Endmatad trådantenn

SA0CIA

Active Member
Är det någon som vet om man har en endmatad trådantenn som är monterad i 45 graders vinkel har det någon betydelse om änden pekar nedåt eller uppåt?

Min är monterad med änden nedåt och jag tycker att den fungerar bra men frågan är om jag vänder på den blir det någon skillnad?
Är det värt mödan att montera om den?

//Tomas
 
Denna täcker 6-80 meter, lite kompromiss för dom med små utrymmen.
Den heter ultimax100.


//Tomas
 
Sträva efter att ha den vertikalt monterad och att det inte finns plåt, som hängrännor, rör, tak m.m i närhet till antenn och som kan påverka. Om det är en köpeantenn så finns där kanske en monteringsanvisning.

/Sven.
 
Är det någon som vet om man har en endmatad trådantenn som är monterad i 45 graders vinkel har det någon betydelse om änden pekar nedåt eller uppåt?

Min är monterad med änden nedåt och jag tycker att den fungerar bra men frågan är om jag vänder på den blir det någon skillnad?
Är det värt mödan att montera om den?

//Tomas

Min egen ändmatade tråd sitter högre i matningspunkten och pekar nedåt, det är praktisk att ha matningspunkten på balkongen och inte där ute i trädet.

Hur högt över mark sitter din antenn, har du några radialer?

/Micke
 
Min egen ändmatade tråd sitter högre i matningspunkten och pekar nedåt, det är praktisk att ha matningspunkten på balkongen och inte där ute i trädet.

Hur högt över mark sitter din antenn, har du några radialer?

/Micke

Den sitter på en mast uppe på balkongen ca 6meter upp och slutar ner till ca 4m ovan mark.

Just som du beskriver så är schacket på övervåningen.

Det finns inga radialer på den.

9esedyha.jpg



//Tomas
 
Den sitter på en mast uppe på balkongen ca 6meter upp och slutar ner till ca 4m ovan mark.

//Tomas

Resultat av simulering:
På 80m är det lite skillnad om jag matar nere eller uppe.
-2,1dBi matat nere och -1,02dBi matat uppe.

På 6m är skillnaden mindre.
8,21dBi matat nere och 8,48dBi matat uppe.

På övriga band uppvisar antennen ungefär liknande egenskaper.
Mer antennvinst ju högre frekvens.

Detta visar att antennen fungerar bäst som du har den monterad just nu.

....vad säger du om det resultatet?

/Micke
 
Tack. Det var glädjande besked, ibland så lyckas man utan att man vet om det. HI


//Tomas




//Tomas
 
Back
Top