EMV-spion, schemagranskning

SM0GLD

Vänsterhänt
Är det någon som har byggt EMV-spion och kan redogöra för nyttan med förstärkaren transistorn T1?
Jag finner ingen information om hur denna används och vilken sensor/probe som är kopplad till förstärkaren T1. Som jag ser det ansluts inget till pin 1,2 och 3 på D-sub kontakten.

EMV-spion.jpg
 
Det finns ingen prob som nyttjar pinne 3 i original byggbeskrivning, däremot kan man ju göra en egen,
jag hade förmodligen byggt en prob med en dioddetektor som sedan T1 och vidare till IC7 hade fått förstärka till en hörbar signal,
kanske med en modifiering, en 10nF C2 och byte till en FET istället får BC239 för att höja inimpedansen.

Örat är ett av våra känsligaste instrument så de båda får gärna användas ibland :)

PS. Pinne 1 och 2 måste förstås byglas då.
 
Last edited:
Det finns ingen prob som nyttjar pinne 3 i original byggbeskrivning,

Jag hittade ett äldre schema på EMV-spion och där fanns inte T1.
Kanske finns det planer för framtida tillbehör och därför infördes T1 vid något tillfälle.
Med tanke på kopplingskondingarna misstänker man att avsikten är att förstärka låg frekvens.
Hade hoppats att någon visste något mer om denna hemlighet.

Det känns i alla fall orimligt att använda RSSI signalen samtidigt med NF signalen trots att de båda är summerade på ingången till IC7.
Misstänker att man avser antingen eller.

EMV-spion2.jpg
 
I min byggbeskrivning från juni 2013, finns en bild på en prob som utnyttjar pinne 3.
Kallas för Audio-tastkopf.emv-spion_probar.jpg
 
I min byggbeskrivning från juni 2013, finns en bild på en prob som utnyttjar pinne 3.
Stort tack för den informationen:)

Jag planerar bygga en bantad version av EMV-spionen och nu kan jag lugnt plocka bort transistorn T1 med kringkomponenter.
 
Tyx vara en oavstämd fältstyrkemätare.
Med olika prover för olika frekvensområden, eller E-fält.
För att jaga störande utrustning med.
Något man förr gjorde med en radiomottagare.

De
SM4FPD
 
SA604A är tydligen en FM krets för rundradio-FM. Möjligen kan den köras i 455 kHz MF som komradio FM-detektor.
Här körs delar av kretsen, inget filter inte själva quadrakturdetektorn utan man nyttjar förstärkningen och i synnerhet RSSI utgången.
RSSI är en signalstyrkemätarutgång, den bör vara betydligt mer linjär (läs: logritmisk) än en vanlig FM mottagares S-meter, eller åtminstone ha ett större dynamiskt mätområde. En vanlig fälstyrkemätare får ju ett mätområdet som är max eller inget....
Så RSSI är väl huvudstyrkan hos konstruktionen, samt att man kan byta själva sensorn.
Vad Audio-Tastkopf är lär vara en bra fråga. Ser ut som en stump koax med mittledaren framme en bit....
En förenkling av bygget kunde vara att bara bygga delar av första schemat och använda ett vridspoleinstrument som mätare. Och hoppa över "bananmätaren".

SM4FPD
 
Audio-Tastkopf skulle mycket väl kunna likna ett litet instrument, en probe vars namn jag har glömt och hade mycket god användning av på telias tid:

Anslut en tongenerator som sänder en hackad ton till ett kabelpar och sök i någon trasslig kabelhärva efter
just det paret, tonen indikeras svagt när man är en bit ifrån och indikeringen blir starkare när du kommer mycket nära rätt kabelpar.

kontrollera om pågående trafik på kabelparet (berörningsfritt) genom att hålla proben intill, proben klarade att detektera LF-långvåg och visade genom
lysdioder vad som finns där, tex QSO (samtal), modem, data, bredband, PCM m.m. Syns inget alls är ledningen troligen avbrott eller fri.
 
En förenkling av bygget kunde vara att bara bygga delar av första schemat och använda ett vridspoleinstrument som mätare. Och hoppa över "bananmätaren".
Jo det var så jag tänkte och givetvis ytmonterat:)
 
Audio-Tastkopf skulle mycket väl kunna likna ett litet instrument, en probe vars namn jag har glömt och hade mycket god användning av på telias tid:

Anslut en tongenerator som sänder en hackad ton till ett kabelpar och sök i någon trasslig kabelhärva efter
just det paret, tonen indikeras svagt när man är en bit ifrån och indikeringen blir starkare när du kommer mycket nära rätt kabelpar.

Trots över 40 år på televerket/telia använde jag aldrig något sådant instrument där. Men nu kopplade jag upp en tongenerator, och
kan verifiera att Audio-tastkopf fungerar så som du förmodade. Inga problem att hitta rätt trådpar. Som prob använde jag en kort stump koax,
med mittledaren fri 10 mm.
 
Audio-Tastkpf går via T1 och direkt via volymkontrollen till hörtelefonslusteget. Dvs något man bara kan lyssna på.
T1 är relativt högohmig. Man kan därmed bygga bara T1 och ett LF-steg för att göra en Audio-Tastkopf "lyssnare".
Det man hör lär mest vara brum...
Men saker som har ett starkt brumfält med "vasst ljud", dvs övertonsrikt har med säkerhet övertoner upp i HF området, och man kn därmed hitta denna typ av störkällor.

de
Roy
 
Back
Top