En störning i Nybro...

SM5WYG

Well-Known Member
Godeftermiddag,

Nej detta är inte ett nytt manus till en obskyr TVserie, det är en stilla undran, om någon mer än jag i Nybro området märkt en kraftfull ökning av störningar, generellt på våra band de senaste månaderna ?

På helgerna kan banden vara helt öppna, och det är tyst och fint, men på vardagarna, dygnet runt, ligger det en matta över hela etern med en signalstyrka på 7-8...
Så jag är effektivt tystad... Eller snarare, det finns ingen anledning att vara krokodil och skrika högt, med tanke på att jag ändå inte kan höra om någon svarar !?

Jag bor förhållandevis centralt, och har endast en vertikal på balkongen.
Det har varit tillfyllest tidigare, för att hålla mig sysselsatt, men nu som sagt...

Och om nu någon märkt av denna försämringen av de lokala förhållandena, har någon en
fundering på vad / vem det är som skapar denna mycket effektiva brusmatta ?


73 de SM7WYG - Christopher
 
Utan närmare beskrivning är det svårt att ha en uppfattning om vad det är, som du hör.

OTH-radar har diskuterats på Ham Radio Deluxe Support Forums.
Jag har hört liknande på 17 MHz, väldigt stark.

Kan det vara något i den vägen?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det är inte omöjligt, tycker det låter lite elmotorartat...
Inte riktigt som den typen av radar borde låta och störningen är så stark...
Det är ett ganska högfrekvent vinande, skulle man kunna säga...
I skrivande stund täcker störningen 17, 20, 30, 40, 80, och 160 meter...
Med varierande signalstyrkor 6-9...

Så jag är mer eller mindre döv på nämnda band...

Och det lustiga är ju att det i lugnt och tyst på helgerna ?

Funderar på ifall någon av företagen i omnejden installerat något nytt skojigt under sommaren,
efter som problemet inte existerade i våras. Jag har varit på jobbet, till sjöss, och kan därför inte riktigt avgöra när det började, men någon gång mellan Maj och Oktober.

// Christopher - SM7WYG
 
lägg upp en kort ljudinspelning, det mesta oljuden finns som ljudfiler att jämföra med

låter verkligen oljudet över hela samhället ?

du måste lägga tid på att lokalisera källan (kvarter, område, hus)
 
JO, jag får lov att göra det, men det gäller att ha den tiden... Får ta mig den när sista tentaperioden är till enda, och jag har tid till övers för att kila runt och pejla...
Fram tills dess får jag klara mig med de helger störningen är borta...

Men jag har svårt att se att en ljudinspelning av av just denna störning skulle hjälpa.

Och spridningen av störningen vad just det jag efterfrågade i mitt första inlägg, då jag inte är ensam utövare i Nybro. Och jag har inte kört portabelt här, och kan därför inte avgöra ifall mitt QTH är värre än Nybro som helhet.

Men som sagt, så länge innan annan amatör i Nybro upplever något liknande, får jag ta och försöka lokalisera källan, när tid medges och ekonomin klarar av det.
 
Det fanns tidigare i Nybro en fanerpress / limningsmaskin som störde kopiöst på vissa kortvågsfrekvenser men det företaget har laggt ner sen flera år. Annars har jag bara hört att folk har haft problem med järnvägen men den känner man igen lätt.
Bor själv drygt 1 mil utanför men här är det tyst.
Men börja logga störningen hur den beter sig. Vilka tider den är igång, dagar, kvällar osv.
Kährs ligger ju rätt centralt i stan och dom kör inte på helgerna nuförtiden.
Har så jag kan köra mobilt från 80 - 20 meter så det är snabbt gjort att köra en runda i stan någon dag om du vill. Den är ju inte så stor :)
 
Bästa och enklaste metod: låna en rävsax för 80 och lär dig använda den.

Med pejlkunskap går det att hitta även "väldolda" störkällor.
Pejlade mig för några år sedan fram till en Canon-kopiator på våningen
under vars bildskärm förde liv. Efter telefonklagan rättades det snabbt till.

lycka till!
 
Back
Top