En liten AM-mottagare med DF 91 (1T4). Grid Leak detector.

SA3BOW

Member
P1050386.jpg
För några år sedan köpte jag några NOS batterirör av Ralf. (https://www.ralfs-tubes.com/)
Bl a röret DF91, ett rör som kom 1947. Kanske som ersättare till snarlika 1T4 från 1940.
Källa: The Valve museum
Farbror Microwave1 youtubade en enkel konstruktion som jag utgått från.
Jag har använt ett annat radiorör, ändrat antennspolen, minskat gridleakresistorn till 2,2 M
och kör med 4 rätt slut 9V batterier (33V). A-batteriet har jag "strypt" till 1,35V.
P1050393.jpg
I stället för skruvar är komponenterna monterade direkt på rörhållaren eller på keramiska
distanser. Spolen lindades på en pillerburk av PE. Uttaget till styrgallret är några varav från
toppen av oscillator spolen.
P1050367.jpg
Antennen är 41 m lång cirkus 25 meter upp och har en enkeltråd ner till radiohörnan.
I marken finns massor av tråd. Vissa stationer kommer in så starkt att en volympott vore bra.
Detta även om antennspolen dras bort.
Jag funderar om jag ska försöka med en liten övergångstrafo och en högtalare eller en liten
batterirörförstärkare och högtalare. Någon form av återkoppling skulle kanske vara en bra idé..
Håll till godo.
de SA3BOW
 
Du får bygga en passande sändare med DL93 också ;)
Självklart! Även DL93 ligger i samma låda som övriga batterirör. Men först tänkte jag labba slut på mina CV 2299.
DL93 tänkte jag ska replikera Ra 190.
De är väldigt enkla att få att svänga. Dels nere i AF och dels i HF. Ett HF bygge på 40 mb i bilden. Och dels vid AF i länken.
Notera den låga anodspänningen.
de SA3BOW
CV2299 tx labb 20190402.JPG
 
Back
Top