EN AV MINA MÄRKLIGASTE MINNEN

SM2BPA

Well-Known Member
Som ung radioamatör hade jag stor vänskap med Erik med anropssignalen SM2BQV, i Håkansö utanför Piteå. Jag var 18 år och vi pratade via radion nästan varje dag.

Sen kom vi överens att träffas på riktigt. Jag hade ju aldrig träffat honom förr och visste inte alls hur han såg ut. Jag tog mig till Håkansö, hittade var han bodde och knackade på villans ytterdörr. Ut kom en mycket gammal och skröplig gubbe. säkert 80-90 år, kanske t.o.m. äldre. Jag frågade efter Erik, SM2BQV.
- "Det är ju jag det" sa han glatt.
Herregud, jag hade ju väntat mig en ung människa. Hans röst lät ju så ung när vi pratade i radio. Jag trodde han var i min ålder ... Men vi hade aldrig pratat om våra åldrar. Men vi hade väldigt kul tillsammans i hans radiorum, ändå. Jag fick t.o.m. äta middag hos honom. Det var ett kärt sammanträffande.
Och det var en mycket märklig och stark upplevelse.
amatörradio.jpg
 
Last edited:
Hej Örjan.

Alltid trevligt att läsa dina inlägg. Du fångar intressanta vinklar och vrår av vår hobby. Denna gång också!

Jag har haft liknande upplevelser under åren, om än inte lika förvånande som ditt möte med BQV.

God Jul och Gott Nytt År!

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
Jag tror att vi alla varit med om liknande händelser, även om det kanske inte brukar vara lika stor "felgissning" på åldern.
Personer som man talat med en längre tid, och när man väl träffar dom så stämmer inte ansiktet med rösten.

Det mest egendomliga jag varit med om var när jag för 20 år sedan gick på en utbildning. Vid en terminsavslutning fick vi information om att vi under nästa termin skulle lära oss en del om radiokommunikation.
Jag passade då på att säga att det var ett område som intresserar mig, då jag är radioamatör.
Läraren tittade förvånat och presenterade sig som SM7DTE.
Här kunde historien slutat på ett lite lustigt sätt.
Men jag blev dessutom informerad om att även Henry, SM7CPP jobbade där. Det märkliga var att jag pratat med Henry både på radio och i verkligheten under den gångna terminen utan att ana att det det vara samma person.
 
Back
Top