En 3-element Yagi för 6m

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag håller på och modifierar en gammal TV1 antenn så den ska passa för 6m.
Inte så svårt att med hjälp av olika program räkna ut hur mycket elementen behöver förlängas och förskjutas.

Det jag inte har full koll på är hur mycket man ska kompensera längden när elementen sitter skruvade i bommen.
TV-antennens element är ju skruvade i bommen och jag simulerar ju utan bom.

Någon som vet?
 
jag vet inte men har det inte stått någonting om det här på dk7Zb hemsida eller

sm0ydo
 
När jag för 15 år sedan gjorde min 3 el. yagi av antennskrot följde jag DK7ZB.s recept, även med balun av två parallella kvartvågs RG-59 till 28 ohm drivet element.
Du kan ju montera en dipol på bommen och trimma den till önskad frekvens så ser du eventuell kompensationsfaktor jämfört med simuleringen. Jag avråder från gammamatch som skapar osymmetri och en T-match är besvärlig att tillverka och att justera.

Lennart
 
montera en dipol på bommen och trimma den till önskad frekvens så ser du eventuell kompensationsfaktor
Ja så kan man ju göra. Bra idé.
Min antenn blir 12,5 ohm men eftersom jag kör med vikt dipol så hamnar jag ändå på 50 ohm utan omsättningsbalun eller 1/4-vågstransformator.
Faktum är att jag var helt klar med hur jag skulle göra så råkade jag titta på hans hemsida och ändrade mig :)
Att modda en TV-antenn innebär vissa begränsningar. Den vikta dipolen har inga trimbara toppar t.ex.
 
För några år sedan fick jag några K4-antenner och byggde en 4el-12,5ohm (2,9m) helt enligt DK7ZB's recept men med elementen jordade i bommen. Körde dock inte med vikt dipol. SWR blev bäst vid 50.100 ungefär 1.3
Antennen fungerade fint och det blev ca 1000 QSO.
I somras tyckte jag att den såg lite luggsliten efter allt blåsande så jag köpte nytt material och byggde en ny yagi efter samma mått och med isolerade element. Någon större skillnad kan jag inte se, möjligen blev resonansen lite lägre, neråt 50.000 och SWR aningen bättre.
I mitt fall sitter antennen bara 80 cm över X-yagis för 144 och 432 vilket jag misstänker inverkar på resonansen.
Den nya antennen verkar fungera som den gamla när det gäller radiokörandet.
 
Nu är antennen prov-färdig.

3el yagi.jpg

Jag har alltså använt delarna från två gamla TV1 antenner.
Elementen behövde förlängas ca 30cm och det gjorde jag genom att dels skarva med ett grövre rör i fästpunkten och dels genom att trycka in smalare rör i topparna.

skarv1.jpgdipol skarv.jpgtopp.jpg

Jag tejpade med bred aluminiumtejp för att kunna justera delarna om det skulle behövas.
Visserligen är tejpen inte ledande på klistersidan men det generösa överlappet borde ger tillräcklig kapacitans för att anses som kontakt.

bom skarv.jpg

Jag hade tur, dom båda antennernas bommar passade i varandra så det var enkelt att förlänga bommen.

vna redo.jpg

VNA´n är på plats.

ant mätning.jpg

Antennen sitter på toppen av min gamla windsurfermast.


Snart kommer resultatet.....
 
Antennens resonans låg på 49.728 MHz. Alltså lite för lågt.
Jag kapade 1cm / sida och gjorde en ny mätning.
Nu låg den på 50.012 MHz.
Nu kunde jag räkna ut antalet kHz / kapad mm och kapade ytterligare 6mm / sida.

smith.gif
result.jpg

Nu vet jag inte om jag måste justera både direktor och reflektor men i simuleringen så påverkas inte resultatet så mycket med någon cm upp eller ner.
Självklart kan man optimera både gain och f/b om man orkar men då måste man också kunna mäta upp antennens egenskaper inte bara trimma in resonansen.

Jag tror jag nöjer mig så länge.
 
Ok fina dom där Philips bnc bananplugg övergångarna jag har oxå några stycken i nån låda

sm0ydo
 
Back
Top