Emulering av 5/8 antenn

OH0KXJ

New Member
Jag håller på att konvertera en 27MHz 1/2våg till en 28,5MHz 5/8. Jag har en längd på 6,3m och 4 vinkelräta jordplan 2,5 m långa. Enligt simuleringar i MMANAGAL-basic programmet så bör jag ha en matningsimpedans på ca: R85 jX -303.
Jag har gjort en spole enligt anvisningarna från programmet och ville testa den genom att köra med antennanalysator MFJ 259. Jag tänkte att jag ersätter antennen med ett motstånd på 85 ohm och en kondensator med reaktans 303 ohm istället för antennen. Spolen som lindats är 7,2 varv diam 32mm 1,7mikroHenry och har uttag ett varv från toppen för matningen

Min fråga är om det är rätt att dessa komponenter skall vara parallellkopplade för att motsvara antennen. Jag prövade först seriekoppling men det funkade inte alls. Parallellt så visar mätningen hyfsade värden. Resultat R51 jX 20 och SWR 1:1,5.
Jag vet inte om analysatorn kan visa negativ jX. Jag har lånat den och vet inte dess egenskaper fullständigt. Jag tolkar 20jX som att spolen är aningen stor, har jag rätt?

Är det rätt tänkt att göra på detta vis? Det skulle förenkla mycket om man kan göra så. Sedan är det ju inte sagt att den riktiga antennen är exakt som i simuleringen men ditåt borde det vara.

Har någon ett bra tips?
 
Back
Top