Enkel VLF-antenn?

David

Member
Hur skulle den absolut enklaste antennen se ut för att spela in naturliga VLF vågor med hjälp av en dator? Det behöver inte vara jättebra kvalite, bara man får någon reaktion vid förändring i vågorna. Jag har läst att allt man behöver är en bit koppartråd kopplad till mic-uttaget, vilket jag har provat men inte fått att fungera. Hur skulle man isåfall koppla in tråden? Jag vill helst slippa någon sorts hårdvaruförstärkare om det är möjligt.

Snälla, är det någon som har något förslag så släng fram det så fort som möjligt. Det är lite brådskande.

//David
 
Glömde kommentera antenn.
När jag lyssnade på SAQ senast, använde jag min 2x10 meters dipol som sitter 30 meter från närmsta störkälla. Den funkar ju då som 10 meter tråd ansluten med 35 meter skärmad ledare (koaxen) ansluten till ingången på datorns ljudkort. Se upp för statisk elektricitet. Ingången bör skyddas med ett par dioder och ett seriemotstånd (jag körde utan men det var fint väder :)).
 
Nu är jag ganska ny på området.
Vad är en dipol antenn?
Den kan dock bara vara max 3m lång.
 
David said:
Hur skulle den absolut enklaste antennen se ut för att spela in naturliga VLF vågor med hjälp av en dator? Det behöver inte vara jättebra kvalite, bara man får någon reaktion vid förändring i vågorna. Jag har läst att allt man behöver är en bit koppartråd kopplad till mic-uttaget, vilket jag har provat men inte fått att fungera. Hur skulle man isåfall koppla in tråden? Jag vill helst slippa någon sorts hårdvaruförstärkare om det är möjligt.

Snälla, är det någon som har något förslag så släng fram det så fort som möjligt. Det är lite brådskande.

//David

antar att du inte ska lyssna på VLF AM-sändare utan snarare på "naturliga ljud" på ELF.

läser man på sidorna nedan varierar antennerna för ELF, allt från 5-10m koppartråd till avancerade magnetiska loopar eller spolar.
T.ex om du sätter på en 5m lång koppartråd vid datorn kommer oljud att höras från densamma, och flera artiklar pratar om reducering av brum genom mjukvara i PC efter ljudkortet, så man gör en liten mottagarkrets med tillhörande antenn som placeras en bra bit bort från datorer m.m - och leder ljudet i en lång kabel till ljudkortet/PC.

En ultraenkel mottagare till mic ingång, står lite om antennen också, se mer på:
http://www.techlib.com/electronics/VLFwhistle.htm

Eller mer finns t.ex på:
http://www.vlf.it/minimal/minimal.htm
 
Last edited:
Kul med lite VLF diskussioner.
Själv lyckades jag höra Grimmeton på Julafoton.
17,2 kHz, med min IC-751A, antennen var min F dipol, dvs 2 x40 meter med 20 meter stege. Genom att kortsluta stegen och mata den som en vertikal med toplast kan man då höra något på de här låga QRG.
Min avsikt är att bygga någon bättre antenn. Men har inte kommit till skott än....

Men David, varför vill du ha den absolut enklaste antennen????
Risken är att om man resonerar så kommer man att bli besviken och så läggs hobbyn bland de andra frimärkena och golfklubborna och glöms bort.
Det allra enklaste är ofta det sämsta.
Som nybörjare är det viktigt att först skaffa sig kunskap, och sedan genomföra ett experiment som har en chans att det lyckas. Först efeter ett lyckat prov kommer itresset på allvara att driva fram fler mer avancerade försök och experiment.

Ordet DIPOL används när en antenn är en halvåg, och mittmatad.
Ibland används det även om antennen bara är mittmatad. Dvs en tråd eller rör som matas i mitten.

På den tiden OMEGA var i farten var de en bra funktionstext, 10 - 14 kHz. Man kunde höra även utan mottgare om örat var friskt....

Det lär finns något liknande OMEGA från Ryssland, är det någon som ve tnågot om detta och om den går att höra.
 
Just det, tanken är inte att lyssna på någon AM-sändare, utan de naturliga som uppkommer vid störningar i jordens magnetosfär. Anledningen att den måste vara enkel är att jag har lite bråttom med att göra den, och inte kan så mycket om just detta. Jag har lite restriktioner, den ska kopplas till en portabel musikinspelare, och får inte vara längre än 3m. Den behöver som sagt inte vara jättekänslig, jag vill bara höra om det uppkommer några störningar. Jag hade tänkte mej en vertikal koppartråd som antenn, men tror ni en dipol skulle vara bättre, så berätta gärna hur jag ska gå till väga för att tillverka en sådan.
 
David said:
.......Jag hade tänkte mej en vertikal koppartråd som antenn, men tror ni en dipol skulle vara bättre, så berätta gärna hur jag ska gå till väga för att tillverka en sådan.

Om du tittar längst ned på websidan ( se länken nedan) finns ett foto på en kort vertikal dipol och en krets att koppla på till en pc-ljudkort.
http://www.vlf.it/cr/differential_ant.htm

Min egen reflektion på dipolen som visas på fotot är att den är inte särskilt lämpad för frekvensen den används för :( En dipol brukar vara en halvvåglängd lång - och det är en utopi på ELF ;)

det är kanske därför man provar bygga antennloopar med hundratals meter tunn emaljerad koppartråd som lindas runt en 1x1m ram
 
Nu har jag provat att koppla koppartråden till mikrofonuttaget på olika sätt, men det låter bara som störningar. Jag har även fått tag i förstärkare och försökt förstärka signalen, men utan önskat resultat.

Jag lägger upp en bild på det jag har, så tänkte jag att någon skulle kunna fylla i den med hur jag ska koppla ihop det. (Väldigt simpelt jag vet, men jag är som sagt helt ny på det här :rolleyes: ) Ni skulle ju även kunna lägga till något om det behövs, men som jag har sagt tidigare så vill jag allra helst ha det så enkelt som möjligt.

Åter igen: Jag ska spela in naturliga VLF-vågor, antennen tänkte jag skulle bestå av en vertikal koppartråd på max 3m. En dipolantenn skulle nog fungera, men jag behöver en utförligare förklaring om hur den ska se ut.

Ni får ursäkta för att jag vill ha allting så enkelt som möjligt, men den här antennen kommer att ingå i ett projekt som jag håller på med. Jag har ganska strikta begränsningar med mått och vikt, och allting måste drivas på batterier. Det ska helst vara klart den här veckan, så jag hoppas att nån kan hjälpa till :)
 

Attachments

  • Antenn.JPG
    Antenn.JPG
    6,8 KB · Views: 189
David,

Du kan hitta mycet och intressant information om ELF- och VLF-signaler, lämpliga antenner för ELF och hur man registrerar signalerna på sajten "IK1QFK, Renato Romero Home Page - Exploring ULF-ELF and VLF radio band" med adressen www.vlf.it

73 JanneG
 
Jo, men jag har inte möjlighet/tid att bygga ihop något sådant.
Det vore snällt om någon bara ritade i hur jag ska koppla ihop det för att få det att funka....
 
Back
Top