Ja du bör nog se till att få mindre efekt in i mottagaren på den radio som lyssnar.
Jag frågade ICOM en gång hur stor effekt en IC-756PROIII tål in i mottagaren.
De sade 15 Watt. Vilket låter mycket, hur länge vet jag inte, dvs det må handla om sekunder bara.
Men faktum är att det var (under min tid på SRS) extremt oanligt med skador av att man sänt på annan antenn i närheten.
Det som kunde skada en TRX var när man kom hem och körde mobilt på HF, parkrade hemma på gården under dipolen för kortvåg, och mobilntennen ger mycket hög fält rakit uppåt. Medan man avslutade radiokontakten i bilen skadades radiostationen som stod inne, även om den var avstängd.
Medicinen mot det är att använda antennjack nr 2, som vid avstängd radio kopplar bort ansluten antenn.
En gång mätte jag effekten som kom in i mottagaren på en kommersiell kortvågsanläggning.
Den besod av en station med slusteg, flera kW, och en log pelle. Samt en tråddipol 5 meter under LP i samma mast kopplad till en annan radiotation. Vid sändning med den stora stationen mätte jag upp 30 W till den lilla radiostationen, mottagaren höll, faktiskt.
Det var en Austaliensk Barret station dvs ingen jättehöjdare till radiostation, och den saknade skydd för saken.
Ett annat fall var en radioamatör som hela tiden blåste HF steget i by a fina 2 meters stationen.
fick laga den 3 ggr som garanti.
Det vsade sig sen att kortvågsdipolens ena ben slutade 50 cm från 2 m GP:en
En ägare, i annat lite sydligre land, radioamatör, hade en IC-7800 med slutsteg.
Den blev totalt uppbränd, till slut kom det fram att hans båda kortvågsantennen hade blåst ner, båda antennen anslutna till 7800 antennjackar.
Antennerna låg på marken och det hade snöat så de syntes inte.
Med QRO ut på en antennen som låg i en hög under snön kom ju ett par kW (minst) in i stationen via den andra antennen.
Så antennen som ligger i en hög på vandra under snön är ingen höjdare.
Så gott som alla ICOM HF-stationer har skydd mot för hög spänning in i stationen. Det består av ett VDR motstånd. Man kan se det som en liten glasampull c:a 16 mm, i vilken det sitter en svart sak som liknar ett motstånd. Heter i schemat DSA301. I de nyare riggarna finns motsvarande men i form av en vit sak med två metallgavlar, diameter c:a 6 mm. Ser ut som ett gasurladdningsrör, och kan vara ett sådant.
Skyddet mot statisk urladdning är bra med dessa saker och skyddar försåss även mot RF från grannen.
SM4FPD