Enkelt logik kort till repeater

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan!
Letar efter ett schema på ett enkelt logik kort.. behöver bara öppna tx när en bärvåg kommer in. Kommer man undan så enkelt eller måste jag ha ett värsting kort?

Mvh Mattias SA0AZT
 
Hej,

Det finns många sätt vilket som är enklast beror lite på vad du har för mottagare, om det är en hyfsat modern sak så kan den ha en pinne som heter något i stil med CI, CSQ, det är helt enkelt an utgång som går hög eller låg när det finns bärvåg eller brus in.

En del mottagare har ju en indikering exempelvis en lysdiod för att indikera bärvåg, den kan man använda.

Men tänk lite på att bara bärvågsstyrd tx blir ganska okontrollerat om du skulle få störningar eller förhöjd brusnivå på mottagaren.


73/Kent -MMJ



Hejsan!
Letar efter ett schema på ett enkelt logik kort.. behöver bara öppna tx när en bärvåg kommer in. Kommer man undan så enkelt eller måste jag ha ett värsting kort?

Mvh Mattias SA0AZT
 
Hej
Jo har hört mycket om att man borde köra med subton eller 1750hz.. men vad är det enklaste? kan jag sätta en IC krets som släpper igenom 1750Hz ton och sen koppla direkt mellan RX och TX eller?
Har ni annars nåra andra förslag? Mailade JANE webmastern och fråga om deras logiker men har inte fått svar ennu..

73 de Mattias SA0AZT
 
Det beror lite på vad det är du vill bygga och vad du har för mottagare. Om du bygger med komersiella hyfsat moderna stationer så finns det som regel redan subtonsmottagare och sändar inbyggt. Då har du den biter gratis.

73/-MMJ


Hej
Jo har hört mycket om att man borde köra med subton eller 1750hz.. men vad är det enklaste? kan jag sätta en IC krets som släpper igenom 1750Hz ton och sen koppla direkt mellan RX och TX eller?
Har ni annars nåra andra förslag? Mailade JANE webmastern och fråga om deras logiker men har inte fått svar ennu..

73 de Mattias SA0AZT
 
Jo har just nu ingen kommersiel radio hemma... men tänkte först få reda på vad för logik jag ska andvända, sen bestämmer jag apparater. Det lättaste skulle vara med bara bärvågs styrning, men ingen har berättat hur man gör. Bara en enkel logik som öppnar TX (typ relä) vid en bärvåg!! Sen kan man säkert ställa in en subton på radion så att det inte blir massa störningar.

73 de Mattias SA0AZT
 
Det allra enklaste är att bygga en VOX. Med lång hålltid 5 - 20 sekunder funkar den då som en bärvågstyrd repeater och du slipper göra ingrepp eller hämta signaler från mottagare och sändare.
Lf från mottagaren skalas ner med en spänningsdelare och trimpot och matas in på sändarens micingång.
VOXen slår till så fort ljudet av att brusspärren öppnar i mottagaren, och blir därför lika väl fungerande som en signal från bruspärren.
En VOX finns besrkiven som byggprojekt i åtskillig böcker och tidningar.
Vill man ha mer finesser behövs en mer avancerad logic.
Man kan titta på Helges logic LA1BR som du kan läsa om här: Repeaterlogikk HamController64
Manual finns at ladda hem. Kortet kostar c:a 2000 kr
Detta kort används i Sunne repeatern. Det går att styra en massa finesser med DTMF, bland annat spela in ID med tal från en station.
 
Vill inte sattsa på dyra logiker till att börja med.. Så undrade så här:

SM7MMJ:
Du kan andvända RX lysdioden i mottagaren.

Kan man göra så att man kopplar en OPTO IC krets mellan? Så där plus ska vara på lysdioden kopplar man till en 1K resistor som sen går till en 4N25 OPTO kopplare (pin1) sen GND (-) till Pin 2? Får man ut den strömen där så den klarar att öppna OPTO kopplaren?

73 de Mattias SA0AZT
 
Back
Top