Enkelt antennmätinstrument????

SM7TJC

Well-Known Member
Det finns gott om fina små antennmätinstrument på marknaden. Tyvärr kostar de ett antal skjortor och är inget för en Smålänning.
En kille demonstrerade ett instrument från MFJ för mig. Han kopplade in antennen, vred på en ratt och kunde se SWR vid vilken frekvens som helst.

Hmmm..... det borde man ju kunna ordna enkelt och mycket elegantare.....?????....

Jag har några DDS-kretsar liggande. Med dessa kan man ju enkelt ordna en signal vars frekvens styrs från datorn.
Om man sedan ordnar till en mätbrygga och får ut SWR som en spänning så skulle man ju kunna använda datorn till att logga denna (Via en AD-omvandlare. Det finns ju billiga mikrokontrollers med inbyggd AD och med vanlig RS-232 utgång).

Om man hade varit duktig på att programmera datorn så skulle man ju enkelt fixa ett program som sveper över hela HF-området och snabbt kan presentera en graf över antennens egenskaper. Med ställbar bandbredd och steglängd kan man även begränsa området och få en ganska häftig pryl att använda till antenntunern. Färdigavstämt innan man slagit på sändaren..... och allt detta för en spottstyver.

Är jag helt ute och cyklar????
Eller kanske detta redan har gjorts?????
Kanske dags att börja lära sig att skriva program till PC:n.... :eek:
 
SM7TJC said:
Eller kanske detta redan har gjorts?????

Precis.

Det finns sedan några månader ett elegant och mycket prisvärt instrument på
marknaden, "MiniVNA" www.miniradiosolutions.com
som gör detta.

Man ansluter det till USB-porten på en PC
och så får man upp överföringsegenskaperna i både transmission och reflektion.
Instrumentet är mycket riktigt DDS-baserat och har ett frekvensområde
på 0.1 - 180 MHz i 1 Hz steg.

Det är stabilt nog att "svepa" även smala kristallfilter, och som en bonus
går det också att använda som signalgenerator.

Utveckling av programvara för detta pågår runt om i världen på GNU-licens basis,
och man diskuterar även "extenders" för att utsträcka frekvensområdet uppåt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM7TJC, kan du lämna lite mer information om vilka "DDS-kretsar" du menar?

Jag förstår din konstruktionsídé i alla moment utom DDS-kretsarna men kan ana vad de gör. När jag söker på DDS på ELFA så får jag inga relevanta träffar, tror jag. Kan du lämna lite mer namninfo på DDS-kretsarna så jag kan hitta dem på nätet?

Jag tycker din idé är kul. Det blir en hel del programmering men ändå inom rimliga gränser.

Jag tittade på sidan om "MiniVNA" men schemat är inte "open source" efter vad jag kan se.

Anders i Ängelholm
 
Last edited:
Heureka!!!

När jag kollade närmare på "MiniVNA" så hittade jag att samma killar gjort en tidigare (enklare) version som ser ut precis som mina funderingar:

http://www.qsl.net/iw3hev/Antenna%20Analyzer%201.8-60%20MHz-Eng.htm

Jag hade nästan alla komponenterna liggande. Det lilla som saknades är beställt, så snart har jag en ny leksak att pilla med :D

DDS-kretsen är en AD9851 från Analog Devices (http://www.analog.com).
Jodå, en DDS-krets är i princip en oscillator som ger ifrån sig en signal vars frekvens bestäms av ett inmatat värde. I praktiken består den av en processor som "räknar ut" vågformen i förhållande till en klockoscillatorn. Ger en stabil, exakt och lätt justerbar utfrekvens (med gott om spurrar..... :cool: ).
 
Last edited:
DDS Baserat antenn instrument

För information om DDS kretsar så bör du kolla www.analog.com.

Vad beträffar designen med en AD9851 så kan du köpa färdigt kort från tillverkaren. Jag tror det kostade 20 Euro. Denna varainten är relativt lätt att bygga själv då den inte innehåller några MCU's eller annat som skall programmeras. Tänk dock på att du måste ha en riktig parallell port på din PC. Både Windows och Linux version finns av programvaran.
Då man använder en DDS utan I/Q utsignal samt bara en AD8307 detektor så får man ett värde på signalens fas om +/- 90 grader signerat eller +/-180 osignerat. Du kan inte direkt avgöra + eller minusvärde på complexa värden.

Förutom det... En färdig miniVNA 1-180MHZ kostade 240 Euro sist jag tittade. Du kan nog inte bygga den billigare än så. Om du vill slippa bygga en egen så tror jag att SM6GAW har en VNA 1 till salu eftersom han skaffade en miniVNA nyligen.

//Dan
 
SM7TJC said:
När jag kollade närmare på "MiniVNA" så hittade jag att samma killar gjort en tidigare (enklare) version som ser ut precis som mina funderingar:

http://www.qsl.net/iw3hev/Antenna%20Analyzer%201.8-60%20MHz-Eng.htm

Jag hade nästan alla komponenterna liggande. Det lilla som saknades är beställt, så snart har jag en ny leksak att pilla med :D

DDS-kretsen är en AD9851 från Analog Devices (http://www.analog.com).
Jodå, en DDS-krets är i princip en oscillator som ger ifrån sig en signal vars frekvens bestäms av ett inmatat värde. I praktiken består den av en processor som "räknar ut" vågformen i förhållande till en klockoscillatorn. Ger en stabil, exakt och lätt justerbar utfrekvens (med gott om spurrar..... :cool: ).



Du kan använda dessa "spurrar" eller korrekt uttryckt "aliased images" så att du får en mätmöjlighet up till uppåt 2.5GHz. Du behöver "bara" byta bandpass filter och lägga till en eller flera gain blocks för att kompensera för antalet aliased images du tänker lägga ditt bandpass filter.
"Spurrarna" är bara Nyqvist som slår dig i huvudet...


//Dan
 
Hej
I dagens läge kan du inte hitta ett prisvärdigare instrument för att mäta o trimma antenner med. Mjukvaran uppdateras hela tiden för att bli bättre.
MiniVNAn är även bra för att lära sej mer om antenner oxå.
Ett toppeninstrument för småpengar. Du kan köpa kretskortet löst om du har komponenterna.
Om du vill kan jag skicka en utskrift skicka din mail adress bara.
73 de
Curt
SM0GAW
 
Last edited:
Back
Top