Enhetchassie enligt -ZFB Henrik

SM7MCD

Well-Known Member
Inom KRAS kursverksamhet är vi så klart ivriga på att testa nya lösningar som visar att det var bättre förr. KRAS testpatrull har testat -ZFB Henriks enhetschassie när vi labbat med rörsändare inom KRAS kursverksamhet och jag är helt såld på detta förträffliga enhetschassie. Jag vågar t.o.m. påstå att detta byggsystem är bättre än det var på 60-talet då hålplaceringen här öppnar fler möjligheter för den kreative radioamatören.

Jag har byggt en PP-sändare och testat ett antal olika rör med sina socklar. Systemet med utbytbara brickor är helt otroligt smidigt vid allt labbande. Jag har på kort tid testat rör med septar, oktal, loktal, noval och endast den ganska udda loktal behövde ett par fästhål borrade. Med standardsocklar är det inget filande - borrande - punchande, bara att skruva och löda!

attachment.php


Här är det QQV04/15 med åttapolig loktalsockel.

attachment.php


Raskt arbete med en skruvmejsel och ett snabbt byte till niopolig rörsockel med QQE03/12.

attachment.php


Avslutningsvis monterades två sjupoliga socklar för två 6AQ5. Innan ovan testades även 6SN7 med åttapolig oktalsockel.

Som synes har jag använt chassiet upp och ned på ett sätt som kanske inte var avsett, men smidigheten med detta enhetschassie är just att det är så lätt att hitta en mekanisk lösning bara genom att välja en ny bricka, t.o.m. vridkondensatorn med tre M3-skruvar passade direkt i en av de medlevererade brickorna. Jag skall nu montera antennkontakter, nyckeljack och spänningsmatning i de kvarvarande hålen och testa vidare...

KRAS testpatrull ger fem rödlysande anoder av fem möjliga för detta smidiga enhetschassie som kan köpas hos Electrokit.se.

... än en gång, Tack Henrik!
 

Attachments

  • DSC_3832__mini.jpg
    DSC_3832__mini.jpg
    87,2 KB · Views: 259
  • DSC_3861__mini.jpg
    DSC_3861__mini.jpg
    70,3 KB · Views: 265
  • DSC_3878__mini.jpg
    DSC_3878__mini.jpg
    76,6 KB · Views: 253
Back
Top