Till SM4RNA,
beklagar att du tycker det är "tröttsamt", jag är inte alls ute efter att skada dig och beklagar om du inte mår bra.
Jag vet hur det känns då jag själv inte alls mår bra av att se och läsa reklam i skräp-TV och skräp-radio, där det hela ju bygger på allmänt fördummande. Och vi skall låta oss duperas. ex: Vi skal tro att vitaminer ger energi....
Min lösning är att stänga av skiten.
Ödmjuk, och nästan oändlig ödmjuk må jag vara, men denna kritik tar jag inte till mig.
Jag brukar sällan eller aldrig tala illa om konkurenter, men när det gäller just FT-817 så är det så väl känt, och har gjorts så många modifieringar, och små kit med exxvis LF klippers för att slippa ALC:en. Och det är inte någon hemlighet numera. Dvs först när alla vet kan jag använda en sådan sak som exempel.
Däremot är kritiken mot ICOM massiv, med nummer och namn, särkskilt inom det kommersiella. Trots total okunnighet om vad man talar om.
Att använda exempel från de radiostationer som jag ofta kan utan och innan tycker jag är fullständigt självklart, och avsikten är att bidra med kunskap, som i och för sig är helt öppet att kommentera i detalj.
Under 70 talet när jag och mina vänner i Hagfors byggde enbandare för HF med SSB använde vi inte ALC utan en LF klipper för att hålla utstyrningen. Ett skäl till att jag har uppmärksammat metoden.
När jag sedan såg att metoden användes i ICOM IC-211 i slutet av 70 talet förstod jag att det var någotsånär rätt tänkt. ALC har en mycket underordnad betydelse i de stationerna. Jag trodde i min enfald att de var typiskt för kommersiellt tillverkad amatörradio. Tyska SEMCOSET hade en LF kompressor, som även i FM hade koll på deviationen.
Däremot, och detta är viktigt, verkade det som att många faktiskt på den tiden studerade sina riggar och provade tirmpunkter, men inte alltid förstod vad de gjorde, potten efter LF klipperna som ju var en drivningskontroll var ofta pådragen till max, och den balanserade modulatorn användes därmed som en extra HF klipper........
ALC verkar så vitt jag förstår vara något typsiskt amerikanskt, och en rigg utan ALC var ingen radio. Väldigt få begrep vad ALC gjorde i Atlas stationerna, men ALC fanns det. Åtminstone tryckt på panelen.
Någon som kan Collings? var det inte så att de var tidiga med att använda ALC som speechprocessor?
Observera Anders, att jag skriver på detta forum som privat radioamatör och med tekniskt intresse.
Att de tekniska lösningar och egenskaper skulle påverka någon att köpa en ICOM är extremt litet. Väldigt få köper efter fakta, teknik och prestanda, utan det handlar om helt andra mekanismer.
Att det finns väldigt många 706
r ute är ingen lögn, och därför menar jag att exemplet är ett bra val. För 20 år sedan var det IC-735.
Jag tar heller INTE till mig av kritik som menar att likande information, kunskap, och exempel från andra fabrikats radiostationer inte används.
Det är helt upp till alla att berätta om någon bra kretslösning i vilket fabrikat som helst.
Men det skall vara mer fakta än att bara säga att: "XX har en jävla bra mottagare". Något som vi hör på banden och som tydligen säljer.
Dvs det är INTE mitt fel att inte andra radiogrejer beskrivs på det sätt jag beskriver ICOM.
de
SM4FPD
Roy
Redan