Emaljerad järntråd

SM4WII

Well-Known Member
Köpte lite emaljerad tråd på överskott, verkar dock vara av järn.
Vad kan man ha det till? Motvikt till 630m-antenn?
Duger väl knappast till antennlina?
 

Attachments

  • DSC_3354s.JPG
    DSC_3354s.JPG
    429,9 KB · Views: 29
  • DSC_3356s.JPG
    DSC_3356s.JPG
    407,1 KB · Views: 32
Det där är väl den telefontråd som användes när man körde fälttelefonerna med jordpspett.
Dvs tråden som en ledaren och jord som andra. Jordspetten var inte långa mer som tältpinnar....
Jag minns att vi gjorde något praktiskt prov med detta i lumpen.
Järntråden var billig och man kunde låta den ligga kvar efter användning. Kanske någon älg kunde ta taill vara den för något ändamål
Räckvidden berodde nog på jordförhållande, men var nog inte så lång.
Trots att den fanns använde vi mest DL-tråd i lagom längd inom B-plats, dvs något hundratal meter.

Kanske väl smal som jordplan, då det ju ändå kan flyta en del ström i en antenn.
Men som markförlagda jordplan, och många sådana, kanske 20 eller många fler runt en vertikal kvartvåg, skulle det kanske vara brukbart.

Kanske en Bewerage antenn för mellan våg.

Att linda spolar och transformatorer, ja kanske om man inte har för stora krav på verkningsgrad.
Lacken verkar inte vara så säker vid högre spänningar... Så sekundärlindningar i så fall.

Kul om någon vet mer om telefontrådasapplikationen med jordspett????

Tråden kanske är en bra "fordskruv" att ha som nödhjälp i bilen, båten, husbilen, stugan om ljuddämparen lossnar eller så.Rullen lär ju räcka till några lagom stora härvor.

SM4FPD
 
Jordledningsspets borrades/knackades in i träd för att få en jordpunkt.
Det fanns även jordplåtar av kopparplåt troligen försedd med samma typ av anslutningsskruv som jordledningsspetsen.

Lacktråden fick inte läggas på mark främst på grund av snubbelrisken eller spännas upp för lågt på grund av den fara den utgjorde för beriden personal! (Häst med ryttare).

Vad jag har läst och sett bilder på användes jordledningsspetsen inte bara till telefoni utan det fanns/finns även andra användningsområden.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jo jordspetten, i fordral, var till för olika saker.
Exvis för att jorda radiobilen som jag hade, RAPTGBIL9033.

För en tid sedan läste jag om system för att telefonera via jord och med båda ledare i jord.
Det var nog experiment under WWII.
Jordspetten skulle vara långt isär men minns inte avstånden. Kanske 100 m vid avståndet upp till kanske 1000 m.
Räckviden givetvis begränsad, och troligen använde man förstärkare för att höra något den vägen.
Klart att ringsignalen inte gick den vägen.

Det prov vi gjorde i lumpen lade vi ut tråden på marken, men det var kanske inte för riktiga aktiviteter.
Som Lorenz skriver risk för snubbel....

de
Roy
 
Är det verkligen järntråd ? Telefonlina gjordes av fosforbronstråd och är väldigt styv precis som järntråd.
 
Fick en rulle med sådan tråd av farsan på 70-talet som han köpt på ÖB, dock har jag inget minne av vad tråden var gjord, men jag lutar mot fosforbrons teorin
eller någon annan sorts legering.

Är den magnetisk ?
 
Back
Top