EMI om man råkar bo i "villaområde" (som jag gör då...)

SA6TUT

Well-Known Member
Hallå på er. Jag har kraftig EMI på 40 meter och lägre frekvenser. Bakgrundsbrus på S9 och ett "helikopterljud". Nu vill jag vare sig flytta eller lägga ner min återupptagna hobby så jag får försöka hitta de värsta källorna och se om de går att åtgärda.

Helikopterljudet kan bero på grannens robotklippare. Jag ska forska mer i detta och prata med grannarna. Jag har gått runt med en bärbar AM-radio (mellanvåg) och lyssnat runt. Går jag nära elkablar eller olika apparater i huset så brusar det lite extra men inget som verkar störa på lite längre avstånd. Provade även med att stänga av strömmen i huset helt men märkte ingen förändring. (Några grejer inkl WIFI ligger på en UPS, testade inte att stänga ner denna). Det vore intressant att kolla om störningarna finns kvar om hela området blir strömlöst i samband med strömavbrott men de kommer ju inte på beställning.

Har en multi band inverted V dipole 13 meter upp. Masten är av stål och översta metern är av trä. Jag har jordat riggen men ska skaffa bättre jordspett och bättre kabel.

Har några frågor som någon mer erfaren säkert kan ge mig lite hjälp på ...

1) Mitt angreppsätt med mellanvågsradion kanske inte är tillräckligt bra. Eller? Det kanske finns betydligt bättre tillvägagångssätt för att hitta källor.

2) Ska jag jorda masten?

3) Kan jag linda koaxen runt masten så att den inte fladdrar i vinden?

73
 
Prova stänga ner UPS och WiFi innan du ger dig på grannen.

1. MW-radio är en enkel o bra början, lägg radion i en kakburk i plåt och gå ett varv i kvarteret så hittar du kanske källan.
2. jag hade låtit bli, sök i forumet på trådar om mastjord/antennjord/jord i allmänhet.
3. det går fint
 
Jag har hittat källan till "helikopterljudet" och det var slingan till grannens robotklippare som genererade den. Hördes på mellanvåg i hela området. Grannen har stängt av slingan och nu ska vi fundera på vad vi ska göra åt saken. Den har några år på nacken men jag begriper inte hur en tillverkare får tillstånd att tillverka störsändare på det viset. Ska jag behöva köpa en ny klippare till grannen tro? Varumärke Alpina (Stiga Group)
 

Tackar. Ska läsa den tråden.

Efter att grannens gräsklippare stängts av är bakgrundsbruset 7 på S-metern.

Förutom grannens gräsklippare har jag nu lokaliserat en lysrörsramp som är problematisk. Den höjer brusnivån på S-skalan med 0.5. Har även lokaliserat att jag har problem med min Netgear Prosafe GS110TP som jag har här i friggeboden. (Är förpassad till ett skjul så jag är inte inne i huset). Det kan bli problem för den behövs.

Om jag bryter strömmen till hela huset och stänger av mina 3 UPS:er sänks brusnivån med 0.5 på S-skalan. Slår succesivt på alla säkringar och slår på all utrustning men det finns inget som höjer brusnivån mer än marginellt. Tillsammans blir det ändå ca 0.5 på S-Skalan-

Tack så länge! Nu ska jag läsa på lite.
 
Egen nätverksutrustning kan även ge upphov till mer eller mindre
regelbundna bärvågor på banden. (Syns bra om man har en radio
med vattenfallsdisplay.) Åtgärden hos mig var att byta allt nätverkskablage
till CAT6 skärmat och att "uppgradera" nätversksswitcharna med avstörda
IEC-nätbrunnar och attackera alla switchade väggvårtor med ferriter.

Det största problemet nu är en granne en bit bort som har dekorerat
hela sitt hus med LED-armaturer ute och inne. Varje armatur har ett switchat nätagg
och brusmattan därifrån är klart noterbar. Vi har talats vid och han är
medgörlig så jag har anförskaffat en liten "säck" med ferriter till honom.
 
Tack @SM6GXV !

En av mina PoE switchar stör kraftigt även när jag flyttar på den långt bort så den är nu ersatt av en annan switch som inte verkar störa.

Efter att ha tagit bort de mest uppenbara störelementen ligger jag nu med en brusmatta på nivå 5 på S-mätaren på 40 metersbandet. Det är en avsevärd förbättring mot tidigare. Nu ska jag försöka hitta de mindre störningskällorna men behöver nog anlita någon som har bra instrument.

Någon som vill tycka till om vilken brusnivå (visad på S-mätaren) som är acceptabel på 40 metsrbandet en dag som denna? När ska jag känna mig nöjd?
 
En annan åtgärd, om än kanske kostsam sådan är att fundera på hur modern mottagarutrustning man har.
Efter att ha försökt härda ut med en äldre rigg med en äldre typ av NoiseBlanker från den tiden
bilar hade tändfördelare gav jag upp, bet i ett surt äpple, och införskaffade en modern rigg
som förutom den tidigare nämnda vattenfallsdisplayen även har en NoiseBlanker vars parametrar kan
justeras för "Attack", "Djup", och "Bredd" samt med en DSP-baserad Brusreducering.

Ytterligare saker man kan göra är att se till att antennen är DC-mässigt jordad för frekvenser
lägre än arbetsfrekvensen, att nätagg och 230V anslutningar är filtrerade, vilket är nog så meckigt
om man bor i lägenhet. Mycket skit kommer in den vägen, vandrar vidare ut i antennätet
och sedan tillbaka in i mottagern. Här finns en hel del att göra. En ambitiös insats med en
radda ferriter på koaxen sänkte common-modestörningar med 10dB på de lägre kortvågsfrekvenserna.
 
En annan åtgärd, om än kanske kostsam sådan är att fundera på hur modern mottagarutrustning man har.
Efter att ha försökt härda ut med en äldre rigg med en äldre typ av NoiseBlanker från den tiden
bilar hade tändfördelare gav jag upp, bet i ett surt äpple, och införskaffade en modern rigg
som förutom den tidigare nämnda vattenfallsdisplayen även har en NoiseBlanker vars parametrar kan
justeras för "Attack", "Djup", och "Bredd" samt med en DSP-baserad Brusreducering.

Ytterligare saker man kan göra är att se till att antennen är DC-mässigt jordad för frekvenser
lägre än arbetsfrekvensen, att nätagg och 230V anslutningar är filtrerade, vilket är nog så meckigt
om man bor i lägenhet. Mycket skit kommer in den vägen, vandrar vidare ut i antennätet
och sedan tillbaka in i mottagern. Här finns en hel del att göra. En ambitiös insats med en
radda ferriter på koaxen sänkte common-modestörningar med 10dB på de lägre kortvågsfrekvenserna.

Du har sannerligen samlat på dig en hel del erfarenhet och jag är så tacksam för att du vill dela med dig av den här. Jag kommer att försöka implementera flera av de sakerna du föreslår.

Jag har även fått en del tips från Rick, DJ0IP rörande att eliminera "CMC picked up on the shield of the coax" genom att använda en choke balun där antennkabeln går in i mitt shack. Där kommer jag att jorda koaxens skärm på antennsidan. Nu har jag inte citerat allt som Rick skrivit men han beskriver att koaxkabelns skärm i sig själv plockar upp oönskad RF (från många olika källor) och transporterar dessa vidare in i huset. Väl värt ett försök tycker jag.
 
För min del var det byte till 100 meter horisontell loop antenn ca 15 meter upp, balanserad stege och anpassning medelst s-match (alt Z-match, för den delen) som sänkte störnivån rejält. En omöjlig Samsung TV byttes mot en dyrare Sony. En DVD-spelare från Philips störde bara nätsladden var i. Det finns också vissa belysningar och belysningsramper, typ Halogen eller LED, som man får låta bli att ha på. Och givetvis behövs ferritklumpar på många små switchade nätagg. Har slutat använda det trådburna nätverket i huset och kör bara trådlöst. Att jorda bort störningar vid mottagning har jag aldrig lyckats med. Förmodligen har jag gjort fel. Balanserade matarledningar och hyfsat balanserad antennanpassningsenhet har varit lösningen för min del. Jag hade ett tag en GP för 40m matad med balanserad stege och slapp mycket störningar, trots att själva antennen satt ganska lågt och hade fyra trådradialer 3-4 meter upp. /Sture
 
att nätagg och 230V anslutningar är filtrerade
Detta gjorde bra resultat hos mig.
Jag placerade ett komplett nätfilter i en låda före mitt nätagg.
Här är det mycket viktigt att även lägga till en filterdrossel på PE-anslutningen mot elnätet annars har filtret ingen eller mycket liten effekt.
När man gör denna installation bör man tänka på att inte införa alltför hög resistans i PE-ledningen som ska klara hela kortslutningsströmmen vid ett felfall.
Man använder en ferritkärna med högt µ till denna drossel så man får mycket induktans / varv. Jag körde med två olika kärnor i serie för att på så sätt bredda frekvensområdet.
Med ett sådant filter före radion har man effektivt frikopplat sig från husets HF-jord och jordning får i stället ske på ett lämpligare ställe om det behövs.
 
Last edited:
Back
Top