En bra all mode apparat för nybörjare?

bastuper

Well-Known Member
Nu har jag för första gången besökt radioklubben här i Övik och fick även chans att ratta runt lite på deras all-mode apparat.

Vad rekommenderas för en nybörjare med inte alltför bra ekonomi?

Ska man satsa på en splirrans apparat för 10-20 papp och hoppas att den funkar så länge som jag själv funkar kanske?

Vad tycker ni om FT-897D?

Den verrkar ju riktigt vettig också, och det var även den jag testade ikväll.

Eller så satsar du betydligt mindre antal kr på en begagnad station.
Du använder den sedan för att ta reda på vad du verkligen vill ha.
När du vet det så säljer du rigen till ett pris som inte sjunkit speciellt mycket och köper en rig som du verkligen vet att du vill ha.

Inte så coolt och hippt kanske, men ekonomiskt smart tycker jag.

73 SM0RVV

Edit: vi postade samtidigt :-) En av rigarna jag tänkte på när jag skrev var just 735'an

Jo det är nästan så jag skulle gjort, nu har jag bestämt mig för att jag ska skaffa bilockså samtidigt som jag flyttar och då blir det kanske att köpa nån mobilstation (?) och kanske nån typ av antenn för bilen men som ska kunna tas lös och tas in då man är hemma.

Off topic, men välmenande

Jag tycker att du ska skynda långsamt och ta en sak i sänder!
Du flyttar in i din nya lägenhet, lyssnar på lite olika BC-stationer och radioamatörer i lugn o ro.
Sen läser du lite radiolitteratur så att du lär dej hur saker o ting funkar. Pluggar till certet när du känner dig mogen för detta. Ta nu inte illa upp, jag menar bara väl!
Lycka till!

/ Ingvar

Ingvars tips om att skynda långsamt är bra, även om pengarna "bränner i fickan" och man är sugen på en radio. Man måste ställa sig frågan: Vad vill jag ha ut av min radio? Ska jag ha den som basenhet hemma, ta med den i bilen och/eller ta med den på fielddays?

När letar radio brukar jag hänga på eham.net och läsa folks inlägg om olika radior. Genom detta kan du få ovärderliga tips om vad en radio är bra eller dålig på.

Yaesus apparater har ofast mängder med menyer och den som inte använder dess funktioner ofta, kan få problem att hitta rätt i djungeln. Då brukar iComs och Kenwoods apparater vara enklare att hantera.

En renodlad kortvågsappart som både kan funka som basstation och fältradio är Kenwood TS-50. Jag köpte nyligen en sådan för 4000:- och är väldigt nöjd med den.

/Rikard

IC-735, FT-757 eller TS-440. Likvärdiga riggar som är enkla att hantera, funkar bra och har allt man behöver.

Back