En nykomling till

Ballz

Well-Known Member
Halloj gott folk. Har varit borta från radion några år p g a flytt och annat som tagit tid, men nu så.....nu tänkte jag bli HF/CW-nisse efter nästan 20 aktiva år som VHFUHF/SHF/6m-DXare. Kan bara köra QRP och portabelt än så länge = får rätta mun efter matsäcken, QTH-mässigt.

Nåja. Mycket har hänt i amatörradiovälrden de senaste åren, dags att uppdatera sej lite. Detta forum känns som en bra plats för det.

Bered er på en del nybörjarfrågor kring HF, portabelkörning etc. Ställ däremot gärna frågor kring DX-körning på VHF, den biten behärskar jag rätt väl :)

Nog snackat. Vi ses/hörs framöver, antar jag.

73 de Richard, SM7SCJ, Malmö
 
Hej Richard

Vad kommer du att köra med på HF?

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
FBJ -

jag har precis handlat en K1 av en forummedlem, och jag kan säga att det ska bli riktigt skoj att köra QRP. På VHF/UHF har jag ju av och till roat mej med att köra med milli- och mikrowatt när jag var på det humöret, men då hade jag ju rejäla antenner och vass mottagare - detta blir nåt helt annat. Och enbart CW blir en utmaning för en gammal T-certare :)

fast..jag har nog ca 100.000 contest/Aurora/ms/Es/6mDX-QSO i ryggen. Klartext-CW på svenska, och i icke-contest-takt är en annan femma, återstår att se hur det går med svenska tecken och sånt...:rolleyes:

Jag tycker det ska bli rejält skoj. Kanske lika kul att köra kommuner/församlingar (finns det diplomet än?) på HF/QRP(P) som att köra 160+ länder på 6m....
 
Last edited:
Ok Richard
En K1 är ju som min K2, fast "bara" med 4 band. Jag har aldrig testat den riggen, men den är säkert lika trevlig att köra med som K2:an.

Det är som du förstår sedan tidigare, du lär dig under "resans gång". Lycka till....
 
Nja, den här är ännu mer basic - bara 80 och 20m. 80KHz på vardera bandet, rena amatörradion :)

Slängde upp en hemmaklippt dipol i vardagsrummet, och det första jag hör på den här riggen är YT09AU, en LZ2:a, nån G3:a, en GM, RA3CQ, HA7JJS och SM2EKM. På en inomhusdipol, mitt i stan. Kanonrigg, ju, och kul med programmerbara filter.
Försökte såklart kalla, men riggen hör uppenbart bättre än den sänder. Nåja, utomhus - Lommabukten i helgen - lär det bli bättre.
Det här kommer bli KUL med stort K!
 
...Nåja, utomhus - Lommabukten i helgen - lär det bli bättre.
Det här kommer bli KUL med stort K!

Är du vid havet där? Prova i så fall med ett 6m metspö från Biltema. Med 5.2 meter tråd i den och vertikalt med några, 2-3 st, radialer med samma längd, gärna uppspända över marken kommer DX-en dundrande. Det är en sabla skillnad på närheten till saltvatten och inte. Körde så på Ösel en gång. Olyckligt för det blev bara en enda soppa av alla som ropade i min lilla KX-1:a. Mottagaren stod inte pall helt enkelt:)
 
Hmm - kul tips! Har precis ett sånt spö hemma..du menar ..5,2 m upptejpat längs spöet, och in i mitten på en koaxkontakt - radialerna till skärmen, tuta o köra, utan matchbox?
 
Hmm - kul tips! Har precis ett sånt spö hemma..du menar ..5,2 m upptejpat längs spöet, och in i mitten på en koaxkontakt - radialerna till skärmen, tuta o köra, utan matchbox?

Just precis. Typ. Jag har för mig att jag körde med 5.2 meter, det KAN ha varit nåra cm kortare men inte mycket. Matchbox hade jag iofs den inbyggda i KX1:an men antennen var framlabbad med "riktig" station:) Vertikalen till mitten på koaxen och radialerna till skärmen. Man kan nog trixa med baluner om man vill men det funkade bra ändå i mitt fall.

Du behöver förresten inte tejpa längs spöet, det räcker med att slingra tråden mot spöet, 50 cm per varv eller så, så stagar det lite i sig själv.

Låt höra dina resultat!
/Micke
 
You bet! Jag älskar såna lågbudgetlösningar :) Problemet i detta fallet blir väl att spänna upp radialerna längs marken - badgäster, hundägare och fyllon ska helst inte snubbla på dom :)

Nåja, det löser sej. 2 av dom kan ligga utsträckta under bilen, bara en kvar, liksom.
 
You bet! Jag älskar såna lågbudgetlösningar :) Problemet i detta fallet blir väl att spänna upp radialerna längs marken - badgäster, hundägare och fyllon ska helst inte snubbla på dom :)

Nåja, det löser sej. 2 av dom kan ligga utsträckta under bilen, bara en kvar, liksom.


Hej, hur gick det för dig med dina antennexperiment? Själv ser jag fram emot sommarhalvåret då man kan ge sig ut i det fria i enkla "field days", långt ifrån bebyggelse och störningar!
 
Back
Top