En lite annorlunda störningfråga

SM0KBW

Well-Known Member
Efter en rätt så specielltfirad midsommarhelg med bland annat tripple bypass så vill inte sjukhuset släppa mig utan att de först opererar in en ICD, en hjärtstartare på mig.

Min första reaktion är hur kommer en sådan reagera på mina RF signaler och vad kan de generera för störningar?

De är kanske klassade under stenhårda regleringar.

Mitt midsommar firande är inget jag rekommenderar.
 
Enligt läkarna så kommer jag må bättre än nånsin även om det kommer ta tid att rehablitera
 
Nu till frågan, är det någon som vet något om dessa tingestar. Läkarna har naturligtvis inga större kunskaper kring sådant - de har viktigare kompetenser att bära. Men här på forumet kanake det finns.
 
Jag har inget svar angående ev ICD, men jag är 12 1/2 år efter liknande operation. Det tog några månader, men sedan dess har jag känt mig helt OK. Hjärtat hoppade aldrig ur led i takt med min CW. Jag hoppas att det går minst lika bra för dig.
 
Hej!

Läkare borde väl kunna ställa din fråga till tillverkaren?
Eller vidarebefordra kontaktuppgifter?
 
Förmodligen, men jag har ju samtal om annat med läkarna just nu.
Tänkte att det kanske finns kompetens här på forumet, kanske t o m någon utvecklare.
 
Hej
Den här länken verkar leda till vettig information.
http://asktheicd.com/tile/227/english-life-with-an-icd/will-a-ham-radio-cause-my-icd-to-go-haywire/

ARRL har förstås en sida om ämnet.
http://www.arrl.org/pacemaker

Sedan finns det lite andra mer intetsägande svar på några forum för radioamatörer. De flesta svaren är inte mycket att hänga i granen så strunta i dom.

Den viktigaste regeln är sunt förnuft.

Jag hoppas att du inom kort är i farten igen. Fast klart - här hemma just nu +26grader ute och mulet så har sjukhuset AC ska du kanske inte springa ut därifrån de närmaste dagarna.:cool:

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Till min far sa läkarna att han inte skulle ha jaktradion eller mobilen i bröstfickan på vänstersidan men byxfickan på högersidan är ok. Mao läkarna har inte koll och tar det säkra före det osäkra när de saknar kunskap.
 
Verkar finnas en del kunskap trots allt och just handapparater var vad jag tänkte på när jag läste om nivåerna på ARRL sidan som Lorentz länkade till
 
Jo. det finns nog en del olika besked. Placeringen av både pacemaker och IED varierar med personens ålder.

Mindre barn får ofta en placering i buken.

Nästa läge är strax under bröstkorgen / revbenen .

På vuxna försöker man placera enheten vanligtvis strax under vänster nyckelben.

Detta innebär att det inte går att säga något generellt om vilken del av kroppen som man ska vara försiktigare med.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Om två tre veckor när du tar den första motionspromenaden tror jag du kommer att uppleva livet 2.0

Lycka till!
 
Jag hoppas så, och jag blir advanced automatiskt - inte bara min anläggning utan även atr jag själv har en reset funktion :)
 
Välkommen i bypass-klubben :D. Hoppas att du slipper de efterverkningar som inte det pratas om före op.
Jag slapp inopererad elektronik så där har jag inte något att bidra med.
Om ett halvår börjar du se hur det avlöpte med slutresultatet.
 
Radiobroder, även jag har nyligen legat och tävlat i PTQR-racet på monitorn på hjärtintensiven. Jag TROR det är lugnt med HF, jag VET att annat har betydelse. Taskig kommentar men med tanke på vad man utsatt sig för utan problem och vad man råkat ut för när man inte utsatt sig för något särskilt så blir det nån slags empirisk kunskap. För övrigt så noterade jag att bland mina medtävlare i PTQR-racet så körde en del fyrkantvåg... :) ... Mina bästa hälsningar till en olycksbroder, vi har trots allt tur. 73 och 88 de zbb
 
Tack för er support! nu börjar snart min rehablitering, ska få en ICD, inbyggd hjärtstartare, på måndag och därefter utskrivning från sjukhuset på tisdag.


Även om det har varit en uppskakande erfarenhet, så kunde hjärtstoppet ha hänt när jag var ensam på landet och då hade det nog varit finito. Tur i oturen kan man verkligen säga!
 
´Tänkte uppdatera lite. Nu är det runt 18 veckor sedan min operation, och ICD har inte gjort något väsen av sig inte ens när jag sitter under min loopantenn och kör :)

Förutom att jag inte får spela golf, vilket är ett mindre problem då jag aldrig gjort det tidigare, så är jag i full aktivitet nu. Har t o m börjat gå på gym och börjat jogga lite grand, så jag är väl egentligen starkare än vad jag var före operationen!
 
Back
Top