Enkel trådantenn 80 m AH-4

SA7PTR

Well-Known Member
Hej,

Som rubriken lyder, förslag på antenn för 80 m som kan anslutas till AH-4 (varför har Icom valt denna anslutning?).

Gärna så kort som möjligt då utrymmet är begränsat, tack.
 
AH-4 är gjord för att stämma av ändmatade trådantenner, men kan stämma av nästan vilken antenn du än väljer att ansluta den till. Jag har med framgång stämt av tråddipoler, vertikalantenner och ändmatade trådar med den. Använd jordskruven på AH-4 för vertikalens motvikt eller för ena halvan av dipolen. Hur förlusterna och strålningsdiagrammet blir med kraftigt förkortade antennelement är en annan fråga, men själva avstämningen fixar den.
 
AH-4 används ofta på fritidsbåtar, där akterstaget utgör ändmatad tråd, 10 - 20 m långt.
Har du en balanserad antenn som en dipol 2 x 12 m, 2 x 37 m, eller så, anslut skärmen till jordskruven och mittledaren till polskruven ovanpå.
En "motvikt" är egentligen ett jordplan och det krävs om antennen är en kartsvåg eller tre kvartvågor lång.
Tror inte du behöver köpa något om du har en AH-4, ta bara en FK eller RK och dra ut till närmast träd.

Många byter isolatorn, den övre polskruven på AH-4 till en koaxailakontakt, exvis en So259. Då får man möjlighet till trådantenn med banankontakt, och anslutning av koamatade antenner som dipoler.
Koaxjacken skall givetvis med en tjock kort sladd invändigt anslutas till jordskruven i botten på AH-4.

ICOM började med en som hette AH-2, sen AH-3, kommersiellt AT-120, AT-130. de var större och fixade bättre 1,8 - 2 MHz amatörband.
Alla versionern från ICOM fungerar ganska lika rent elektriskt.
Men de senare, (AH-3 AT-130 och AH-4) är snabbare och har mer minnen.
Alla "beställer" automatiskt 10 W från radiostationen, dämpar 10 W till 1 W som används vid avstämningen.
Därmed har detektorkretarna alltid nära 50 Ohm i "ryggen". Detektorkretarna mäter HF spänning, HF-frekvens, HF-ström, SWR, och HF-spänning igen . Med ledning av desa värden kan CPU:N bedöma om spolar eller kondingar skall läggas in.
Med 1 W ut stör knappast avstämningen annan trafik.
När avstämningen är klar förbikopplas alla eleketronik och därmed kalarar dessa avstämmare åska och RF-feeback bättre än andra fabrikat.
Nackdelen är att de passar endast ICOM:s radiostationer, som ju kan ge 10 W på beställning.

AH-4 är vattentät, men inte för vattentryck.
Under typskylten finns andningsfilter, som inte släpper in vatten eller funkt, men släpper in vatten om den blir dränkt.
Det har förekommit båtar som lämnat vattenytan och därmed har AH-4 förstörts.
Allt bygger förståss på att man installerar så att kabelgenomföringarna blir vattentäta.
Byte av utgångspolskruven till koaxjack skall givetvis göras så att vattentätheten blir kvar.

Vissa kommersiella AT-130 kan vara specade för GMDSS, (ett sjösäkerhetssystem) och är bl.a. målade med skärmad färg invändigt.
De flesta kommersiella har en extra antennströmsdetektor på utgången, den ger en signal till radiostationens RF-mätare, som då indikerar verklig antennström.
De kan även ha en passiv avstämmare, ett extra kretskort, för nödfrekvensen 2182 kHz, som träder in om annat går sönder.

Jo det fanns en AH-1 oxo, men det var något helt annat.......

SM4FPD
 
Monterade min AH-4 under ett (väderskyddat) takutsprång, anslöt en 450 Ohms
stege ansluten till jordskruven och isolatorn ut till en 2 x 7.2 meter dipol
vilket fungerade utmärkt.

:)

...Tills grannens solcellsanläggning kom igång...

:mad:

Varpå det hela fick monteras ner och hamnade i förrådet...

:(
 
Tack för svaret och tipset om modifikationen!

Har tyvärr inte 40 m till att sätta upp en trådantenn/dipol för 80 m, så jag tittar på olika alternativ.

73 de SA7PTR
 
Hej!

Första rådet köp inte någon av de antenner du länkat till, en utgift i onödan när du har en ATU som den du har.
Du skriver 80 meter, prova att spänna upp en tråd, så lång som omständigheterna medger och på en höjd som är hanterbar.
Mata med din ATU i ena änden och lägg ut några "jordlinor". (här finns det många olika varianter av utförande)
Med 20 m tråd på kanske minst 6-8 m höjd och några jordlinor så är du igång på 80 m och många andra band.

Gör det enkelt till att börja med och prova dig fram!
 
Hej!

Tänker dela med mig av några erfarenheter...
Jag har två antenner;
Nummer ett är en 13 m hög vertikal som står på marken, matad via en Skanti ATU.
Denna antenn är en ganska enkel lösning, ett teleskopiskt spröt med en 2,5 mm2 ledare inuti och ett inte alltför imponerande jordnät.
Det enda som är lite speciellt är ATU'n, det är inte var mans egendom, men just den detaljen saknar betydelse.

Antenn nummer två är en inverterad L, matas via en Skanti ATU på 2 meter höjd till en vertikal sektion på 6 m och sedan löper en horisontal del iväg ca 28 m, på en höjd av i medeltal kanske 7 m? Under antennen ligger EN (1) jordlina som är ungefär 19,5 m, det finns också en viss jordning via röret som ATU och den matade ändan av antennen sitter på. Inget av måtten är beräknat utan ett resultat av vad som fanns tillgänglig för tillfället.

För trafik på 80 m är vertikalen i många fall inget bra val, vid QSO med en glad amatör i Vingåker så vill jag minnas att jag var S9+20 dB med inverterad L och 250 W medans då jag använde vertikalen så var jag omkring S9 och då med en uteffekt om 750 W.

Med inverterad L så har jag haft QSO med LA8IY i Skien, uteffekt 20 mW alltså 0,02 W trafiksätt SSB.
Jag fick läsbarhet 5 med S-metern rörde sig knappt, avståndet mellan oss är 188 km.
Skall man vara petig så har jag inte räknat bort kabel och ATU förluster, 20 mW från transceivern.

Sammanfattningsvis, bortsett från de ATUer jag använder så är antennerna "bus-enkla".
Skanti är ett danskt fabrikat, jag har två transceivrar från dem en 250 W och en 750 W, dessa styr var sin ATU, hur smidigt som helst.
 
Håller med tidigare talare: lägg inte pengar på en köpe-antenn, ta vad du har (eller köp billig FK-kabel) och tillverka en egen.

Ta en 20 m tråd, sätt fast en ringkabelsko (som passar på AH-4) och spänn upp tråden så högt du kan så har du en
antenn för alla HF-band och 50 MHz till en försumbar kostnad. Sedan kan du experimentera med motvikt/jordplanstrådar
som du ansluter till jordskruven på AH-4. Vill du hellre köra en verikal eller dipol så följ tidigare exempel i tråden.
 
En tid var det populärt att göra isoltorer av skärbrådor. Den typen av vita tjocka plastbärdor, relativ mjuk plats som det inte blev skåror i av kniven.
Finns på IKEA etc i satser om flera storlekar.
7 - 10 cm lång och kanske 4 cm bred med två hål.
Det finns dock de som funnit att med stor belastning så skär tråen igenom och antennen faller till marken.
Funkar även att göra mittisolator av, lite större platta om man vill ha en balun där, eller stege.

Riktiga äggisolatorer är byggda så att om den går sönder så släpper inte trådarna ändå.

Min första dipol använde jag plexiglas till isolatorer.
Men någon tyckte de såg kul ut att sljuta med luftgevår på.
Inte träffar man tyckte dennen någon det var ju högt.
Men visst fullträff och "antenna down".

SM4FPD
 
SM4FPD
Kan mycket väl ha fel och någon får hemskt gärna rätta mig.
Men jag har hört att IKEA bytt plastblandning och nuförtiden är det COOPs som gäller :)
 
Isolator? Har hängt upp mina trådar i trimmerlina, inget mera. Har funkat hittills.
 
Eller tvättlina. Jag inbillar mig att den inte tar åt sig vatten så mycket som linor utan hölje. Längesen skrev nån om en antenn gjord av hampasnöre vattnad med saltvatten. Inte bästa antennlinan kanske men gav mig en tanke vad man inte ska använda som isolator.
/Jan
 
SM4HFI
En hel del av tvättlinor nuförtiden innehåller en metalltråd .
Om denna tråd kommer ha någon som helst inverkan överlåter jag till herrns expertis som överstiger min flera gånger om :)

MVH
Sa7PGB
 
Trimmerlina, menar du plasttråden till grästrimmen?
Weedwire, ogrästråd, kallar amerikanarna den.
Det jag sett om sådan är att det verkar vaa en form av sådan plast som kan värmas och formas.
Någon gjorde spridare till stege av sådan tråd.

När min tråd fastnade och jäklades i grästrimmern fann jag att tråden verkde ha smält ihop och satt fast i lagren i spolen.
Dvs en tråd av låg kvalitet som jag inte skulle välja till antennuppsättning, särskilt inte om jag vill att den skall sitta kvar i flera år, en flagglina håller väl för 20 år.

Jag håller dock med om att de flesta linor. typ flagglina, man använder som hisslina i sig är en isolator, varvid någon ändisolator inte behövs.
Men många ggr vill man ha en fjäder och i samband med fjädren kan en eller fler isoltoer vara bra, liksom kaus där tråden knyts i fjäderns smala tråd.

Roy SM4FPD
 
Jag hade en antenn sträckt med trimmerlina som satt uppe i 5 år.
Trimmerlinan hade inte blivit spröd av UV-strålning så den uppvisade ingen sprickbildning.
Himla bra lina helt enkelt!
 
Back
Top