dessa "ögon".
De har raka gröna fält.
Visst är de mysiga, och jag har funderat på att bygga någon box med ett par sådana som kan kopplas till en modern radiostation och dess LF eller S-meter.
För att få lite mysljus i mörkret.

Jag tror att många i unga år har suttit och tittat på magiska ögon på träradion och hört spännande signaler på kortvåg.


de
Roy
 
Jag köper gärna ett EM34 om det är i nyskick.

Lennart

Lennart, jag samlar på träradio, så de EM34 jag har tänker jag nog behålla för egen räkning. Du kan tänka dig vad glad jag blev när jag hittade dem, de är ju "lite" dyra att köpa.
 
Jag har en ask med fem helt nya EMM34, dvs sterovarianten av dessa "ögon".
De har raka gröna fält.
Visst är de mysiga, och jag har funderat på att bygga någon box med ett par sådana som kan kopplas till en modern radiostation och dess LF eller S-meter.
För att få lite mysljus i mörkret.

Jag tror att många i unga år har suttit och tittat på magiska ögon på träradion och hört spännande signaler på kortvåg.


de
Roy

EMM34 har jag aldrig sett i verkligheten, visst faktiskt inte att de fanns.
Nog är det nå't visst med magiska ögon...
 
Har inte sett något heller, trots att jag jobbat med radioservice i hela mitt aktiva yrkesliv.

Däremot finns EMM801 och EMM803

patterns

Tack för länken, jag har ju (trots att jag inte är någon riktig radioamatör) samlat på mig en del gamla träradios med ljussvaga ögon..
Nu vet jag ju hur jag ska identifiera dom om märkningar saknas.

Fantastisk rolig berättelse i förstainlägget, min morfars radiogrammofon väntar bara på transport hem till mig, inklusive den obligatoriska julskivan "sjömansjul på Hawaii" av Yngve Stoor....

Den har spelats varje jul i min uppväxt.
 
Last edited:
EM 34 brukar man se på auktion på Tradera gå för svindlande priser.

mvh Lasse sm0ydo
 
Fast det där är ju ryska 6E5S 6E5C rör, då måste man antingen byggaom radion eller köpa en kinesisk mellan sockel. Jag vill ha ett äkta rör i första hand, men hittar jag inget så överväger jag det...
 
Här finns turkiska, men 600:- är ju i häftigaste laget för ett sådant rör.
EM34 Cifte Tube | eBay

Men kolla Tradera då o då. Har sett att det dyker upp rör ibland.
Begagnade rör (ögon) är dock lite chansning...

EM34.PNG
 
Jag lovade återkomma efter att ha kollat vad jag har.
Jag har: EMM801 Stereo och PM84 mono. Dessa ögon är raka och nog moderna än de du är på jakt efter.

de
FPD
 
Back
Top