Empire of noise

Tack för tipset, jag trodde jag hade sett det mesta om nummerstationer och radio på youtube, men tydligen inte :D

Nu hittade jag massor med nya infallsvinklar att söka på.

Det var det bästa med att min gamla TV gav upp, numera ser jag bara Youtube/TED och andra on demand saker
 
Verkligen synd att man körde dessa stör-oljud som "bakgrundsmusik" genom hela programmet. Intressant annars, vilka enorma resurser en regim kan lägga ner på censur...
 
Verkligen synd att man körde dessa stör-oljud som "bakgrundsmusik" genom hela programmet. Intressant annars, vilka enorma resurser en regim kan lägga ner på censur...

Hela kalla kriget var ett enormt brännande av resurser på alla plan, även här i Sverige.

Behövde försvaret ett hemligt, urholkat berg så urholkades ett berg i hemlighet.

Inga miljöjönsar tilläts överklaga några beslut för att en lövgroda kunde råka illa ut, alla boende på orten insåg att det var en uppoffring dom var tvungen att göra för fosterlandet och det var deras bidrag till ett bättre Sverige.

Se dokumentärerna om Musköbasen och Saab-fabriken i berget, samt Bodens fästning, kustartelleriet och lite andra såna dokumentärer så inser man vilka resurser VI la ner.

Att då dom länder som direkt deltog i det kalla kriget tog till extrema åtgärder och lät saker kosta vad det kostade är ju inte konstigt.

Jag växte upp med skyddsrumsövningar och filmer om vad man skulle göra vid ett atombomsanfall i skolan, när jag berättar det för mina barn så häpnar dom.

Nu har jag diskuterat med andra jämnålders och dom hade kanske inte lika mycket övningar och så, så det varierade nog med bostadsorten, men alla minns att det förekom.
 
Se dokumentärerna om Musköbasen och Saab-fabriken i berget, samt Bodens fästning, kustartelleriet och lite andra såna dokumentärer så inser man vilka resurser VI la ner.

"Hemliga svenska rum" och "Svenska hemligheter" menar du? Ja de är mycket intressanta och ger en inblick i en värld man knappt trodde fanns, om man inte var med där och då.

Detta avsnittet handlar om FRA:
https://www.youtube.com/watch?v=N4A0w21uAKw
 
Back
Top