En nyskapad tråd för APRS diskussioner

SM7SJR

Administrator
Staff member
Hej.
Jag skapade denna mapptråden för att se om vi kan få in lite APRS -prat här också. Jag kör själv ett par I-gates, SM7SJR-2 och SK7DI-2, vi kommer nog att sätta upp en till vad det lider, lite mer norrut från oss. Västerviksklubben (SK7JD) ämnar också sätta upp en Igate då är vi nog täckte större delen av vägen från Kalmar upp till Norrköping, där det tidigare varit mycket "vitt" område.

73 de SM7SJR, Björn
 
Jag har av och till haft en WX3in1 igång i JO88eg (https://goo.gl/maps/3isHrqZdKyyjrLpt5). Just nu står grejorna på hyllan.
Terrängen är besvärlig ut mot E22, så jag når inte bra där. Västerut har jag vidöppet, men där täcker "SM0RGQ" bra.
Om man kunde få upp något i Valdemarsviks vattentorn eller i silon i Helgenäs, så skulle det nog göra nytta.

73,
Jonas SM5PHU
 
Hej!

Amsat gillar APRS....


On Jan-30 14:00z AMSAT Argentina will deploy a WSPR/APRS drifting Buoy on South Atlantic Seas.

Release will be 100 Km. offshore Mar del Plata coast, seeking west aiming currents/winds.

Callsign: LU7AA. Details & photos: http://amsat.org.ar?f=buoy

Objective: Sea currents tracking & HF/VHF/SAT QRPp propagation tests.

Will appreciate WSPR stations receiving/reporting 20m.

73, LU7AA, AMSAT Argentina
 
Last edited:
Kul med lite APRS aktiviteter i rymden också.

Bra att du har intresset kvar Jonas. Vi får se om Västervik får upp sin igate, hur långt den täcker. Men som du säger, något i Valdemarsvikstrakten vore inte alls dumt.

73 de SM7SJR
 
Jag tycker det är kul med APRS men tittar man på APRS.fi så är det mest MMDVM i någon form.
Det fattas riktiga RADIO-stationer. Nu åker jag ju inte omkring så mycket längre men jag hade en Pi
med Xastir på vägarna, när det begav sig. Nu köpte jag en AT-D578 med tanke på APRS. Frågan
är jur många noder det finns att snappa upp mina signaler.

Tittar man på dessa MMDVM-stationer så är många inställda på CC1.
Jag har också en Pi-star-repeater med CC7. Jag fattar f.ö. inte varför man har CC1 i SM7-land?
Men det är ju något helt annat...
 
Vet inte exat vilka xtaler det kan vara. Med det finns en hög här, hojta till om du vet vilken frekvens de ska vara på.

/SJR
 
Tittar man på dessa MMDVM-stationer så är många inställda på CC1.
Jag har också en Pi-star-repeater med CC7. Jag fattar f.ö. inte varför man har CC1 i SM7-land?
Men det är ju något helt annat...

Många beskrivningar på webben anger att man skall sätta CC1 , det är antagligen anledningen.

Har själv gått i den "fällan".
 
hej,

ny här och överallt. Till dator (windows) kör jag APRS via Signalink och min VHF. Funkar. Men vad kör ni andra för programvara?
AGWTracker? Direwolf? Package Engine?

73
SA0TSS
 
Jag har en WX 3in1 på en site och en APRX snurrandes på en raspberry PI på ett annat ställe. Båda är igates.
I bilen (när jag har en bil med antenn på) kör jag en Yaesu FTM-400 eller vad den nu heter. Å så finns det en traskesnacker med inbyggd GPS å APRS här någonstans.
 
ja handhållna har det ofta inbyggt. Roligare att få igång det med gamla vhf:en med signalink och programvara. Osäker hur det är tänkt att funka. Rattar in 144.80 och får in data från nån enstaka i närheten. Slår jag på koppling till internet ramlar alla in såklart. Vill kunna koppla till gateway så allt går via RF
 
för mig är det inte till så stor användning. Lokal info, meddelanden, se andra amatörers positioner, väder och lite annat. Mest kul grej.
 
Vad är APRS praktiskt till för? Och ifall, när lämpar det sig bäst?

/Sven.
Som jag har förstått det är APRS främst tänkt för "tactical communications": allt ifrån kommunikation i katastrofscenarion som översvämmning/jordbävning/orkan etc till tävlingar där mobilitet är en viktig faktor (rally, orientering, cykel, distanslöpning, etc). Det fokuserar ju på realtidsbehov, att alla stationer får all information och har bra stöd för att dela positionsdata etc.
 
Hur väl populerat skulle ni säga att APRS är som radionät i Stockholm med omnejd, med digipeatrar som inte är beroende av internet för att routa fram meddelanden? Det jag menar är: kommer de stationer och digipeatrar som finns idag kunna routa fram meddelanden även om internet skulle sluta fungera i landet?
 
Intressant fråga. En annan som bor mitt i spenaten lär erfara tystnad i en sådan situation, men i SM0 är det nog skillnad. Det verkar dock inte vara så mycket APRS folk här i forumet (inte än i alla fall), så osäkert om du får bra svar. Men kan vi locka in mer APRS folk här så...
 
Intressant fråga. En annan som bor mitt i spenaten lär erfara tystnad i en sådan situation, men i SM0 är det nog skillnad. Det verkar dock inte vara så mycket APRS folk här i forumet (inte än i alla fall), så osäkert om du får bra svar. Men kan vi locka in mer APRS folk här så...
Aha, jag förstår. Vilka forum tror du APRS folket hänger på?
Kan man se på aprs.fi om det finns en (teoretisk) route mellan två valda stationer?
 
Back
Top