En bra dipol för liten trädgård

Kanske möjligt att få en viss riktverkan över 14 MHz om antennen sitter rätt högt.

T2FD står för Tilted Terminated Folder Dipole, dvs en vikt dipol med termineringsmotstånd, och sluttande monterad.
TFD skulle då vara samma sak monterad vågrätt.
Jo klart att man kan kalla den för konstlast, 3 dB kan ju i värsta fall försvinna, (katastrof)
Googla T2FD eller TFD för att se hur man beräknar måtten.

Antennen har dock några fördelar:
1. Det är en antenn överhuvudtaget som går att använda, dvs motsatsen till att vara utan antenn
2. Alla har inte hunnit skaffa, eller bygga sig någon avstämningsenhet, och då kan en bredbandig symmetrisk antenn var ett gott steg i rätt riktning för hobbyutövandet.
3. 3 dB i värsta fall är ändå inte så illa, prova med 50 W en tid, du kommer att få 59 ändå och kunna köra massor av radiokontakter utan att någon märker av det.
4. Att bygga själv, är att skaffa sig erfarenheter, som är bra att ha för framtiden, kan även ge några extra hjärnceller.

SM4FPD
 
Instämmer helt med föregående talare/skrivare (FPD)!

Min åsikt ang. antenner: En icke optimal antenn är alltid bättre än ingen antenn och alltid bättre än en optimal antenn som blåst ner!
Därför använder jag 2,5 mm plastisolerad rostfri stålwire i min hemmaantenn. Den har suttit uppe i snart 30 år... bara bytt coax ett par gånger. Nu kan man ju förstås påstå att den är för liten eftersom den inte blåst ner ;-)
I skogen (portabelt) använder jag 0,7 mm plastisolerad rostfri stålwire, det funkar också bra trots att stålwire är ett stort No-No i antennsammanhang!
Jag kör alltid QRP (max 5 W CW, 10 W SSB/AFSK) och får ändå kontakter, ibland t.om. DX (senast 2019-04-30 med en W4 på 14 MHz)!

72/73 de p-a, sm4inv.
 
Jag har oxo använt 3 mm, plastad galvad stålina, faktiskt från BILTEA sedan en 15 år.
Håller bra och det är ett stort värde.
Förluster jämför med koppartråd, eller kopparlina är säkert några tiondels dB. Men det får man ta.

Tyvärr har man sågat ner ena granen där västra fästpunkten var, så nu har 2 x 40 m lång zepp, på 20 m höjd, blivit 40 m 20 m högt och andra halvan 12 m lång och 5 m högt. Dvs kraftigt osymmetriskt, trots det märker jag ingen större skillnad, finns dock ett träd jag sneglar på som kan ge lite längre västra ben, framöver när hyggesjobben är klara.

Vad som blev sämre var när jag kör antennen som T antenn på LF och VLF (mellanvåg och långsvåg), då ju den vertikala delen av stegen inte är så hög.

De
SM4FPD
 
Själv har jag använt elstängseltråd av aluminium, den är billig, lätt och väldigt stark.
Nu har jag köpt en rulle grön PE-isolerad gräns/sling-tråd till robotgräsklippare.
Samma tråd säljs av DX-wire men då är den svart. Robotråden kostar 3:-/m och är betydligt trevligare att jobba med jämfört med elstängseltråd.
En rulle på 500m ska väl räcka till en del antennexperiment.
 
Back
Top