En halvtimme utan brus

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Så fick man känna på hur det låter på 80m "ute på landet" under en halvtimmes strömavbrott här i Helsingborg. N0KE hördes svagt men tydligt i QSO med SM6CPY nära bandkanten.

Nu drömmer man vidare om en brusfri tillvaro.....:D Åtminstone till sommaren kommer åter.
 
Last edited:
Jag körde min radio på bilbatterier innan jag köpte nätagget.

Då passade jag på att stänga av huvudströmbrytaren till mitt hus och visst blev det lite bättre, men jag tycker inte att det gjorde sån enorm skillnad.

Då har jag IOFS redan sorterat bort lite grejer som störde hos mig och sedan har jag rätt långt till närmsta granne.

Inte längre än att jag hör hans plasmatv dock.

Men många andra har jag hört upplever att 40/80/160 blir som helt nya band när det blir strömavbrott.
 
Du skulle ha stängt huvudströmbrytaren för hela SM2. Fast Bjarne nöjde sig med att slå av Helsingborg. :)
 
Ja här har vi aldrig några elavbrott, alla kablar är sedan länge nedgrävda och transformatorstationerna byts löpande ut för att klara industrins krav.

Kommer man inåt landet eller ut till byarna så händer det fortfarande att det faller träd över ledningar och slår ut någon mindre by.
 
Back
Top