EN RF-SNIFFER eller STÖRNINGSSÖKARE

SM6APQ

Well-Known Member
EN RF-SNIFFER eller STÖRNINGSKÄLLA-SÖKARE
Då och då har vi radioamatörer och professionella behov av att exakt kunna lokalisera en ”man-made” störningskälla.
Den här i iden har jag fått från en SSB marinhandbok där författaren beskriver en spole av kopplingstråd monterad på en lång träkäpp och förbunden med en batteridriven mottagare. Genom att söka med spolen i närheten av t ex en motor skulle man kunna identifiera vilken komponent – generator, batteriladdare etc – som alstrar störningen.
Jag har förbättrat konceptet genom att tillverka spole och tillhörande kopplingskabel till mottagaren, av 75-ohms koaxialkabel. Spolen som utgörs av två varv med en diameter av c:a 7-cm (okritiskt) är skärmad – en s k faradayskärm. Härigenom induceras EMK enbart av det magnetiska fältet – H-fältet. Detta innebär att man måste vara mycket nära den störande komponenten. Man kan således avgöra exakt vilken apparat som alstrar störningen. I klartext betyder det att om t ex två batteriladdare sitter i samma väguttag, man då med lätthet avgör vilken eller om båda laddarna avger störningar.

Inom parentes sagt skulle det vara roligt att gå in på SIBA, ELGIGANTEN m m och skrämma livet av personalen genom att närma sig med loopen till alla plasmaskärmarna!

Spolen eller loopen är som sagt vad skärmad genom koaxialkabelns ”strumpa”. Ett litet ”gap” – så litet som möjligt – möjliggör att utestänga E-fältet och endast få spolen att bara reagera för H-fältet. Spolen "permanentas" lämpligen med krympslang och buntband.

Skissen och bilden hoppas jag är tillräckligt för den som tänker bygga en RF-sniffer – ett projekt som inskränker sig till kostnaden av några meter RG-59 eller RG-58 och en PL koaxialkontakt.

Välkommen med frågor och lycka till med ett ev. bygge
önskar
Bengt SM6APQ

Attachments

• rf sniffer coil.jpg
    rf sniffer coil.jpg
    41,8 KB · Views: 459
  • sniffer coil.jpg
    sniffer coil.jpg
    91,9 KB · Views: 226
Last edited:
Filter.

Hej!

Om man gör en till och sätter ihop dem med vulktape får du ett mycket bra och billigt filter
mot HF störningar.

M.v.h

sm0ctk/stig

EN RF-SNIFFER eller STÖRNINGSKÄLLA-SÖKARE
Då och då har vi radioamatörer och professionella behov av att exakt kunna lokalisera en ”man-made” störningskälla.
Den här i iden har jag fått från en SSB marinhandbok där författaren beskriver en spole av kopplingstråd monterad på en lång träkäpp och förbunden med en batteridriven mottagare. Genom att söka med spolen i närheten av t ex en motor skulle man kunna identifiera vilken komponent – generator, batteriladdare etc – som alstrar störningen.
Jag har förbättrat konceptet genom att tillverka spole och tillhörande kopplingskabel till mottagaren, av 75-ohms koaxialkabel. Spolen som utgörs av två varv med en diameter av c:a 7-cm (okritiskt) är skärmad – en s k faradayskärm. Härigenom induceras EMK enbart av det magnetiska fältet – H-fältet. Detta innebär att man måste vara mycket nära den störande komponenten. Man kan således avgöra exakt vilken apparat som alstrar störningen. I klartext betyder det att om t ex två batteriladdare sitter i samma väguttag, man då med lätthet avgör vilken eller om båda laddarna avger störningar.

Inom parentes sagt skulle det vara roligt att gå in på SIBA, ELGIGANTEN m m och skrämma livet av personalen genom att närma sig med loopen till alla plasmaskärmarna!

Spolen eller loopen är som sagt vad skärmad genom koaxialkabelns ”strumpa”. Ett litet ”gap” – så litet som möjligt – möjliggör att utestänga E-fältet och endast få spolen att bara reagera för H-fältet. Spolen "permanentas" lämpligen med krympslang och buntband.

Skissen och bilden hoppas jag är tillräckligt för den som tänker bygga en RF-sniffer – ett projekt som inskränker sig till kostnaden av några meter RG-59 eller RG-58 och en PL koaxialkontakt.

Välkommen med frågor och lycka till med ett ev. bygge
önskar
Bengt SM6APQ

... Inom parentes sagt skulle det vara roligt att gå in på SIBA, ELGIGANTEN m m och skrämma livet av personalen genom att närma sig med loopen till alla plasmaskärmarna! ...
Risken är förstås att dom får för sig att det är någon slags störningsinjektor eller, i och för sig nära sanningen, en spionmottagare för fabrikshemligheter. Det kan i båda fallen leda till en polisanmälan för olaga intrång ... :rolleyes:

/ Göstha

Hej!

Om man gör en till och sätter ihop dem med vulktape får du ett mycket bra och billigt filter
mot HF störningar.

M.v.h

sm0ctk/stig

***[/QUOTE

Kan du använda den i en vanlig koax från en transceiver, även om du sänder?

Filter

Detta har jag ej testat. Men att lägga in detta enkla filter i koaxen till en TV fungerar
utmärkt.

sm0ctk/stig

Hej!

mot HF störningar.

M.v.h

sm0ctk/stig

***[/QUOTE

Kan du använda den i en vanlig koax från en transceiver, även om du sänder?

FBJ de APQ. Hej.
Jag tar mig friheten att citera vad Martin Björnström - administratör för HAM.SE - rekommenderar i sina "budord".

- Kom ihåg att skriven text kan tolkas på olika sätt. Var därför tydlig och saklig.

Först FBJ: Vad menar du med "en vanlig koax"? Vad menar du med att kunna sända? Förklara dig tydligt. Jag har beskrivit en enkel och billig anordning för att kunna spåra störningar - inget annat!

RF-sniffern som jag beskriver är avsedd att spåra upp störande källor. Till detta fodras en mottagare som kopplas till RF-sniffern. Naturligtvis går det bra med en transceiver, men det är bara mottagaren som i det här fallet utnyttjas. Man kan "grovsöka" med en (BC) transistorradio utrustad med AM, mellanvåg och en inbyggd ferritantenn. Det är då möjligt att konstatera att t ex en värmepump avger en irriterande störning. För att kunna bestämma vilken komponent i värmepumpen som är "boven" kommer RF-sniffern till användning. Det är ju svårt att stoppa in en hel transistormottagare i en kompakt apparat för att spåra störkällan. Detta är finessen med RF-snifferns lilla spole som dessutom p g a vinyljackan är isolerad. Detta med tanke på att det kan finnas spänningar upp till 230 volt på plintar o d.

73
Bengt SM6APQ

Last edited:
Lite märklig tråd detta. Känns som Bengt/-APQ sitter alldeles för sig själv på en öde ö... :-)

Bengt beskriver ju ett ganska fiffigt sätt att leta störkällor med hjälp av en liten magnetisk loop /"Faraday loop". Det gav uppenbarligen associationer till ett ofta använt störningfilter för TV under analog-tiden, vilket tråden sedan kommit att handla om. Jag har själv ofta använt mig av denna metod att bryta den galvaniska förbindelsen i TV-koaxen, vilket oftast är den som är "störningsbärare" till TV-mottagaren.

Ett alternativ till högpassfilter på antennsladden (TV-mottagarens) således. Antennsignalen kopplas då induktivt till mottagaren och utan galvanisk förbindelse.

Detta "filter" fungerar inte att använda i koaxen till en sändare. Även om så vore att man skulle optimera loopen och stämma av den till sändarens frekvens, så har den ingen effekt mot de "störningar"/orenheter som din sändare lämnar!

Det om detta och åter till topic. Den "sniffer" som Bengt beskriver kan vara mycket användbar för att hitta själva störkällan och inte låta sig luras av distribuerade störningar via kablage som skapar elektriska fält på annan plats!

73/Lasse

Last edited:
Sniffern

Du har helt rätt Lasse!

Mycket fiffigt sätt att hitta störningar med denna konstruktion som Bengt har beskrivit!

Jag får väl be lite om ursäkt att jag publicerade konstruktionen av detta enkla filter som
är bra och enkelt att tillverka.

Skall nu värma lödkolven och löda ihop sniffern som kan vara bra att ha i framtiden.

73/sm0ctk/stig

Lite märklig tråd detta. Känns som Bengt/-APQ sitter alldeles för sig själv på en öde ö... :-)

Bengt beskriver ju ett ganska fiffigt sätt att leta störkällor med hjälp av en liten magnetisk loop /"Farraday loop". Det gav uppenbarligen associationer till ett ofta använt störningfilter för TV under analog-tiden, vilket tråden sedan kommit att handla om. Jag har själv ofta använt mig av denna metod att bryta den galvaniska förbindelsen i TV-koaxen, vilket oftast är den som är "störningsbärare" till TV-mottagaren.

Ett alternativ till högpassfilter på antennsladden (TV-mottagarens) således. Antennsignalen kopplas då induktivt till mottagaren och utan galvanisk förbindelse.

Detta "filter" fungerar inte att använda i koaxen till en sändare. Även om så vore att man skulle optimera loopen och stämma av den till sändarens frekvens, så har den ingen effekt mot de "störningar"/orenheter som din sändare lämnar!

Det om detta och åter till topic. Den "sniffer" som Bengt beskriver kan vara mycket användbar för att hitta själva störkällan och inte låta sig luras av distribuerade störningar via kablage som skapar elektriska fält på annan plats!

73/Lasse

FBJ de APQ.
Hej o. God fortsättning.
Du skriver: Kan du använda den i en vanlig koax från en transceiver, även om du sänder?

Jag har frågat dig tidigare vad du menar med "en vanlig koax" ?. Syftar du på 50-ohm RG-213 eller RG-58?
Resten förstår jag inte. Kanske du kan komplettera med ett enkelt schema?

73
Bengt
SM6APQ

Last edited:
Back