En bred norrman i vattenfallet

SM5NFT

Well-Known Member
Hejsan,

Jag undrar om man utifrån ett "vattenfall" avgöra vilket typ av problem en sändare har?

För en stund sedan lyssnande jag på en norrman på 80m som var riktigt bred. I de bifogade bilderna nedan ser man hur spektret breder ut sig ungefär 1,5 kHz på båda sidor av "nyttosignalen". Kan man utifrån bilderna dra slutsatser om vad som är en trolig orsak?

Den tredje bilden är med för jämförelse och visar hans motstation.

Nyfiken,
Arne

Bred1_.png

Bred2_.png

Normal_.png
 
Den troliga orsaken är ett överstyrt slutsteg.

När det uppstår "flattopping" blir det sidband av det slag som
syns på spektrogrammet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne.

Det är verkligen inte svårt att hitta "fula" signaler på banden. Många är nog lyckligt ovetande om hur illa signalen ser ut, samtidigt som de är glatt påhejade av sina motstationer med kommentarer som "du går som tåget", "en kanonsignal" etc.

/Arne
 
När man lyssnar mitt på signalen låter det inte så illa.

Örat är rätt okänsligt för inombandsdistorsion,
och det blir ett intryck av att det är "punch" i signalen under dessa förhållanden.

I grannkanalerna däremot låter det inte så bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Well, det är ju regel att man hör någon rejält bred station när man sveper över 20 metersbandet. Nu har jag inte någon utrustning hemma för att se hur de ser ut, då och då har jag använd mig av "det däringa internet" för att komma åt någon WebSDR, mest för att försöka se mina egna signaler. (så att man slipper att skämmas alltför mycket) Senast idag såg jag en station som bredde ut sig 5 kHz (med toppar på 10 kHz) vid sidan om nyttosignalen. Jag sprang ned i källaren och vevade in den frekvensen, o mycket riktigt... Stationen hördes över löjligt många kHz.

Till frågan, struntar folk i hur de låter eller saknas insikt?
När jag i 14-års åldern släppte på 560 V på slutstegets anod i min hemmabyggda* CW-sändare så kollade jag först att den lämnade förväntad effekt (i en primitiv konstlast), sedan hade jag QSO med en erfaren amatör någon km bort. Hans uppgift var att lyssna efter nyckelknäppar, övertoner och chirp, till min belåtenhet så fick jag "OK" av honom.

Med min ringa erfarenhet så hade jag i vart fall förstått att sändaren skall låta snyggt och hanteras vackert. (det senare är ju en fråga om personlig handstil) Kunde jag förstå det, så borde väl vuxna personer begripa det idag?

* 6AG7 XTAL OSC - 807 PA senare 2x 807 PA
 
Back
Top