AH-4 används ofta på fritidsbåtar, där akterstaget utgör ändmatad tråd, 10 - 20 m långt.
Har du en balanserad antenn som en dipol 2 x 12 m, 2 x 37 m, eller så, anslut skärmen till jordskruven och mittledaren till polskruven ovanpå.
En "motvikt" är egentligen ett jordplan och det krävs om antennen är en kartsvåg eller tre kvartvågor lång.
Tror inte du behöver köpa något om du har en AH-4, ta bara en FK eller RK och dra ut till närmast träd.
Många byter isolatorn, den övre polskruven på AH-4 till en koaxailakontakt, exvis en So259. Då får man möjlighet till trådantenn med banankontakt, och anslutning av koamatade antenner som dipoler.
Koaxjacken skall givetvis med en tjock kort sladd invändigt anslutas till jordskruven i botten på AH-4.
ICOM började med en som hette AH-2, sen AH-3, kommersiellt AT-120, AT-130. de var större och fixade bättre 1,8 - 2 MHz amatörband.
Alla versionern från ICOM fungerar ganska lika rent elektriskt.
Men de senare, (AH-3 AT-130 och AH-4) är snabbare och har mer minnen.
Alla "beställer" automatiskt 10 W från radiostationen, dämpar 10 W till 1 W som används vid avstämningen.
Därmed har detektorkretarna alltid nära 50 Ohm i "ryggen". Detektorkretarna mäter HF spänning, HF-frekvens, HF-ström, SWR, och HF-spänning igen . Med ledning av desa värden kan CPU:N bedöma om spolar eller kondingar skall läggas in.
Med 1 W ut stör knappast avstämningen annan trafik.
När avstämningen är klar förbikopplas alla eleketronik och därmed kalarar dessa avstämmare åska och RF-feeback bättre än andra fabrikat.
Nackdelen är att de passar endast ICOM:s radiostationer, som ju kan ge 10 W på beställning.
AH-4 är vattentät, men inte för vattentryck.
Under typskylten finns andningsfilter, som inte släpper in vatten eller funkt, men släpper in vatten om den blir dränkt.
Det har förekommit båtar som lämnat vattenytan och därmed har AH-4 förstörts.
Allt bygger förståss på att man installerar så att kabelgenomföringarna blir vattentäta.
Byte av utgångspolskruven till koaxjack skall givetvis göras så att vattentätheten blir kvar.
Vissa kommersiella AT-130 kan vara specade för GMDSS, (ett sjösäkerhetssystem) och är bl.a. målade med skärmad färg invändigt.
De flesta kommersiella har en extra antennströmsdetektor på utgången, den ger en signal till radiostationens RF-mätare, som då indikerar verklig antennström.
De kan även ha en passiv avstämmare, ett extra kretskort, för nödfrekvensen 2182 kHz, som träder in om annat går sönder.
Jo det fanns en AH-1 oxo, men det var något helt annat.......
SM4FPD