En bra utveckling trots allt?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Den 31 december stänger ett stort antal mellanvågstationer för gott. Adjö finito. Den mest kända och starkaste är Radio Luxemburg på 1440 kHz så passa på att lyssna en sista gång så här "klockan fem i tolv".

De statliga stationerna i Frankrike stänger ner samma datum. Där är kanske France Bleau den mest kända. Spelar god musik som ger hög ljudkvalitet i en SDR-radio med stora högtalare. (Kan också höras via Internet men hur kul är det på en skala....)

Samma datum tystnar Deutschlandfunk på 1269 kHz i Neumünster, 549 kHz Nordkirchen och Thurnau, 756 kHz i Braunschweig och Ravensburg samt 1422 kHz Heusweiler.

Det finns förmodligen ännu fler som stänger nu om några dagar eller inom kort. Det ser ut att gå fort mot ättestupet nu. Jag har länge undrat vad det är för mening med mellanvåg om vi nu lämnar nostalgin och gamla minnen utanför. Samma enformiga program sänds ju lokalt på FM-bandet och streamas med få undantag via Internet för dom som bor längre bort.

Det positiva i kråksången kan vara att för varje sådan storstation som stängs ner i Europa så öppnas ett nytt fönster ut i DX-världen på glänt. I alla fall för oss som bor här i Europa. En hel del USA-stationer hörs tidig morgon här nere i Skåne och även långväga DX från andra delar av världen. Må samtliga Europa-stationer stänga ner - för just den sakens skull. Det skulle underlätta väsentligt för att höra de mer långväga.

På kortvåg ser det ut ungefär likadant. Det blir allt tystare på rundradiobanden. Numera är det mycket ovanligt att flera stationer konkurrerar om samma frekvens som förr i tiden då banden var överfulla plus att det under kalla kriget bedrevs avancerad störsändning från sändare i de forna öststaterna. Aktiviteten och sändningstimmarna har på bara några år minskat kraftigt och det gör att de småstationer med 1-10 kW och som är kvar i andra världsdelar där kortvåg fortfarande har tillräckligt stor lyssnarpublik hörs alldeles utmärkt.

För den som vill prova att ratta in några långväga men lättlyssnade stationer på t ex 60 m tropikbandet så kan ABC Alice Springs med signalen VL8A på 4835 kHz rekommenderas. Här i Skåne dyker stationen upp sen eftermiddag och hörs sedan fram tills vid 22-tiden SLT. Signalstyrka ungefär -75 dBm dvs runt S9 på en kalibrerad S-meter. Sändaren är bara på 50 kW och man använder en horisontell dipol på 40 m höjd för att via NVIS-utbredning täcka stora delar av de sparsamt befolkade centrala delarna av Australien, områden med enorma avstånd mellan byarna. Det går säker jättebra och ersätter väl tusentals små lokala FM-sändare kan jag tro.

Tidig morgon fram till 9-tiden SLT hörs Radio Havanna Cuba på 5025 kHz med enorm signalstyrka. Utöver dessa två exempel finns många svagare så det finns trots allt en hel del stationer att gräva fram om man lyssnar vid rätt tillfälle och har tur. Men som sagt det faller ifrån stationer hela tiden och en del lokala stationer kör ofta samma enformiga program som produceras centralt och sedan länkas ner från satellit-feeders.

Den enda typen av stationer som ökat drastiskt i antal är de mindre "amatörrundradiostationerna" både lagliga privata sådana och olicensierade radiopirater. Högst pirataktivitet märks mellan 1600 - c:a 1750 kHz där massvis med musikspelande stationer hörs sena kvällar och en bra bit in på natten. En del pratar lite med varandra och det är ett himla liv. Kanske flest stationer från Holland men även från de forna öststaterna och ända ner till Grekland och Italien runt midnatt. De mest energiska sänder halva natten. Dom har säkert kul.

Även mellan 6,2 - c:a 6,35 MHz är piratradioaktiviteten hög men då mest under helgerna. Alla dessa stationer har med få undantag slagsida mot 60-talsmusik och nostalgi. Vid grävande research på nätet visar det sig att de som driver stationerna ofta är old timers, en del tillika radioamatörer, som vill återuppleva den gamla goda tiden med mellanvågspiraterna på internationellt vatten.

Internet underlättar också denna olagliga aktivitet genom att öppna möjlighet att få in lyssnarrapporter på sändningarna. De som fortfarande är rädda för telemyndigheterna tycker nog det är bekvämt med en oregistrerad e-mail adress och hemsida i lämpligt land jämfört med att behöva lämna ut en vanlig postadress där man bor. Utan lyssnarrapporter och återkoppling från sina lyssnare skulle de flesta piraterna nog tröttna ganska snabbt.

Frågan är om vi ändå inte ser efterslängarna på "peak radio" just nu. De kommersiella aktörerna kastar in handduken av ekonomiska skäl. Precis som inom amatörradion tycks medelåldern bland piraterna vara tämligen hög. Jag tror inte heller att återväxten av unga pirater som kan ta över är särskilt hög. En och annan kanske men de unga nya har ju inte alls samma naturliga koppling till 60-talseran då pop-musiken trollband oss som var tonåringar på den tiden. Det är en annan tid nu med ett helt annat utbud av musik på Spotify och i iPhonen.

I Holland anordnas årliga piratmöten där forna och nu aktiva radiopirater och deras lyssnare träffas kring föredrag och en god bit mat ungefär som är vanligt inom nischer som DX-ing, contest och EME inom amatörradion. En fredag-söndag tillställning på ett konferenshotell. Kikar man på bilderna och programmen från dessa aktiviteter så ser det ut som de flesta är pensionärer och arrangörerna och föredragshållarna har varit med på den gamla goda tiden som disc jockeys på de stora piratskeppen utanför England och Hollands kuster. Kanske blir till att besöka en sådan tillställning någon gång. Det skulle vara fantastiskt kul att få träffa kändisarna man lyssnade på då för 50 år sedan. Klockan klämtar snart kl tolv. Efter syndafloden kommer inget eller hur var det nu?
 
Last edited:
Jag brukar ibland lyssna på Radio Nostalgica på nätterna på 747kHz med min Grundig Sattelite 205 mottagare
under veckorna efter 12 på natten så sänder dom 60 talsmusik tyvärr så pratar dom bara holländska.
 
747 kHz hördes fint här även under dagtid med en loopantenn i fönstret. Men sändaren stängdes den 31 augusti 2015. Finito där med.

"Last night the announcements stopped at 21.58:30 UTC and the 60s instrumental 'Scarlet O'Hara' by Jet Harris and Tony Meehan was played in full until 2201 UTC. Then silence, with the transmitter switching off at about 22.02:30 UTC. So no closedown announcement."

Källa Yduns medium wave info
 
RIP "The great 208" (tar ut sorgen lite i förskott)
Undrar hur många kvällar/nätter det lyssnades på den frekvensen. För det mesta var det någon gammal träradio som fick skvala. Det var förstås
de tider då programmet gick på Engelska. Dagtid fanns inget av intresse, om man nu inte gillade tysk schlagermusik.
 
Jag lyssnar ofta på France Bleu på 1278. Går in fint på kväll och natt och bra ljudkvalitet.
Den kommer jag sakna mycket.
 
Om man surfar in på Rolf Bergendorffs radiomuseum så finns det en länk till the great 208
och det är rätt kul att titta på bilderna.

Lasse sm0ydo
 
Vilken tråkig utveckling - men samtidigt kanske början på nåt nytt, let´s hope.
 
Jag har en packe med tunna papper någonstanns och det är formulär för lyssnarrapporter till radiostationer
och jag tror att dom måste vara ifrån 80 talet.

Men jag tyckte att det var svårt att fylla i ett sådant formulär det var mycket som man måste tänka på.

Lasse sm0ydo
 
Utveckling eller avvekling är frågan CIQ ;)

Ser att även Antenne Saar på 1179 kHz slår igen butiken den 31/12 2015 vilket kanske gör det lättare att höra vår lilla QRP mellanvågssändare belägen i Karlsfält (vid Hörby Rundradio) som tuffar på ytterligare en månad till den 31 januari 2016. Så det finns chans till ett special QSL-kort. Sändningarna med 2,57 W ERP är hörda vid flera tillfällen så avlägset som i Parkalompolo i Pajala socken så än det finns hopp! Dock inga rapporter söderifrån ännu där Radio Rumänien med sina 250 kW på "vår" frekvens vinner kampen. Sen kväll har dock Antenne Saar stått för de kraftigaste störningarna här i sydsverige. När Antenne Saar och Rumänien fadat ner samtidigt så har Karlsfält kommit igenom med god högtalarstyrka.
 
Relativt få lyssnare i dagens digitaliserade samhälle, avancerade sändarstationer, både skyhöga antenner och elräkningar
Ja en mycket tuff ekonomisk ekvation för att konkurera med FM eller Spotify.

Bara för att leka med tanken..

Vad kostar en licens ? i runda slängar från PTS, för att sända kommersiell radio, AM, MW eller på kortvågsbandet här i Sverige.
Om kostnaden är kopplad till antalet reella lyssnare så kanske en licens är ganska överkomlig, trots allt ?

Gäller bara att hitta en bra ( fuktig ? ) markbit, lägga ut långa kopparradialer och peta up en Marconi.

Kanske Vattenfall eller Fortum skulle kunna sponsra med EL om man kan lura i dem att stationen är BIO / Ekologiskt certifierad :p
( Allt som är BIO och ekologiskt fungerar idag, även om det bakomliggande inte är hållbart i längden )
 
Tillståndsavgiften från PTS för ljudradiosändare för mellanvåg och kortvåg över 500 W ERP är 13375 kr per år. Lägre effekt billigare.

Sedan får man teckna avtal med STIM där kostnaden baseras på sändningstimmar och antal möjliga lyssnare. Vill man köra 6600 tim per år till mer än 150000 möjliga lyssnare så kostar det 200775 kr per år. Nöjer man sig med max 25 tim till max 20000 lyssnare kommer man undan med 1529 kr per år. Finns många stafflingar däremellan. Gäller för närradio.

Det behövs också sändningstillstånd från Myndigheten för Radio och TV om sändningarna är rundradio vilket dom är om de vänder sig till allmänheten med musik etc. Tror att tillståndet är kostnadsfritt för närradio begränsat till normalt en kommun. Man måste ha utgivningsbevis och ansvarig utgivare.

För kommersiell radio blir det andra priser. Högre...

Så det blir nog svårt att räkna hem ett sådant projekt om det inte skall gå med brakförlust från dag ett. Ja och så måste man väl spela in referensband och redovisa vilka låtar som spelats. Mycket jobb.
 
Sedan får man teckna avtal med STIM där kostnaden baseras på sändningstimmar och antal möjliga lyssnare. Vill man köra 6600 tim per år till mer än 150000 möjliga lyssnare så kostar det 200775 kr per år.

Ojoj,
Såklart skulle en mkt stark AM, kort eller mellanvågsstation med Europeisk och däröver räckvidd locka mest. :D Helst i häraden av 500 kw++
Möjliga lyssnare kan antas till miljoner, men verkliga lyssnare ?

Det finns många radiomottagare med AM möjlighet, men hur många lyssnare har en "riktig" antenn som fungerar och används dagligen ?.
Och, hur skulle man praktiskt mäta detta, med både inhemsk samt internationell publik , för att rapportera tillbaka till STIM ?

Kombi sändare & Antenn:
https://en.wikipedia.org/wiki/ALLISS

Ja, så var det ju bara ekonomin. ;)
 
Man får kika på hur många hushåll det finns i kommunen. Det ger de möjliga lyssnarna. Knappt någon av dessa har en MV-radio och vet inte ens vad mellanvåg är. De som har och mot förmodan skulle lyssna hade inte blivit nöjda med ljudkvaliteten. Att sätta ihop ett programmaterial skulle bli en utmaning. Möjligen pensionärsnyheter. De enda trogna lyssnarna skulle bli kategorin det var bättre förr nostalgikerna som uppskattar ett snävt tonomfång och dålig dynamik, dvs typiskt AM-ljud. Kanske 10 trogna sådana när nyhetens behag gått över.

På vår experimensändare på 1179 kHz har det inkommit c:a 100 lyssnarrapporter uteslutande från DX-are och nyfikna radioamatörer som läst om sändningarna. Endast en "vanlig Svensson" hade råkat få in sändningarna av en slump när han provade en gammal radio och ville veta mer. Han hade i sin ungdom för 60 år sedan lyssnat mycket på Radio Luxemburg och kanske också Hörbysändaren. Men kul ändå. Han har också fått ett QSL-kort som tack för visat intresse.

>>PIRATRADIO blir det enda alternativet.

Rent ekonomiskt är det nog så. Ev böter är förmodligen ringa i förhållande till de väldigt höga avgifterna och arbetet att redovisa låtarna till STIM. Kanske målvakter kan utnyttjas som sändarskötare. Det fungerar ju bra med oskattade bilar har jag läst.
 
På vår experimensändare på 1179 kHz har det inkommit c:a 100 lyssnarrapporter uteslutande från DX-are och nyfikna radioamatörer som läst om sändningarna.

Publiken för kommersiell AM radio idag är således radioamatörerna själva !

Om 200 radioamatörer, i 50 tal entiteter = 10'000 lyssnare, skulle vrida in VFO:n dagligen på våra utsändningar , så blir licenskostnaden till STIM inte så besvärande.
Då amatörerna är vana DX:are och har bra antenner, kan vi dra ned effekten till ca 1-10 kW ERP.

Dessutom ges goda möjligheter för att anropa moderstationen och önska låtar, hehe :)
 
Last edited:
>>>>Publiken för kommersiell AM radio idag är således radioamatörerna själva !

Nja, i Sverige som stängde sin sista MV-sändare 2010 kan det nog vara så. De närmast sörjande så att säga. Men längre ner i Europa finns nog en hel del normala lyssnare kvar. Förmodligen den äldre generationen som aldrig sett något direkt behov av FM för att höra nyheterna eller väderrapporten. Finns säkert undersökningar om detta men inget jag har tillgång till på rak arm.

När man definerar antalet möjliga lyssnare så utgår man ifrån ett beräknat täckningsområde där fältstyrkan på MV är 60 dBuV/m. I vårt fall med 2,57 W ERP blir det ca 5 km. Inom den cirkeln erhålls fullgod mottagning även kvälls och nattetid. Redan vid 10 km avstånd börjar Rumänien tränga sig på och skapar menliga störningar.

Med sändaren på landet så blir de möjliga lyssnarna förhållandevis få. I praktiken täcker vår sändare hela Skåne på en god bilradio. Så pass bra att man hör vad som sägs men helt värdelöst för att lyssna på musik. För en nostalgiker som tål lite mer störningar så kan vi räkna med 2-3 mil där gamla poplåtar från 60-talet fungerar. Det är således många parametrar att väga samman. Tekniska och upplevelsemässiga.
 
Last edited:
Jag har nu räknat in 14 mejl med frågor om hur man gör ICOM radiostationer öppna för at kunna sända på mellanvåg.
Samma sak hände när det ryktades om nya frekvenser förr, exvis 5 MHz utökad 1,83 och 7,2 MHz.

Jo givetvis skojar jag, men andra raden var sant under SRS tiden.

Lite underligt då det för bara några år sedan talades om rundradions död på lång, mellan och kortvåg.
Jag vet att Karl Arne då visste fakta om att det skulle bli mycket mer rundradio istället.
Verkligheten verkar vara tvärs om, AM rundradio dör ut.
Kineserna vrakar tycka att kortvåg är bra, men kommer säkert att tröttna när fakturan på underhåll kommer.
Trots att 5 miljarder av världens befolkning inte har tillgång till Internet.
Vore kul om Karl Arne har något nytt vetande i ämnet?????
Nå vad kommer att hända med mellanvågen då?
1. En soptunna för störningar? Lindrade krav på EMC vore ju bra för tillverkningsindustrin.
2. En svart fläck
3. Fria frekvenser utan krav på tillstånd, ja som amatörradiofrekvenserna, PMR etc. blir framöver.
4. En nyttändning för kommersiell rundradio med reklam?


De
SM4FPD
 
Bra frågor Roy!

När det gäller kortvåg så har det aldrig varit så tyst som det är nu. Jag förundras varje dag när jag spanar över kortvågen med min SDR-radio. Stora luckor med fullständig tystnad. Bortsett från att rundradiostationerna blivit färre så är i stort sett all fast och militär trafik borta. I alla fall den tomgångssändning som förr var mer regel än undantag förekommer inte längre. Förmodligen för att drift- och elkostnaderna är för höga. Dock är det så att länderna inte ger upp sina tilldelningar som är listade i ITU:s frekvensregister. Det gäller väl att ha tillgång till kommunikation om Internet stängs ner eller fiberkablar kapas av någon stormakt? Kanske är det därför att de flesta frekvenserna upptagna eller reserverade och de nationella telemyndigheterna försvarar sina tilldelningar med näbbar och klor. Sverige sitter på ett helt koppel frekvenser som tidigare nyttjats för de svenska rundradiosändarna, kustradion, UD-radio och många andra användare. Om någon av dessa användare vill dra igång sin verksamhet igen så behövs ingen internationell koordinering eller förhandlingar. Bara ansöka så utfärdar PTS tillstånd på de svenska tilldelningarna. Så är det nog.

På den nyligen avslutade radiokonferensen WRC-15 enades mötet att efter mycket långa och tuffa förhandlingar att tilldela ett 15 kHz brett band mellan 5,3515 MHz - 5,3665 MHz för amatörradio. Högsta utstrålade effekt är olika beroende på avståndet till bl.a Ryssland och för Europa är den 15 Watt e.i.r.p.

Det kan tyckas vara märkligt att t ex Ryssland inte helt kunde avstå 15 kHz i 5 MHz bandet som när man lyssnar där är tämligen tyst.

För mellanvåg och även kortvåg hade man stora planer för digitala sändningar med DRM. Vi får höra vad AOM säger. Luften tycks i alla fall ha gått ur det projektet även om det förekommer en del digitala sändningar på kortvåg. Med tanke på att så många storstationer runt om i Europa nu stänger, skrotar sändarna och spränger masterna så visar det väl att man inte tror på projektet längre. Annars hade ju t ex Radio Luxemburg med sina 2 MW haft ett gyllene läge att erbjuda modern ljudradio med hög ljudkvalitet.
 
Last edited:
Jag lyssnar ofta på France Bleu på 1278. Går in fint på kväll och natt och bra ljudkvalitet.
Den kommer jag sakna mycket.

Den kommer jag också sakna. France Bleu är ett fönster in i modern fransk musik för mig. De har ett helt batteri med artister i världsklass men som är okända utanför landet pga språket antar jag? Med Shazam har jag spårat musiken om jag inte helt enkelt skrivit och frågat, och de svarar snabbt också.
 
EQLs inlägg

DRM försöksändningar har ju pågått ganska många år.
Under senare åren mer och mer oorganiserat och sporadiskt.
På Internet hittar man bara inaktuella sändningsscheman.
Håller på att dö ut?
Lyssnade lite igår kväll och hittade ca 3-4 stationer.
Känsligt för atmosfäriska förhållanden och kräver en hel del effekt för att ge tillförlitlig mottagning på kortvåg och mellanvåg.

Inte så hoppfullt men jag har kanske fel.

Brukar lyssna med Perseus i DRM läge och ett virtuellt ljudkort (mjukvara) som jag glömt namnet på.

Bästa 73
De
SM4ANQ Ulf
 
Back
Top