Emittermotstånd till 2N3055 eller MJE3055

SA7ELF

Well-Known Member
Parallellt med alla projekt blev jag nyfiken på att bygga en seriereglerad nätdel för att kunna driva en lite större radio än nuvarande. Min Yaesu FT-818 driver jag för tillfället via en LM338 vilket fungerar ganska bra men den är begränsad strömmässigt så jag tänkte att det kunde vara kul och lärorikt att bygga något enkelt med några effekttransistorer och LM317 eller liknande för att reglera spänningen. Ofta ser man 0,47-0,1Ohm emittermotstånd men jag undrar lite hur lågt man vågar gå för att få så litet spänningsfall som möjligt. Min tanke är att driva 4-5st MJE3055 och använda 10-20mOhm på emittern på varje transistor men kan man matematiskt räkna på vilket motståndsvärde men bör hålla sig till?
 
Om du har matchad strömförstärkning på dina 2N3055 så kan du gå ner i motståndsvärde.
Detta motstånd är ju till för att dina trissor ska dela på lasten och då måste dom ha samma strömförstärkning.
Motståndet ger strömmotkoppling och bestämmer då förstärkningen hos trissorna.
Varför vill du minska på motstånden?
 
Jag har använt 0,1 ohm med hyggligt matchade 2N3055 som har lämnat 5 A vardera.

Lennart
 
Största anledningen till extremt låga värden på emittermotstånden är att ha så lågt spänningsfall som möjligt. Om jag bygger en enkel krets där jag styr med t.ex. LM317 eller annan snarlig konstruktion så har jag ju ingen återkoppling som kompenserar.
 
Om jag bygger en enkel krets där jag styr med t.ex. LM317 eller annan snarlig konstruktion så har jag ju ingen återkoppling som kompenserar.
OK, men det finns ju nästan lika enkla kopplingar som du borde hitta om du söker.
 
Back
Top