Enkel trådantenn 80 m AH-4

Förmodligen finns det olika plastkvaliteter av sådan tråd, eller lina säger ni, finns trimmertråd i form av lina, dvs flertrådig som rep???
Den jag har till min lilla el-trimmer är enkeltråd, filament.
Men jag skall ta och lägga ut en bit för långtidskoll.

Gjorde det med en bit skalad DL-1000, nu efter flera år har stållkardelerna rostat.
Ståltrådarna i en DL-100 lina är smala och tydligen tar det tid för dem att rosta.

Roy
 
Den trimmerlina jag använt kommer från Black & Decker. Den är ofärgad och har en diameter av 1,6 mm. Den är enkeltrådig (har aldrig sett något annat).
Den har klarat 6 års användning utan problem. Möjligen har den börjat bli lite mindre genomskinlig, mera vit, än den var från början.
Fick nyss för mig att jag skulle testa de elektriska egenskaperna, och körde den i mikron i 2 1/2 minut.
Kan möjligen skönja en mycket liten temperaturhöjning som följd av detta.
Förbehållet är väl att jag bara använt linan till relativt korta antenner med upphängningspunkt även i mitten (eller inte så långt ifrån).
Exempel: G7FEK, FD3(+80), eller just nu en förkortad dipol för 80/40/15. Längder upp till ungefär 24 meter.
 
Det smärtar mig djupt, men jag har kommit fram till att jag måste göra avbön!

Orsaken är att jag kom över ett gammalt slutsteg, ett Heathkit SB200, och då hände det grejer!

Telegrafnyckeln började stickas, googlehögtalaren både lät och blinkade, routern blinkade, wifiextendern lyste rött, och datorhögtalarna ploppade.
Detta var ju inte helt oväntat, och gick ju att åtgärda med lite ferriter och en del andra åtgärder.

Men det som var helt oväntat var att antennen helt plötsligt låg på marken!
När detta hade hänt tre gånger förstod jag att det inte var någon tillfällighet.
Det visade sig att det var trimmerlinan som smält där den var knuten till antenntråden. Man kunde även se genomslag i antenntrådens isolering.
Vid ett av tillfällena brändes trimmerlinan märkligt nog av i bortre ändan från antennen räknat.
Noterade även att en ända av antennlinan var svartbränd. Den hade hängt rakt ut så att den bildat antennens yttersta ända, och där hade det tydligen skett en urladdning.

Misstänkte att det var när linan var fuktig som det hände, och gjorde ett försök där jag spolade vatten på den med hjälp av trädgårdsslangen.
Det gav omedelbart utslag, En kort avstämning på 80-metersbandet räckte för att antennen skulle falla till marken.

Har nu satt dit dom gamla porslinsisolatorerna som jag köpte av Clas Olsson år 1968, i mitt förra liv som radioamatör.
Allt är frid och fröjd.

Det kanske inte är så dumt med isolatorer i alla fall!

Och den där svartbrända ändan på antenntråden får man väl skylla coronan för, men kanske inte den med nummer 19?
 
Något att tänka på för dem som hänger antennen på husvinden! Någon sändaramatör som bränt sitt QTH ännu? Det kan gå hett till vid antennslutet, blåanlöpta trådändar, coronaeffekt. - Hemska tankar..

/Sven.
 
Back
Top