En okänd apparat, vad är detta?

SM0GLD

Vänsterhänt
Kanske finns det någon på forumet som känner igen denna apparat.

label.jpg
Vad kan det vara?
 
Många har tittat men ingen har svarat....
Jag får väl ge er en ledtråd till.

internal1.jpg
Så här ser apparaten ut innuti.
 
Det där är en "diskret" apparat för fjärravlyssning. Tillverkad i liten serie 1953 av Standard Radio för brittiska MI6 Q-Branch. Detta exemplar är skräddarsytt för en av deras fältoperatörer vilket avslöjas av serienumret.
 
Av "formfaktorn" att döma skulle det kunna vara innanmätet i en aktiv antenn.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ingen aning men jag anar en HF-detektor i nederkanten, (dioden, kondensatorn, tranistorn och motståndet)
 
Det där är en "diskret" apparat för fjärravlyssning. Tillverkad i liten serie 1953 av Standard Radio för brittiska MI6 Q-Branch. Detta exemplar är skräddarsytt för en av deras fältoperatörer vilket avslöjas av serienumret.

Fel svar:D
 
Ingen aning men jag anar en HF-detektor i nederkanten, (dioden, kondensatorn, tranistorn och motståndet)

Dioden är en zener och kombinationen zener, resistor och transistor, vad blir det?
en sk "snålstabb"
 
Med tanke på "wiren" som är ansluten på sidorna och ditt svar på K-A's kommentar så leder det mig att tro att detta är mittpunkten på en aktiv kortvågsdipol men samtidigt så tydde ju ditt svar på att det inte var en aktiv antenn...
nu är jag förvirrad och drämmer också till med en vild gissning på linjeförstärkare för trådradio ;-)
 
På utsidan ser den ut så här.

DSC_5687_s.jpg

På K-A´s kommentar svarade jag "På sätt och vis har du närmat dig sanningen"

men vad är det ?
 
Back
Top