EM84

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag köpte mig några obestyckade pcb kort på ebay för EM84 rör och vad jag kan se så ska man mata glöden
med 6.3 V men spelar det någon roll om det är ac eller dc som man använder jag funderar på dc jag har ett
litet Velleman kort med ett nätaggregat på det som är inställt på 6.35V DC.

På ritningen till kortet så sitter det två 150 Ohms motstånd till varje 6.3 v lina som i andra änden är ihopkopplade
till jord är dom tilll för AC glöd och ska man plocka bort dom när man matar glöden med Likström eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
EM84 kan matas med 6,3 V lik- eller växelström, drar enligt rörtabellerna 0,21 mA. Motstånden från vardera glödtrådsänden till jord är troligen till för att minska risken för brum när man matar med växelström. Om din glödspänningskälla har ena eller andra 6,3-voltsterminalen jordad borde du ta bort motstånden. Annars kan de nog sitta kvar, de kommer att dra ca 20 mA och utveckla bara 0,13 watt.
73
SM0APK, Stig
 
6,3 Volt 0,27A skall det vara...

Beror nog mest på tillverkare, en Mullard specas till 270mA medans en Philips sägs dra 210mA.

S&H, SEL och Telefunken kanske har andra siffror, Valvo likaså :)
 
Last edited:
Hej jag köpte mig några obestyckade pcb kort på ebay för EM84 rör och vad jag kan se så ska man mata glöden
med 6.3 V men spelar det någon roll om det är ac eller dc som man använder jag funderar på dc jag har ett
litet Velleman kort med ett nätaggregat på det som är inställt på 6.35V DC.

På ritningen till kortet så sitter det två 150 Ohms motstånd till varje 6.3 v lina som i andra änden är ihopkopplade
till jord är dom tilll för AC glöd och ska man plocka bort dom när man matar glöden med Likström eller?

mvh Lasse sm0ydo

Som SM0APK skriver så har motstånden till uppgift att "nolla" ut brum vid växelspänningsmatning, ibland kan man hitta en knubbig trådlindad potentiometer istället för motstånden.
Används höga anodspänningar i utrustningen hissar man med fördel motståndens mittpunkt potentialmässigt med en spänningsdelare istället för att dra de direkt till chassi/jord.


edit:
efter lite letande hittade jag artikeln jag läste för ett tag sen om just EM8x-rören,
rörfanatikern Sousa har skrivit mycket läsvärt om magiska ögon.
 
Last edited:
Hej och tack för svar det här är ett Ultron Men jag kommer inte ihåg vad jag har köpt röret
Anodspänningen ligger på ungefär 240V med dioder och filterkondensator diod BYV26E använder jag

mvh Lasse smoydo
 
Back
Top