En metspö-5/8-ing för 21MHz - hur?

Ballz

Well-Known Member
Hej hams -

Nu har jag labbat med kvartsvågspinne (tråd på metspö från Jula).
Har kabel över, ville gärna testa 5/8 konfiguration också.

Har förstått att jag behöver nån sorts spole i botten för att det inte ska bli skyhög impedans.

Jag har en liten ATU i riggen.

Kan det vara så enkelt att man a) tar rätt längd på FK-kabel, men b) lindar upp en del av tråden som en spole i nedre änden av metspöt, och i övrigt gör som med 1/4vågspinnen, dvs ser till att den har radialer och matar den direkt med koax?

I så fall..hur mycket av tråden ska göras som spole, om diametern är ca 30mm?

Mycket begärt,jag vet. Men..det finns inte så mycket 5/8-litteratur för HF därute. Nån som sitter på ett koncept som fungerar?

Går det ö h t att mata den med koax direkt, eller man behöver mecka ihop en balun?

<<nyfiken
 
Beräkningsprogram som jag använt mycket finns här:
http://www.zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"

Inget direkt för 5/8 tror jag, men väl beräkning av spolar.

73 de SM0RVV
 
Tack f tips. Hittade en del matnyttig info både i era tips och på andra ställen. I brist på en MFJ-259B får jag labba lite, men i princip har jag all info jag behöver just nu. Återkommer!

(Nån som vill låna ut en MFJ-259B i Malmö/Lundatrakten? :) )
 
Kan du bara mäta SWR så fixar du det! En 5/8 våglängds vertikal på 21 MHz ska vara 8,5 meter. Vill du köra mer uppe på SSB-delen blir den kanske några cm kortare. Vill minnas att impedansen blir ca 80-j60 eller liknande. Du behöver alltså en spole i serie i matningspunkten som har en induktiv reaktans på ca 60 ohm. Du kan ju räkna ut hur stor den blir. Annars experimenterar du, t.ex. gör en ca 5 varv i toarullediameter och provar. Kollar om ståendevågen är bättre längst ner på bandet eller längst upp. Har du tur hamnar du mitt på! ;-)
 
Tänkte linda spolen direkt på spöet, enklast. Då får jag nog ta kanske 10 varv 3mm koppartråd. Ena änden av spolen kopplas till tråden (som jag snor runt spöet, så det blir kanske tillräcklig induktans bara av det, vem vet:). ANdra änden går till radialerna och koaxskärm. Matningen sätter jag väl nånstans längs spolen -mätningar lär visa var.

Empirisk forskning är bra. Tack för tips!

Ingen SSB här. Har bara CW, och 80KHz VFO range. Behöver egenligen knappt 60... ska nog bli bra. Enda problemet blir väl att få plats med 8,5 m tråd på ett 6m spö, men det ska nog gå.
 
Tänkte linda spolen direkt på spöet, enklast. Då får jag nog ta kanske 10 varv 3mm koppartråd. Ena änden av spolen kopplas till tråden (som jag snor runt spöet, så det blir kanske tillräcklig induktans bara av det, vem vet:). ANdra änden går till radialerna och koaxskärm. Matningen sätter jag väl nånstans längs spolen -mätningar lär visa var.

Empirisk forskning är bra. Tack för tips!

Ingen SSB här. Har bara CW, och 80KHz VFO range. Behöver egenligen knappt 60... ska nog bli bra. Enda problemet blir väl att få plats med 8,5 m tråd på ett 6m spö, men det ska nog gå.

Ballz de APQ

Andra ändan av spolen bör gå till innerledaren av matarkoaxen. Radialerna skall förbindas med koaxialkabelns skärm.

Eller, har jag missförstått problemet?
Lycka till!

73
Bengt
SM6APQ
 
Ja, som Ballz tänker göra är också bra. Då kan man hitta ett värde ännu närmare 50 ohm. !!!
 
EzNec-simulering...

En 8,5m tråd typ FK. (PVC-isolering)
En spole på 6,5uH i botten.
4 st radialer á 50cm.

Resonans på 21,15MHz.
Impedans ca 100ohm.

Någonstans utefter denna spole bör man hitta en impedans närmare 50ohm.

17varv 3mm tråd på en 40mm stomme är ca 6,5uH.

KÖR!.......och rapportera.

/Micke
 
Najs. Tack för tips och mått. Men: hur stor inverkan har det på antennen om jag virar upp 8,5m tråd på en knappt 6m lång pinne? Det borde bli lite induktans av det också, om aldrig så lite?

Och så korta radialer? :eek: Tänkte ta några stycken som i vart fall är ca 3-4 meter...men klarar jag mej på 50cm, så...

Edit: Får dessutom öka antalet varv, ser jag nu. Diametern på spöet är bara ca 28mm.

Äh. Jag provar. Det blir bra!
 
Last edited:
Ska du vinna något genom att ha en 5/8-ing jämfört med en 1/4-ing bör du nog inte förkorta den. Radialerna bör vara aningen kortare än 1/4 våglängd.

Sture
 
En lokal radioamatör har forskat en del och kommit fram till många korta radialer på 1/8 våglängd funkar. Även jag har provat konceptet i fjällen från en fjälltopp för några år sedan med god framgång, 1/4 våglängd bottenmatad vertikal för 20 m på fiskespö, först var radialerna ett flertal i 1/4 våglängd, men jag kapade dessa och fick dubbla antalet på 1/8 våglängd på köpet och upplevde en aningen bättre skjuts, bl a USA med ca 2 W... Men det senare kan ju bero på konds m.m.

Dessa 1/8 kan kopplas ihop och bilda radialer på 40 meter, så man behöver inte ha så himla mycket tråd med sig i bagaget. Detta kördes senast från en fjällstuga med en 12 m glasfibermast och ca 10,5 meter tråd totalt som bestod av 3 längder (mått på ett ungefär): 5,4m = 20m; +2 m = 30m; + 3,1m = 40m. Med en liten lekare i toppen på masten och en nylonlina kunde jag hissa ned och ta bort 3-metersbiten och köra 30 meter osv... SWR var hyggligt god på 40/30/20 med detta arrangemang utan matchbox.

Jag är inte den som eftersträvar lägsta möjliga SWR annat än vid en permanent installation, då får man ha mycket gott om tid att experimentera fram millimetrarna på längderna på plats, och på en annan plats ett annat år med samma antennarrangemang kan det mycket väl bli pannkaka...


Finns det utrymme och en stor trådrulle till hands så är det bara att experimentera.
 
Najs. Tack för tips och mått. Men: hur stor inverkan har det på antennen om jag virar upp 8,5m tråd på en knappt 6m lång pinne?

Äh. Jag provar. Det blir bra!

Det fungerar inte! det blir ingen 5/8-ing av det.
Vitsen är exponera hela längden.

Köp nytt metspö:)

/Micke
 
När du ändå är i experimenttagen bör du jämföra motviktstrådar med längd av 1/4 och 5/8 våglängd. När jag i min ungdom jämförde 1/4 och 5/8 radiator på 14 MHz hade jag 1/4 motviktstrådar på båda. Det blev obetydlig skillnad, ingen på dx men den längre antennen var ibland lite bättre på Europa. Jag skulle nog ha haft 5/8 motvikter till den långa men tänkte inte på det då.

Lennart
 
Längre spö...ja, worst case.

Du kan troligen anpassa din 6-meters pinne med spole och via ett uttag på den hitta 50-ohms matningsimpedans. Spolen bör sitta mellan sprötet och jord. Dock blir det ingen 5/8-ing. :rolleyes:

Men är det inte lite för kallt att leka med sånt nu? :eek:
 
Ndg längden på "jordplanstrådar" så har det, enligt mina erfarenheter betydelse om de ligger på marken eller om de hänger en bit upp i luften. Är trådarna eleverade, en bit upp, så kan man hitta resonans i kombination med det vertikala elementet. I det fallet skulle jag välja kvartsvågstrådar för resonans och lågt SWR. Det har även betydelse för hur mycket RF det blir på koax-kabeln.

Är man ute efter att få bästa möjliga signaler mot horisonten för DX-jakt, kanske man ska välja längre jordplanstrådar.

Men, som sagt, det finns utrymme för experiment. Lycka till med 0,42-lambda-pinnen och berätta gärna hur det går!

SM5DXV Sture
 
Lite att fundera på där. "Eleverat" blir det ju. Jordplanen/radialerna (liksom vertikalen) befinner sej ju en bra bit ovan jord, dvs marken. Att dom sen sluttar ner mot balkongen och delvis ligger på balkonggolvet..kan ju bli intressant. Och att dom bara ligger samlade åt ett håll, en nåt slags halv solfjäder kan ju betyda nåt också.

Frågan är nu: är det den fysiska längden av strålaren som är avgörande, eller är det den elektriska? Jag förstår ju att dom helst skulle vara ens, men...

Tack f synpunkter. Labbar med detta när jag hittat ett 8,5m spö. Som hyresvärden nog kommer få spel på när han ser det. :cool:
 
Back
Top