End Feed Half Wave

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

Gjorde en antenn av denna typ, EFHW att testa och blev förvånad hur skapligt den fungerar...för min del ända sätt att vara qrv från lägenhet...

Testade med 20m tråd och det funkade bra men ville ha 3.5mhz och tråden gjordes till 41m (får precis plats i gården)...dessutom om man kopplar bort "balun" och har lite tråd i "motvikt", då kan man köra 1.8mhz...

Lite bilder:

http://www.qsl.net/7s7v/efhw.html

73' Samir, sm7vzx
 
Det är väldigt intressant att det faktiskt går att använda en sådan transformator med så hög omsättning.
Om vi matar in 100W= 70Vrms@50 ohm så borde vi få ut ca 455Vrms@2000 ohm i andra änden.
455V rms blir ca 1260V p-p.
Det vill till att tråd-isolationen klarar denna spänning så att man inte råkar få överslag till kärnan.
 
Fungerar den på fler band än 80m?, behöver du en avstämmningsenhet. Vilket värde har kondningen: kapacitans/spänning ?
 
Man ska inte förakta end matade antenner, dom funkar men har div brister. Många har inte möjlighet att spänna upp dipoler mm så detta kan vara den enda lösningen.
 
hehe GLD ja har all tid i världen. Men när man är pensionär går allt i ultrarapid. Jag har en kärna tror att de är rätt, ska linda den å montera den i en plastlåda. Tror ja väntar till våren innan ja bestiger taket. Här uppe har vi snö så de räcker å blir över. Nuvarande random dipole funkar bra, men har dålig resonans på några band. När kommer du till skott da?
 
Last edited by a moderator:
IXY skrev att allt går i ultrarapid. Jag fattar vad du menar men är inte det ultra-snabb. Våra ellok som SJ hade hette just Rapid.
Bara en retorisk tanke som slog mig som en blixt från klar himmel. Fanken va snabb man är, eller hur?
Nu sitter jag och funderar på antenner och det går inte fort det. Funderingarna går mellan vertikalantenner med "small footprint" som eventuellt skall upp med skortstensfäste på taket.
De andra alternativet är en Hexbeam som verkar slå en vertikalantenn med åtskilliga S-enheter. Men den antenner får då ersätta min MACO SY--36. Fanken vad många frågetecken det blir.
Jag får säga som pappa sa, "om man visste sin tid".
Det är lång tid fram till våren så jag hinner tänka i Slow motion. :confused:
 
Tid har jag gott om. Jag har tittat runt och börjat fastna mer och mer för rapporterna och en del jämförelser mellan en Häxa och Dipole samt Vertikalanter där Häxan verkar slå det mesta med flera S-enheter. Frågan är om den är mer känslig för störningar och eventuellt "lyssnar" för mycket på onödigt brus. Det är lång tid kvar tills vårsolen tittar fram så jag forskar sakta vidare i ämnet.
Nu är det helg i timmerkojan
 
Nu är det helg i timmerkojan
Jag blir jätte-avis, måste vara hemma denna helg och.....hör och häpna!... hjälpa till med julstöket;)
Får väl dricka upp glöggen då ra.

För min del måste jag få upp en Inverted L för 160m med någon sorts option för att kunna köra 80m och 40m på samma tråd.
 
Back
Top