SM0GLD
Vänsterhänt
Trots att vi har både R&S och Schwarzbeck på jobbet kännde jag behov för en liten LISN att ha på sin personliga labbplats.
För att mäta helt enligt normerna krävs att man har utrustning som ofta är väldigt dyr.
Man kommer dock långt med enkla hembyggen.
Denna LISN är avsedd för mätning på dc-matade apparater och är byggd enligt EN55025.
Så här gjorde jag....
Kopplingen ser ut så här.
Det hela består av en spole avslutad med en impedans motsvarande 1uF i serie med 1ohm.
På mätutgången en kopplingskondensator, 10dB dämpare och ett transientskydd bestående av två st zenerdioder.
Transientskyddet är MYCKET VIKTIGT! då det skyddar ingången på analysatorn / mätmottagaren.
Detta ska byggas up i två lika delar, en för plusledningen och en för minusledningen.
Ingående komponenter.
Spolen är lindad på ett VP-rör och försedd med svarvade ändstycken.
OBS! Denna spole är på 5uH, inte 50uH som det står i schemat.
Det lilla kortet med 10dB dämpare och transientskydd fixade CAD-master, SM0IXY.
Allt på plats i en plåtlåda.
/Micke
För att mäta helt enligt normerna krävs att man har utrustning som ofta är väldigt dyr.
Man kommer dock långt med enkla hembyggen.
Denna LISN är avsedd för mätning på dc-matade apparater och är byggd enligt EN55025.
Så här gjorde jag....
Kopplingen ser ut så här.
Det hela består av en spole avslutad med en impedans motsvarande 1uF i serie med 1ohm.
På mätutgången en kopplingskondensator, 10dB dämpare och ett transientskydd bestående av två st zenerdioder.
Transientskyddet är MYCKET VIKTIGT! då det skyddar ingången på analysatorn / mätmottagaren.
Detta ska byggas up i två lika delar, en för plusledningen och en för minusledningen.
Ingående komponenter.
Spolen är lindad på ett VP-rör och försedd med svarvade ändstycken.
OBS! Denna spole är på 5uH, inte 50uH som det står i schemat.
Det lilla kortet med 10dB dämpare och transientskydd fixade CAD-master, SM0IXY.
Allt på plats i en plåtlåda.
/Micke
Last edited: