Engelsk amatör tvingas ta ner masten pga grannarna.

Många dimensioner i det här... Ett intressant uppslag för Robert Aschberg och Grannfejden..
 
Videon är nog 7-8 år gammal.

Hans misstag var nog primärt att inte söka nytt bygglov innan han satte upp masten efter inflyttning, utan utgick från att hans gamla tillstånd också gällde på den nya adressen.

Sedan är nog toleransen mot "avvikare" som t.ex. radioamatörer numera ganska låg i villaområden, för att inte tala om i Brf:er. "Konformism" är "tidens lösen".
 
Det är upp till den lokala byggnadsnämndens tolkning.

I några storstadskommuner har man en mycket strikt tolkning av vad som
utgör "mindre anläggning endast avsedd för fastighetens egna behov",
medan andra tillåter sådant utan bygglov. Det har skett domstolsprövningar i några fall,
men veterligen finns inget prejudikat.

Något som också kommer in i saken är om grannarna skulle ha invändningar mot bygget. Byggnadsnämnder är politiskt tillsatta och vill hålla sig väl med allmänheten.
 
Kan vi släppa dom juridiska aspekterna. Jag tror att ingen här är insatt i den engelska juridiken. Att videon är 8 år gammal har mindre betydelse då de problem som uppstår pga amatörradioantenner är generella.

Ni kan väl posta era historier och kanske fokusera mer på de sociala aspekterna än de rent tekniska.
 
Runt 2016 verkar det vara från.




 
I USA verkar det finns något hemskt som kallas för "Homeowners associations" (HOA). Jag vet inte vad man ska jämföra det med i Sverige.
I en sådan förening finns en massa mystiska krav. Det mesta verkar handla om att området ska ge ett statusmässigt intryck. Inga risiga bilar på uppfarterna. Man tvingas julpynta och säkert måste man också ta ner sitt julpynt vid ett visst datum som framgår i stadgarna. Man blir säkert utskälld om man lämnar kvar en elektrisk ljusstake till kommande jul (även om man drar ur kontakten). :-) Och jag är övertygad att man inte får förfula fastigheten med antenner och tillhörande master.
Kanske finns likheter i vissa bostadsrättsföreningar där någon med starkt kontrollbehov i styrelsen utfärdar ordningsregler som går lite väl långt utanför vett och sans. Jag har också hört att en del bostadsrättsföreningar och bostadsbolag fått problem med antenninstallationer som varit dåligt utförda och blivit säkerhetsrisker, lett in vatten i hus osv. Gissar att man många gånger säger nej för att slippa risken. Och för att inte tala om den uppenbara risken - att radioamatören kommer att terrorisera andra boende, bolaget, styrelsen mfl med klagomål på störningar.
 
"HOA" är ett extremfall av villaägarförening eller samfällighet,
där form är helt överordnat innehåll. Den boende
har i praktiken frånsagt sig de flesta individuella fri- och rättigheter.
Dessutom har HOA använts av kabel-TV industrin för att försöka förhindra
mottagningen av "gratis-TV" via "etern". Ett stort antal rättsfall har resulterat från detta
i det stämningsglada USA.

För en utomstående betraktare så framstår "frihetens stamort på jorden" i detta sammanhang mer som en endast lätt förklädd polisstat.

Rent allmänt ligger radioamatörer som grupp betraktat i underläge, när det kommer till
behandling i "folkdomstolarna" eller "Court of Public Opinion". Vår ganska "egna" framtoning och påtagliga "förbättringspotential av sociala färdigheter" gör inte saken lättare. Det som manusförfattarna till "Fleksnes Fataliteter" lät LA8PV utbrista;
"Venner i hele verlden, men ingen i nabolaget" var nog inte helt taget ur luften.

Nu när Facebook och Instagram dessutom ger i princip obegränsade och blixtsnabba möjligheter att sprida mer eller mindre välgrundade åsikter (=skvaller) om snart sagt allt och alla gäller det att sköta sina kort.
 
Det kan förklara varför det på vissa platser i USA debatteras om ’stealth antennas’.
Man tipsar om hur vindskiveplåtar och hängrännor kan stämmas av för kortvågsband.
Tänk vad noise de då får stå ut med.
På sina ställen får de inte ens ha flaggstång om det misstänks eg vara en vertikalantenn.

Min egna mast reste jag 2020 för att med marginal ducka lokala kommunens riktlinjer ifall de där 18m kommer på tal.
Av samma anledning kör jag med mindre effekt än vad jag kan för att hålla grannarna lugna.
Grannen tvärs över hota med solpaneler häromdan …inte bra…men å andra sidan har en annan granne snett över vägen tagit ner sin TV-antenn pekandes mitt håll under gårdagen vilket såklart sågs med viss munterhet härifrån.
 
HOA är ganska extremt och man går längre än vad som är tillåtet i t.ex. Sverige. Jag har sett på olika MC-forum i USA att dom i extrema fall kan förbjuda motorcykel trafik inom området. Det gäller att vara observant när man skriver på papperna då dom har nästan har obegränsade möjligheter till reglering. Syftet är om jag fattat rätt att bevara värdet på huset så att inte man råkar ut för en "skrotsamlargranne" eller kanske en amatör... Att få flagga (dock ej från flaggstång) är dock en konstitutionell rättighet som inte får begränsas...

Jag tror inte att vi på forumet skulle trivas bra i ett HOA område..
 
Jag tror inte att vi på forumet skulle trivas bra i ett HOA område..
Inte om vi skulle vara bland dem som behövde rätta oss efter reglerna,
men det finns högst troligt en och annan som gärna skulle vilja utöva makt över andra.
 
Hej!

Jag har vid ett tillfälle högst kortvarigt besökt ett HOA-område, det var fullständigt overkligt, det var som Farenheit 451 fast på steroider med turbo!

Här i Trollhättan har vi ju SM6BZE som tvingades att plocka ned sina antenner för ett antal år sedan, då den BRF har bor i uppenbarligen fått någon form av antennhat. Det var inga fula eller slarviga installationer, men...?


Hittade en tidningsartikel.

 
Back
Top