En förskjutning i terminologi?

SM4RNA

Well-Known Member
Jag har noterat att några eller t.o.m. bara ett rör numera kan benämnas "mast". Det sker både bland amatörer men kanske framför allt bland de som driver affär.. Dessutom så har master börjat kalals "torn". Hur och varför har det blivit så här?
 
I min värld (tidigare telecomvärlden/radiolänk) är ett torn en mast som inte är stagat med hjälp av staglinor eller dylikt.

Jag har lärt mig att använda samlingsbegreppet antennbärare som ju kan vara ett rör på en byggnad, stagad mast eller ett torn där det sitter antenner av allehanda slag monterade.
 
Maströr har nog så länge jag kan minnas varit benämningen på dessa rör som vi sätter antenner på.
Rent logiskt bör den färdiga installationen då kallas mast. Enkla master på mindre segelbåtar är ju inte
mycket mer än ett rör.

Att kalla en fackverksmast för ett torn är väl bara en enfaldig felöversättning av engelskans "tower"?
Tyvärr så brukar sådant språkbruk bita sig fast.

Ett torn ska väl vara självstående precis som SM5KRI skriver.
 
Last edited:
I min bransch, byggbranschen, är ett torn något som står utan staglinor mm.
Finns det staglinor, då är det en mast. Fackverk eller inte. Jämför Grimetons torn.
Jag kan inte exakta ordalydelsen, men i bygglovsammanhang beskrivs det ungefär så.
Tekniska nomenklaturcentralen TNC (numer Terminologicentrum) är nog de som reglerar detta.
Viss info finns på
Front page | Rikstermbanken

/ CurtG
 
GCU de APQ.
Hej.
I Grimeton fanns 6 cirka 127 m höga ostagade "antennbärare. Personalen kallade dom mast 1, mast 2 osv.

I Onsala (SAG), där jag jobbade, fanns fyra 45 m ostagade antennbärare. De benämndes, Mast nordost, mast sydväst osv. I Vallda, SAGs sändarestation, fanns ett antal 75 m höga gardinantennbärare, minst 7 stycken, och benämning var master.

Jag tycker hela denna diskussion påminner om när man tvistar om Påvens skägg!

73
Bengt
SM6APQ
 
Om det är till någon hjälp, så klassificeras alla ostagade mastbärare som TORN i försvarsmakten. Och stagade dito är MASTER. I övrigt har jag nog ingen vidare klokskap att förmedla i ämnet.....

73 de Kai
 
När jag tänker på det så finns det en annan benämning som är lite lustig. En mast med "fackverket" på utsidan brukar brukar benämnas som "självstagande" medans allt sällan att en med fackverket, inuti gör det.

APQ. Frågorna kan tyckas oviktiga men frågor om benämningar, enheter o.s.v. är ganska vanliga här. Dessutom är det ett av få ämnen där det vanliga bråket om riktigt och oriktigt drar igång.. Dessutom var jag lite nyfiken på att starta en ny tråd i det nya forumet. Så tack för att du står ut med "påveskägget".
 
GCU de APQ.
Hej.
I Grimeton fanns 6 cirka 127 m höga ostagade "antennbärare. Personalen kallade dom mast 1, mast 2 osv.

I Onsala (SAG), där jag jobbade, fanns fyra 45 m ostagade antennbärare. De benämndes, Mast nordost, mast sydväst osv. I Vallda, SAGs sändarestation, fanns ett antal 75 m höga gardinantennbärare, minst 7 stycken, och benämning var master.

Jag tycker hela denna diskussion påminner om när man tvistar om Påvens skägg!

73
Bengt
SM6APQ

Hej Bengt!
Jovisst, i dagligt tal, manskap emellan, spelar det ingen roll, alla vet vad som syftas. Här är skägget betydelselöst.

Men nu tycks samhället ha bestämt detta med torn och mast och liknande. Jag kan förstå att i sammanhang exv stat och kommun vill man ha en strikt terminologi. Särskilt på inlämnade dokument varpå en grupp förtroendevalda skall fatta beslut. Jag har deltagit i flera bygglovssamråd, och där fick man hålla sig till boken så beslutsprotokollet blev rätt.
Men denna min kommentar är väl kanske overkill på den inledande frågan . . .

Beträffande Grimeton, se Riksarvkivets sida, Varbergs radiostation i Grimeton | Riksantikvarieämbetet där jag tror att man håller sig till terminologiboken. Torn alltså.
 
Last edited:
Back
Top