End Feed Half Wave

Hjälp mig förstå detta:

På kärnan som visas i Samirs inlägg ovan (#7) lindas med sju varv åt ena hållet och sedan med sju varv åt andra hållet.

Det fält som de första sju varven inducerar i kärnan borde väl motverkas av fältet från den andra omgången sju varv, eftersom dessa lindas åt motsatt håll? Det skulle betyda att det inte blir något fält kvar, och således stoppas strömmen från antennen, och det är väl inte meningen, va?

Knepigt; var tänker jag krokigt?
 
tänker jag krokigt?
Ja det gör du.
Om du tittar noga så går tråden som korsar kärnan från översidan genom centrum till undersidan och fortsätter därefter i "rätt riktning"
Allt för att ingång och utgång ska hamna långt från varandra.
 
GLD,tack för hjälpen.

Ja, tammefaktiskt lindas de båda dellindningarna åt samma håll runt kärnan. Gjorde en mockup för att kunna vrida o vända och följa tråden.

Tror att det som förvirrade var, att de båda lindningarna "fyller på" åt mottvärs håll.
 
Antenner kräver mycke energi, att tillverka, montera så högt som möjligt osv. Somliga tar genvägen lite lättare men betydligt dyrare.
 
Om ja knåpar ihop en efhw ca 40m, antar ja behöver en choke, var placerar jag den? Hur lång motvikt ska ja ha?
Kom gärna med förslag.
/SM3AjXWhy
 
Om ja knåpar ihop en efhw ca 40m, antar ja behöver en choke, var placerar jag den? Hur lång motvikt ska ja ha?
Kom gärna med förslag.
/SM3AjXWhy
hehe no comments de beror väl på att "ingen" har labbat med denna antenntyp. Så ja får väl bli försökskanin (till våren).
 
Nja, försökskanin blir du inte.
Jag gjorde en choke och placerade den 1/4 våglängd efter matarledningen. I mitt fall agerar då matarledningen "motvikt".
 
Om ja knåpar ihop en efhw ca 40m, antar ja behöver en choke, var placerar jag den? Hur lång motvikt ska ja ha?
AA5TB har en ganska bra utläggning om experiment och teori för ändmatade halvvågare. Läsvärt tycker jag. Det korta, förenklade, svaret på din fråga är att hans motvikt är c:a 5% av våglängden och att han använder fulltransformator. Det mesta beskriver han utförligt i sin text:
http://www.aa5tb.com/efha.html
 
Men, AA5TB snurrar till det då han diskuterar "Ground losses" och antennens effektivitet i slutet av artikeln. "Strålningresistansen" för en halvvåg (ca 70 ohm) är dubbelt så hög som för en kvartsvåg (ca 35 ohm). Det betyder att, i exemplet med en vertikal antenn, blir förlusterna för an halvvåg ca 33%, inte 1,4 %.
 
Back
Top