En remotebox.

SM7TOG

Well-Known Member
Jag funderar på att bygga en portabel remotestation med en IC7300. (eller nån annan rigg men jag råkar ha en "extra" 7300 ståendes)
Det skall vara en hyggligt vädertät låda som innehåller batterier, rigg, en dator av nått slag samt en 4g-telefon.
Tanken är att jag skall kunna köra ut den på lämplig plats, kasta upp en antenn i ett träd och ansluta den till boxen. Sedan kan jag åka hem och köra remote hemifrån stugvärmen. Skälen till detta kan vara många, tex kommunjakten men även för att köra tex 160 meter med antenner som inte får plats hemma.

Har någon redan gjort detta och har erfarenheter att dela med sig?

Jag behöver tips på en lämplig dator som kan anslutas till 12V och är strömsnål.

/jonny, SM5TOG
 
Hej , nu får kunnigare filurer gärna komma med bättre förslag , ur min ringa kunskap skulle jag kika på rigpie (finns bla på limmared). Om jag nu är rätt informerad (enkelt info på svenska finns bland annat här https://www.hoglandsringen.se/remote/index.html ) Rigpie drivs ju av en raspberrie pie enkortsdator så mycket strömsnålare är nog svårt att hitta). Litet tips , kan va värt att se om de är något som kan fungera som det är tänkt :)
 
Jag har sedan flera år kört remote med 2 Raspberry Pi, en i vardera ända. Kör med egen producerad mjukvara och interfacekort. Har i princip fungerat helt felfritt. Jag kör via 4g modem i stugan men det fungerar även med en 4g telefon.

Det finns en tråd på forumet om det projektet.

Som andra påpekat finns numer flera lösningar baserade på Raspberry Pi att ta del av, bara att sätta igång
 
Jag kör IC-7300 och Wview (wfview.org) på en Pi4 i "server mode" och kopplar upp mig via nätet från en Pi400 och kan köra SSB / FM med ett headset.
När jag vill köra digitalt (FT8) så kör jag VNC mot samma Pi4 och startar upp Flrig/WSJT-x och fjärrstyrning det hela.
/ Tommy
 
Back
Top